Permalänk
Medlem

Lite kritik på min hemsida

Jag håller på och göra en hemsida om musik. Tänkte kolla vad ni tycker om själva designen. Kodningen vet jag att den är under all kritik. Jag mer är intresserad av vad ni tycker om själva sidan.
Sidan ligger på en random server just nu som jag inte skall använda sen, utan bara för att kunna visa upp den. Om detta är något som kan få respons, så tänkte jag införskaffa mig ett riktigt domain.
Tänk på att sidan är inte i närheten av vara klar. Har hittills bara gjort en första sida och ett forum.

http://www.gillamusik.tk

Permalänk
Medlem

jaha du.. detta verkar vara en intressant idé iaf, jag har tidigare haft en sån här med technostuk där jag samlade musiken från andra sajter som laddar upp då jag inte vågade göra det själv (ipred)

designen är väl lite ssisådär halvtaskig, bättre kan du väl ?
ps: är du intresserad av samarbete ? jag vill gärna hoppa in
hör av dig via pm isf :9 ser fram emot

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Jag känner väl kanske lite detsamma med designen, men har slut på ideer, så jag känner väl mig nöjd för tillfälligt. Ville mest se om den dög.
Ingen som har bra tips till gratis webhotell som stödjer det mesta och ingen reklam.
Så fort sidan är igång, så lär jag behöva hjälp.
Fortsätt gärna ge kritik.

Permalänk
Medlem

Menyn kan bli snygg om du gör en separator mellan alternativen, och en stor hover-effekt som drar över hela höjden. Föreslår en diskret gradient och en mörkare bakgrundsfärg vid hover. Flytta också upp menyn 7-8 pixlar.

Ge puffarna en något mörkare färg (runt #eee), gärna gradient från typ #ddd till #eee. Sänk opaciteten på kantlinjen runtom och sänk opaciteten på skuggningen litegrann, ca 20 %.

Ta bort texten "MUSIK" i toppen och börja om. Eftersom bilden under är färglös (och resten av sidan), föreslår jag att du gör något som ger lite kontrast. Gör texten MUSIK till en färgklick (inte för grällt, bara). Förstora också "som vi gillar", det finns mycket vit yta till höger som man kan använda.

Byt för fasen ut den lila bakgrunden till vit eller nåt diskret mönster (typ gitarrer i #eee mot vit bakgrund). Byt ut kantlinjen mot en svag skuggning eller ta bort den. Centrera gärna sidan, eftersom den ändå har en fast bredd just nu. Gör också en sidfot av något slag, inte det vanliga copyright-tramset utan något användbart. En mini-sitemap t.ex. samt kontaktinformation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stipey
Tack för svar.
Jag känner väl kanske lite detsamma med designen, men har slut på ideer, så jag känner väl mig nöjd för tillfälligt. Ville mest se om den dög.
Ingen som har bra tips till gratis webhotell som stödjer det mesta och ingen reklam.
Så fort sidan är igång, så lär jag behöva hjälp.
Fortsätt gärna ge kritik.

www.byethost.com
otroligt bra webhost, mycket utrymme, snabba servrar (snabbaste freehosten i världen) den stödjer allt möjligt så det kanske e ngt för dig ?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Ser väl bra ur, kanske lite väl lite färg, jag gillar stilrent men kanske lite mer färg
Vem är på bannern? Du får tänka på att de flesta artister är giriga och säkert har copyright på allt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Menyn kan bli snygg om du gör en separator mellan alternativen, och en stor hover-effekt som drar över hela höjden. Föreslår en diskret gradient och en mörkare bakgrundsfärg vid hover. Flytta också upp menyn 7-8 pixlar.

Ge puffarna en något mörkare färg (runt #eee), gärna gradient från typ #ddd till #eee. Sänk opaciteten på kantlinjen runtom och sänk opaciteten på skuggningen litegrann, ca 20 %.

Ta bort texten "MUSIK" i toppen och börja om. Eftersom bilden under är färglös (och resten av sidan), föreslår jag att du gör något som ger lite kontrast. Gör texten MUSIK till en färgklick (inte för grällt, bara). Förstora också "som vi gillar", det finns mycket vit yta till höger som man kan använda.

Byt för fasen ut den lila bakgrunden till vit eller nåt diskret mönster (typ gitarrer i #eee mot vit bakgrund). Byt ut kantlinjen mot en svag skuggning eller ta bort den. Centrera gärna sidan, eftersom den ändå har en fast bredd just nu. Gör också en sidfot av något slag, inte det vanliga copyright-tramset utan något användbart. En mini-sitemap t.ex. samt kontaktinformation.

