Jobbig tvist med telenor?

Permalänk

Jobbig tvist med telenor?

I slutet av förra sommaren köpte jag ett mobilt bredband, vilket inte fungerade hemma hos mig, ringde kundtjänst och fick en returpåse att skicka tillbaka grejerna med.

Sen några månader tillbaka började det dimpa in räkningar från telenor avseende "data trafik".

Va i kontakt med kundtjänst idag och tydligen tog dom emot min reklamation men godkände den inte, så mitt modem och sim har legat hos dom i flera månader utan att dom har berättat detta för mig.

Blev ej godkänt pga att dom fick in modemet efter 55 dagar (hävdade hon först)
Sen fick jag fram ur henne att dom skickade reklammationspåsen 10/10 och jag skaffade bredbandet 10/9, och jag är 99% säker på att jag skickade det dagen efter eller 2 dagar efter.

Hon vill heller inte skicka kopior på avtalet och reklammations avtalet av någon anledning..

Tydligen kunde jag inte utnyttja min "öppet köp" rättighet då, men jag ansåg att jag borde kunna reklamera det pga att det inte fungerar hos mig, men det kunde jag tydligen inte.

För övrigt öppnade jag inte ens detta bredbandet, då kompisen hann prova sitt före mig och det fungerade inte inne i lägenheten..

Vad ska jag göra? är inte så sugen på att ligga och betala på ett bredband som inte går att använda i min betongbunker.

Har slummat igenom google och Arn.se men inte blivit klokare av det.

Finns inget sätt att bifoga en fil här?

Mvh Conny

Permalänk
Avstängd

Skicka ett brev till Telenor och be dom (dom är skyldiga att göra detta gratis en gång per år) att de skickar all infromation om dig. Har du tur kommer de skicka info om när du reklamerade etc. Då får dom svårt att hävda något annat.;)

En annan sak du kan göra är att helt enklet ringa ktj och fråga hur det kommer sig att hon påstår en sak som hon inte vill redovisa öppet: fråga vad hon har för argument för sitt påstående och säg samtidigt att hon kan sitta där och hävda vad som helst i princip då du inte ser vad ktj "loggar" om dig (de skulle kunna skriva egna saker om dig i princip i loggen om de vill vara jävliga - är såklart olagligt men vem ska bevisa att ni inte kommit överens om det som står skrivet där).

Eller ännu hellre: Skriv ett brev där du skriver "jag har inget nytt att anföra i ärendet och jag vidhåller min ståndpunkt" då måste de reda ut sakens tillstånd så att säga.:)

Lycka till^^

//Enkronan

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Eftersom det står "götet" på din plats, så tittade jag på goteborg.com och hittade detta:
(IMG-taggen funkar tydligen inte för långa länkar...) Kopiera och klistra:

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c0/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTI4MwE_2CbEdFADv-HAg!/?WCM_PORTLET=PC_7_25KQB2J3009BD02TD41N8520V1_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/invanare/bygga_bo/konsumentradgivning/akt_no43_bb_konsumenterna+mycket+missnojda+med+gatuforsljning

Personligen har jag aldrig velat ha något med Telenor att göra, de 4 kompisar till mig som har/haft dem har inget annat än problem.

[EDIT] Gör så här istället; gå in på www.goteborg.com och i sökfältet överst söker du på "konsumentvägledare" så får du upp 2 länkar. Klicka översta länken, så i den kursiva texten längst ner så finner du kontaktinfo.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Skicka ett brev till Telenor och be dom (dom är skyldiga att göra detta gratis en gång per år) att de skickar all infromation om dig. Har du tur kommer de skicka info om när du reklamerade etc. Då får dom svårt att hävda något annat.;)

En annan sak du kan göra är att helt enklet ringa ktj och fråga hur det kommer sig att hon påstår en sak som hon inte vill redovisa öppet: fråga vad hon har för argument för sitt påstående och säg samtidigt att hon kan sitta där och hävda vad som helst i princip då du inte ser vad ktj "loggar" om dig (de skulle kunna skriva egna saker om dig i princip i loggen om de vill vara jävliga - är såklart olagligt men vem ska bevisa att ni inte kommit överens om det som står skrivet där).

