4870 med AC S1, överhettat men inte GPU:n

Permalänk

4870 med AC S1, överhettat men inte GPU:n

Jag har byt ut orginalkylaren på mitt 4870 512MB mot ett Accelero S1 (en passiv kylare från Arctic Cooling - den allmänna åsikten på nätet verkar vara att den ger lika bra kylning passivt som orginalkylaren med fläkt), med lite nedslående resultat.
1. Kortet fungerade bra med orginalkylaren.
2. Bra luftflöde i lådan - en P182 mini med fläkt framför grafikkortet som blåser kall luft från utsidan över det.
2. Ingen överklockning, helt och hållet orginal.
3. Fungerar bra när jag kör vanlig Windows desktop, hur många timmar som helst i sträck.
4. Fungerar bra med mindre krävande 3D-spel som Civilization IV, återigen hur många timmar som helst i sträck.
5. Med ett mer krävande 3D-spel som GRID eller så hänger sig displayen efter några minuters spelande. Spelet rullar på (jag hör tydligt kraschen som blir när jag kör in i barriären ), men bilden är bara svart tills skärmen stänger av sig.

Temperaturen på GPU:n går inte över 70 grader, så det är knappast den (för det är väl GPU-temp som mäts?).

Jag har satt på de små kylflänsarna på minneskretsarna (kapat av en av dem lite grann eftersom heatpipes:en är i vägen), samt på det som ser ut att vara spänningsregulatorer och IC-kretsar på "högra" delen av kortet. Två av dessa stack upp för långt så i stället för flänsarna som följde med kortet använde jag flänsar från Scythes VGA-kit.

Jag köpte ett "turbo kit" till Accelero S1:an, och passade på att byta ut orginal kylgeggan mot Thermalrights på GPU:n. Ingen förändring tyvärr.

Nån annan som haft samma problem?
Nån som vet vad det kan vara för fel?

Har jag satt kylflänsarna på fel kretsar? Jag satte dem på de små sakerna som hade kontakt med kylflänsen innan, samt de större kretsarna bredvid "för säkerhets skull".

Är det "GPU-BIOS" som stänger av kortet när tempen går upp och den märker att fläkten inte blåser (fläktarna är kopplade direkt till nätagget, inte till grafikkortet)? Är det en inställning som kan fixa det?

/ Peter

Permalänk

Fläktarna ska helst inte vara direkt kopplade till nätagget, du kan ha dem till pwr_fan kontakten på moderkortet, de är ljudlösa hur som helst

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Avstängd

VOltreg förmodligen.

Gör som jag, låt den röda heatspreadern som satt på kortet med originalkylaren sitta kvar istället för flänsarna som medföljde Acceleron.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Fläktarna ska helst inte vara direkt kopplade till nätagget, du kan ha dem till pwr_fan kontakten på moderkortet, de är ljudlösa hur som helst

Tja, att ha dem kopplade direkt till nätagget gör bara att de går på fullvarv hela tiden, och som du säger så är de ljudlösa ändå. Enda orsaken till att jag nämnde det var möjligheten att BIOS "lurats" att fläkten stannat. Tyvärr har jag ingen 3-till-4 pinnars adapter hemma så jag kan prova att koppla den till grafikkortet.

Det vore därför trevligt om någon (P1nGviN?) kunde bekräfta att man inte behöver ändra i BIOS eller någon annan inställning när man kör fläktlöst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
VOltreg förmodligen.

Gör som jag, låt den röda heatspreadern som satt på kortet med originalkylaren sitta kvar istället för flänsarna som medföljde Acceleron.

Det är säkert en bra ide, men min lite övernitiske flickvän har redan kastat allt som blev över. Nån som har en över och vill sälja den? Helst i Stockholm. Hur har du fått fast den? Har du kapat av en lämplig bit och skruvat den, eller vad?

Men jag är lite tveksam ändå - det är ju inte så att jag kör helt utan flänsar. Det borde inte överhetta SÅ snabbt. Kan jag ha satt fast dem på fel ställen? Nån som har en bild av hur de skall sitta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

Det vore därför trevligt om någon (P1nGviN?) kunde bekräfta att man inte behöver ändra i BIOS eller någon annan inställning när man kör fläktlöst.

Nej, det behöver du inte göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Hur har du fått fast den? Har du kapat av en lämplig bit och skruvat den, eller vad?

Jag skruvade bort allt, tog bort den röda plastkåpan och skruvade tillbaka den röda heatspreadern. Kapade inget, skruvade bara tillbaka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Men jag är lite tveksam ändå - det är ju inte så att jag kör helt utan flänsar. Det borde inte överhetta SÅ snabbt. Kan jag ha satt fast dem på fel ställen? Nån som har en bild av hur de skall sitta?

Voltreg är de inringade sakerna:

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
[...]Jag skruvade bort allt, tog bort den röda plastkåpan och skruvade tillbaka den röda heatspreadern. Kapade inget, skruvade bara tillbaka.

Hmm. Vad jag kan komma ihåg så täckte heatspreadern mer eller mindre halva kortet, men den kanske får plats under S1:an i alla fall?

Då gäller det bara att hitta någon som sparat sin heatspreader och vill sälja den då...

Tack för hjälpen med det. Jag tog just bilder på hur jag satt dit flänsarna, men då slipper jag fundera på var jag skall host:a dem då.