Jag tackar jätte mycket för denna kritik och skall kolla över dina förslag. Tyvärr är jag inte direkt någon höjdare på design så vissa av förslagen vet jag inte hur jag skall gå vidare med eller göra. Hjälp med menyn skulle jag behöva.
Min sida är centrerad, men såg att den inte var det i firefox, så jag får fixa det.
Jag har även problem med att fixa någon snygg bakgrund.
Jag har försökt att fixa någon snygg skuggad kantlinje, men får inte rätt med det hur jag än gör. Jag skulle gärna haft en kantlinje som typ
http://www.plateriet.se har, men får ej rätt med detta.
Vilket som så uppskattar jag din uppriktighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stipey
Hjälp med menyn skulle jag behöva.

Jag har även problem med att fixa någon snygg bakgrund.

Jag skulle gärna haft en kantlinje som typ
http://www.plateriet.se har, men får ej rätt med detta.

Jag ska kolla om jag kan göra något med menyn så du får lite inspiration, men jag tänker mig något i den här stilen: http://www.apple.com/se/ . Bakgrunden föreslår jag helt vit med eventuellt någonting svagt grått ovanpå. Skuggningen finns det många tips och guider till hur du åstadkommer, den enklaste tekniken är denna, som bara kräver en 1 px hög bild med skuggan på sidorna:

<div id="content"> ...innehåll... </div>

med denna CSS

#content{ background: url(enPixelBild.jpg) repeat-y; }

Permalänk
Medlem

Jag arbetar tyvärr med fireworks när det gäller det grafiska, eftersom jag inte klarar av photoshop. Jag fundera på skaffa Illustrator och prova det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stipey
Jag arbetar tyvärr med fireworks när det gäller det grafiska, eftersom jag inte klarar av photoshop. Jag fundera på skaffa Illustrator och prova det.

Illustrator är mycket krångligare än Photoshop... tycker jag personligen. Om du vill göra vektorgrafik (som man gör i Illustrator), så testa Incscape istället. Det är dessutom gratis. Men för pixel-push såsom webbdesign finns inget substitut för Photoshop. Möjligen GIMP, men det är få som gillar det lika skarpt.

Permalänk
Medlem

Du kommer lätt in i photoshop, genom att kolla på lite nybörjar guider.

Permalänk
Medlem

Har gjort lite förändringar nu. Känner att det går åt rätt håll, men en hel del kvar.

Permalänk
Medlem

Re: Lite kritik på min hemsida

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stipey

http://lotus00.sqweebs.com

Jag vet inte om du redan har fått detta svar, men;
Bilderna på artisterna/människorna i din header borde vara i lika "stuk".
Alltså lika ljus, skärpa, storlek osv...

Nu ser alla så inklistrade ut.

Sen när du har ett grått tema i designen så störs man väldigt av den färglada skrikande reklamen längst ner.

Annars grymt!

Visa signatur

Diskett.

Permalänk
Medlem

Jag skall fixa artisterna, så att de går i samma skärpa.
Jag kan inte göra nåt åt reklamen än, eftersom jag bara använt något gratishotell på nätet.
Jag ville först kolla om folk tyckte detta verka som en bra ide och att designen var någorlunda OK.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en design åt dig. Du får fria händer att ta inspiration från den som du vill. Här är PSD-filen för er som vill se hur jag gjorde: http://www.mediafire.com/download.php?myzmky4zgwe

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp azoapes. Det var en riktigt snygg design du fick fram.
Jag har gjort en del ändringar som nu finns på http://www.gillamusik.tk

Permalänk

Copyright? Jag gissar att du inte får använda bilderna du har i logon. Kör med en logo liknande azoapes istället.

Sen när man går in på någon länk så visas logon flera ggr i höjdled innan sidan laddat klart, visst, det syns inte speciellt länge men om man har seg uppkoppling är det nog lite störande.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på de flesta sidor med musikbilder, så jag tror jag inte nån har copyright på sina bilder. Jag kan inte tänka mig att de har nåt emot att man använder gruppbilder, tvärtom. Detta med copyright har en förmåga att bli lite uppförstorat.

Permalänk
Medlem

Skulle fortfarande vilja se en hover-effect på länkarna när man drar musen över menybaren. Och göra ordentliga knappar så man kan trycka utanför texten.

Sedan, kanske bara är jag, tycker jag MUSIK känns som en ganska tråkig och dyster font/färg och hela sidan känns allmänt ganska dyster så åtminstonde någon färgklick i loggon skulle inte alls sitta fel.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!