Eller ännu hellre: Skriv ett brev där du skriver "jag har inget nytt att anföra i ärendet och jag vidhåller min ståndpunkt" då måste de reda ut sakens tillstånd så att säga.:)

Lycka till^^

//Enkronan

Du verkar ha lite erfarenhet av detta

Räcker det att jag bara ber om alla uppgifter och avtal dom har på mig eller bör jag formulera mig på något sätt?

Tackar för hjälpen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Eftersom det står "götet" på din plats, så tittade jag på goteborg.com och hittade detta:
(IMG-taggen funkar tydligen inte för långa länkar...) Kopiera och klistra:

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c0/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTI4MwE_2CbEdFADv-HAg!/?WCM_PORTLET=PC_7_25KQB2J3009BD02TD41N8520V1_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/invanare/bygga_bo/konsumentradgivning/akt_no43_bb_konsumenterna+mycket+missnojda+med+gatuforsljning

Personligen har jag aldrig velat ha något med Telenor att göra, de 4 kompisar till mig som har/haft dem har inget annat än problem.

[EDIT] Gör så här istället; gå in på www.goteborg.com och i sökfältet överst söker du på "konsumentvägledare" så får du upp 2 länkar. Klicka översta länken, så i den kursiva texten längst ner så finner du kontaktinfo.

Tackar, ska höra av mig dit.
Det är även gratis med rådgivning va?

Mvh

Permalänk
Avstängd

nergyconny: För bästa resultat generellt är det bättre att skriva till Telenor, då får du deras officiella synpunkt på det du frågar om. Ringer du ktj är risken att den ena svarar "nej" den andre "kanske" och den tredje "vet inte". Men att skriva till dom betyder att de måste besvara det du frågar om. Sen kan du alltid ta kontakt med Konsumenternas Internet och Telebyrå: http://www.ktib.se/ där kan de ge dig mer råd om hur man bör gå tillväga.

Att tala med KO-vägledare är gratis föutom samtalskostnaden.:)

edit: Skriv ett första brev där du ber om att få ut alla uppgifter de har om dig med hänvisning till PUL. (Se exempel: http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgifts...).

Detta exempel är mer inriktat på offentlig förvaltning men du kan - om du inte får ut uppgifterna som finns lagrade om dig - säga att du misstänker att de inte är lagrade på rätt sätt (frågar operatören är det bra om du har en förklaring redo:)) och då blir det en naturlig följd att bolaget lämnar ut uppgifterna. Ingen kan vägra att du inte får ut uppgifter om dig själv. Det finns undantagsfall men dom tas inte upp här.:)

I ett andra brev hänvisar du bara till uppgifterna operatören skickat till dig och hävdar (om det står någonstans i uppgifterna du fått) att du ser att det finns (OBS OM det finns sådan notering) en notering gjord att du skickade in modemet ÅÅÅÅ-MM-DD men att ärendet inte blivit behandlat.

Lite mackligt än att "bara ringa upp och fixa saken" men fördelen är att man slipper en ord mot ord situation där ktj sitter på triumf och ser historiken medan du svävar i ovisshet. Du kan gå in i en telenorbuktik och be dom printa ut allt de har om dig, men rådfråga KTIB först, då jag inte gjort detta i praktiken och vet inte hur det fungerar. Du kan också passa på att fråga dom om loggade uppgifter ktj för om dig varje gång du tar kontakt med dom, ingår i att få ut alla uppgifter. Detta bör du göra FÖRST när/om du märker att du inte hittar uppgiften som du söker efter i deras registerutdrag om dig.:) Som ett sista försökt at få fram datumet menar jag.

Tyvärr är det ett allmänt känt problem att ktj slarvar med att logga muntliga överenskommelser över lag: detta leder till att när du ringer och ber om det du blivit lovad av Stina så vill inte Peter hjälpa dig för att han säger att det står inte att Stina lovat dig kompensation eller vad det nu kan vara.