Flänsarna på spänningsregulatorerna sitter med orginal fästtejpen. Värmeöverföringen lär ju bli bättre om jag byter det mot riktig kylpasta, men då riskerar jag ju å andra sidan att de ramlar av eftersom kylpasta inte har nån vidare vidhäftningsförmåga. Nån som har en lösning på det?

Jag har dessutom satt kylflänsar på de där höga kretsarna märkta UTEC och PULSE. Ingen aning vad de är för något, men att sätta kylflänsar på dem kan väl ändå inte skada?!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Hmm. Vad jag kan komma ihåg så täckte heatspreadern mer eller mindre halva kortet, men den kanske får plats under S1:an i alla fall?

Acceleron har inga problem att få plats.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Problemet är löst.

Jag tog bort alla kylflänsar som kom med S1:an och ersatte dem med original heatspreadern. Den passar bra, utom att man får bryta av en liten liten del av S1:an för att de inte skall ta i varandra.

Jag kan inte säga att jag begriper exakt vad det är som var fel egentligen. Är det att jag satte kylflänsar på de där höga kretsarna (eftersom de har så grova anslutningar, är det inte de som är spänningsregulatorerna?)?
Eller är det att flänsarna på de små små kretsarna (eller är de spänningsregulatorerna ändå?) var för små?
Var det limmet i kylflänsarna som inte ledde värme tillräckligt bra?
Ingen aning, men nu fungerar det bra igen i alla fall.

Stort tack till PinGviN som föreslog lösningen med att sätta tillbaks heatspreadern.

Minst lika stort tack till Clarence i Vårby som en halvtimme efter att jag satt ut en köpes-annons, ringde och erbjöd sig en gratis. När jag förklarade att jag lånat bort bilen och inte kunde hämta den, så skickade han den omedelbart, utan att vilja ha pengar för det. Han letade till och med rätt på de rätta skruvarna, stoppade i en ziploc-påse, och tejpade fast på heatspreadern - det är service det! STORT tack Clarence!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

Jag kan inte säga att jag begriper exakt vad det är som var fel egentligen. Är det att jag satte kylflänsar på de där höga kretsarna (eftersom de har så grova anslutningar, är det inte de som är spänningsregulatorerna?)?
Eller är det att flänsarna på de små små kretsarna (eller är de spänningsregulatorerna ändå?) var för små?
Var det limmet i kylflänsarna som inte ledde värme tillräckligt bra?
Ingen aning, men nu fungerar det bra igen i alla fall.

Voltreg är de små kretsarna bakom de högre, det är därför det är så lätt att ta fel och utan kylning har VRM inte en chans.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Voltreg är de små kretsarna bakom de högre, det är därför det är så lätt att ta fel och utan kylning har VRM inte en chans.

Ja du sade det. Ursäkta att jag misstror dig, men det kändes mycket mer logiskt att spänningsregulatorerna skall ha tjocka kopparben än tunna superspinkiga ben. Men vad vet jag...

Och de hade ju kylning av flänsarna som följde med S1:an, plus en fläkt riktat direkt mot dem, vilket ju borde varit tillräckligt. Men som sagt, jag är inte intresserad av att ta reda på exakt vad som var fel - jag är nöjd med att det fungerar som det skall!

Permalänk

Har sett att man kan se temp på VRM i RivaTuner, men hur? Har tittat under setup/plugins och där är rätt plugin förbockat, men vad heter själva grafen? För den heter inte VRM.

Anledningen till min fråga är att jag verkar ha samma problem, som ovanstående. Spelar mest L4D o det funkar prima, men tänkte prova o överklocka lite. Jag körde igång stability test i FurMark och lät det gå, med kortet i default (alltså ingen OC). Efter nån minut så blev skärmen svart. WTF! Kör oxå med Accelero S1. Vad jag kan minnas så tog jag bort original heatspreadern, men lät en bit sitta kvar (den som sitter över VRM).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
Har sett att man kan se temp på VRM i RivaTuner, men hur? Har tittat under setup/plugins och där är rätt plugin förbockat, men vad heter själva grafen? För den heter inte VRM.

Anledningen till min fråga är att jag verkar ha samma problem, som ovanstående. Spelar mest L4D o det funkar prima, men tänkte prova o överklocka lite. Jag körde igång stability test i FurMark och lät det gå, med kortet i default (alltså ingen OC). Efter nån minut så blev skärmen svart. WTF! Kör oxå med Accelero S1. Vad jag kan minnas så tog jag bort original heatspreadern, men lät en bit sitta kvar (den som sitter över VRM).

Du kan se tempen i GPU-Z också.

Här finns några bilder som visar hur det ska se ut:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1352018

Permalänk

Läste tråden du länka till, men mitt GPU-Z får inte fram VDD och de andra temp. sensorerna. Kan bara se GPU, MEM temp, klock o sånt. Men inte VRM. Kör med senaste GPU-z.

Fattar inte, har provat GPU-Z, Everest o rivatuner. Ingen av dessa vissar VRM temp för mig.

Har ett Saphire kort och tittade närmare på stock kylaren som jag tog bort. Den ser inte likadan ut som ATI referens kylaren. Så ovanstående lösning fungerar inte för mig.