I ärenden med ekonomisk kompensation, där detta utreds, brukar jag säga till den ktj-personen att jag skriver upp när vi talade med varandra, var hon/han sitter (alltså ort). Det är det första jag frågar om när dom svarar tex. "förlåt jag uppfattade inte ditt namn (dom brukar ju säga "Välkommen till ktj jag heter Stina vad kan jag hjälpa dig med" och hörde man inte namnet så ber man dom säga igen och skriver ner det. SEN när du går in på vad det är du vill ha hjälp med så kan du avsluta med att du har namn ort och datum. Glöm inte fråga efter orten heller.:) (Syftet är givetvis att det blir svårare för telenor att hävda att du inte pratat med Stina (varför har du annars lagt både ort och datum på minnet?;))

Sorry för ett långt inlägg men jag har ingen "manual" för hur man gör utan jag gå alltid på känsla.:) (Där andra måste ha manus vid föreläsningar så har jag aldrig det tex. just för det kommer naturligt till mig.:))

Fråga om nåt är oklart.:)^^

Lycka till:):)

Hälsningar

/Enkronan.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Du bestred fakturorna hoppas jag?:) Tänkte inte på att ta upp detta då det är elementärt att bestrida något man inte använt.:):);)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Att begära ut alla noteringar på din kundbild har du full rätt att göra enligt PUL, nu vet jag inte hur Telenor hanterar noteringar på Telenor men jag vet hur B2 och GN gör och där kan man utan problem begära ut noteringarna.

Har själv gjort det från de ISP´s jag haft både GN och Tele2, visst tog det lite tid innan det kom, någon vecka, men jag fick det.

Sambon bråkade en hel del med Tele2 angående uppsägningen, de hade satt att bindningstiden börjat ett visst datum medans det egentligen var någon månad innan, så när vi skulle säga upp det så blev det ett väldans tjaffs. Helt plötsligt så hade datumet ändrats från augusti till juni om jag inte minns helt fel. Vi frågade dem hur det kan komma sig att något som dagen innan var helt fel nu var rätt, de visste det inte. Noteringarna i de loggar vi fick ut såg väldigt skumma ut också, helt plötsligt fanns en notering om att datum för bindningstid hade ändrats 2 månader bakåt i tiden trots att de blåvägrade att se över det när vi pratade med dem på telefonen och blånekar att de ändrat något när vi ringer upp dem senare.

I ditt fall så bör du begära ut dessa noteringar, jag skrev själv bara att jag vill ha ut alla eventuella noteringar gällande mig från case/samtal med kundtjänst/teknisk support och vad det nu kan finnas. Fick en hel hög med papper i ett tjock kuvert.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Avstängd

devour: Vad bra.:) Jag var inte säker på huruvida PUL gäller loggorna men det var kul att få veta detta:) ^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Hej!

Har också haft extrema problem med Telenor. De lade på massa tjänster på min mobilräkning som jag inte beställt. Jag bestred fakturorna, och efter mycket tjafs så fick jag min vilja igenom.

Det jag gjorde var att först ringa kundtjänst och uppmärksamma dem på problemet. De kunde (naturligtvis) inte göra något, för dom kunde inte ge kompensation (bullshit), samtidigt som de menade att jag aktivt hade beställt tjänsterna (vilket jag inte hade).

Pluggade lite lagtexter (bl.a. konsumentköplagen; SFS 1990:932: http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1990:932), för att kunna motbevisa kundtjänst. Skickade därefter in ett pappersskrivet brev där jag förklarade att jag inte tänkte betala fakturorna med hänvisning till vissa paragrafer, osv. Därefter fick jag ett svarsbrev där de skulle ge mig kompensation för att de "gjort en miss"... Aldrig mer telenor!

Du har ett liknande fall, anser jag, ändå är alla fall individuella, och andra svar i tråden framför i mångt och mycket precis vad jag gjorde. Denna lilla lista kanske är till hjälp:

1. Kontakta kundtjänst / Gör dem uppmärksamma på problemet
2. Kolla igenom avtal noga, läs det finstilta. Kontrollera dina rättigheter (t.ex. konsumentköplagen)
3. Ring kundtjänst, argumentera för din sak.
4. Kontakta konsumentverket och rådgör med dem om ditt ärende.
5. Kontakta Telenor (gärna via hederlig post) och framför att du samtalat med Konsumentverket. Hänvisa gärna till lagtexter.

Min egen erfarenhet är att de flesta är väldigt känsliga så fort man drar in konsumentverket i bilden. Jag har vid andra tillfällen endast behövt nämna dem så brukar de gå på min linje.

Lycka till, och hoppas de ger sig. Aldrig mera Telenor!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Avstängd

Christhebalrog: Jag vet om en del som fått "rörliga fakturor" (jaa man kan nästan tro att de har mattematiska ben för siffrorna växer/går åt fel håll:P) för mobilt bredband där en ytligt bekant till mig beställde MBB där man fick surfa obegränsat för en månadsavgift per månad. Ändå hävdade de att hon skulle betala 10 000:- för att hon enligt ktj hade "rörligt avtal" och hon hade dessutom PAPPER på att hon inte hade rörligt avtal. :S Hon åkte på att betala 1500:- i slutändan...

Måste skamset erkänna att jag har Telenor myself.:P *generad*:$ men det beror på att jag vill kunna ringa gratis till det fasta nätet hur mycket jag vill utan att ta hänsyn till en massa s.k. "fria minuter" hit och dit (vem håller reda på dem seriöst?:P) utan jag betalar en månadsavgift för tjänsten och behöver bara betala uppkopplingsavgift för varje samtal jag gör till fasta nätet. (Hade den person jag pratar med haft täckning för halebop hade jag ringt vederbörande med Parlino istället.

det Christhebalrog säger om att ktj inte kan betala ut kompensationer och sådant är bullshit...det har jag fått flera gånger.:P Att dom suger kan jag säga för att de lovade mig, att jag som trogen och lång kund, (dom hade nån drive för kunder som varit länge hos dem) skulle få ringa gratis till fasta nätet utan att behöva betala månadavgiften bara uppkoppligsavgiften. Senare hävdade de att "det finns begränsningar som gör att man inte kan göra så med ett kontantkort" mm...my ass att dom inte kan:

1. När kunder inte kunde fylla på sina kontantkort släppte telenor spärren i 24 h så att de blev "abonnemang" (jag tig ett kort och passade på att ringa lite vänner i utlandet jag inte ringt på länge;):) och slängde sedan kortet) och det man hade ringt för skulle betalas i efterhand genom att man laddade på sitt kk och saldot drogs retroaktivt.

2. Om jag ringer kundtjänst och vill ha kk:et omvandlat till ett abonnemang då gör dom detta med glädje...Hur kan dom ändra ett kort till abonnemang om det fysiska kortet i sig ät "Unreverseable" som dom påstår?

För det andra ringde det en säljare som (i korthet) försökte övertyga mig om att det blir billigare att ha ett abonnemang där man ringer för X öre i månaden med Y samtalspott i minuten. När jag frågade hur det kunde bli billigare eftersom jag med nuvarande upplägg ringer gratis svarade han: "du få en billigare månadskostnad"...jag bara: "ehh :S jag ringer ju och smsar gratis för X kronor du tror alltså att fakturan skulle bli billigare om jag började ringa per minut till X destinationer"? Ja sådär höll det på och han menade att "vi vill måna om trogna kunder" sa jag att "då kan nu ju måna om dom genom att ta bort månadsavgiften som jag blev lovad innan" men då smög han iväg denn lille jäu***(6) eh...den ärlige säljaren, den upphöjde och i evighet oantastlige som har ansiktet utåt mot sina kunder och ska hjälpa dem tillrätta menade jag naturligtvis! xD

Tog upp detta så att folk får se vad det är för ett bolag.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Enkronan: Jodå jag bestred fakturorna, så långt att det kom ett krav från kronofogden (jag har precis flyttat och det räckte tydligen som ursäkt för att slippa dom mer)

Ska skriva ett brev och se vad dom har för rolig info om mig

Jag kan gå med på att jag inte kan hävda för öppet köp om jag skickade in det för sent, men då kan dom åtminstone kontakta mig och säga det, hade gladeligen kunnat ge bort / sälja skiten till familj/polare eller bara ha det när jag rör på mig.. men icke.

Borde man inte ha rätt att säga upp det pga av att det inte fungerar, efter öppet köp tiden.. löjligt

Tackar oerhört för hjälpen hittils

Permalänk

Det där med olika personer i kundtjänsten har jag också en rolig om..

Jag och en kompis sitter i samma bil, vi båda har telenor fastpris 749kr månaden.

Ser eller hör en reklam om att dom sänkt till 599kr, först ringer min vän till kundtjänst och säger att han vill ha den sänkta månadskostnaden, inga problem.

30sek senare ringer jag och säger samma sak, då va det helt omöjligt tydligen

Permalänk
Avstängd

Ringer det nån försäljare från Telenor så ska ni veta att dessa till90% inte jobbar PÅ telenor de är ofta ett s.k. telemarketingföretag som jobbar FÖR dom. Akta er noooga för att svara "ja eller "nej" på frågor dom ställer.

Säljarna brukar ha som regel att formulera samtalet/frågorna så att man måste svara ja eller nej och (i vissa fall som uppdagats) det kan resultera i att kunder har utan att de varit medvetna om det och bundit upp sig på X antal månader just för att TM-företaget har kunnat hänvisa till ett bindande avtal där kunden svarat "ja".

När Konsumentmagasintet Plus har uppdagat Telenor med detta har de svarat att de ska se över sina rutiner med bolaget och - om kritiken blir föör omfattande i TV - att det skall bytas ut och att allt ska bli mer etiskt riktigt.

Det komiska är att Telenor sällan för att inte säga aldrig, säger upp samarbetet med TM-bolaget av främst 2 skäl:

1. Varför skulle dom det, drar bolaget in Deniro Geld Kronor och lite mer därtill så tjänar Telenor på samarbetet genom att de får in pengar och TM-bolaget tjänar ju på att ha Telenor som kund då de får nån för mig okänd ersättning för att utföra Telenors uppdrag.
2. OM kritiken blir för omfattande så sägeer Telenor upp avtalet med TM-bolaget men inte dirket...Varför? Jo se nr. 1 ovan samt att Teelenor brukar gå ut i halvårsskifterna och säga "Nu sa vi upp samarbetet med det dåliga TM-bolaget" vilket i praktiken betyder: "Nu har vårt fina samarbete nått sin bindningstids slut och nu måste vi tyvärr skiljas åt. Men byt gärna lokaler och firmanamn så förlänger vi den affärsmässiga kontakten med er" för då har ju TM-bolaget skaffat lite nya lokaler och ett namn så *vips* så kan Telenor gå ut och säga att de har en ny samarbetspatner vid sin sida...

När en säljare ringer burkar jag *aldrig* svara ja eller nej på deras till en början "oskyldiga" frågor utan jag gör som fransmännen: jag sägar bara "jag lyssnar" och en del säljare kan t.o.m. fråga "visst har vi ett fint väder och ett erbjudande...bla bla ...." och jag (för att inte anklagas för att tystnad betyder medhåll;)) svarar: "Vädret är av ringa betydelse för mitt lyssnade...jag lyssnar" eller nåt annat dumt och efter ett tag inser dom att jag inte kommer svara "ja" eller "nej" och samtalen avslutas.^^

Tänk på att inte svara "okej" eller "ok" "mjo" "låter bra" för då kan ni åka dit på ett abonnemang med skära trosor (he he jag som är kille: dags att inventera "böjelser jag inte visste jag hade men som jag nu får skaffa mig då jag har ett abonnemang på skära trosor i 6 år"-listan (svarta listan;).xD ) då du kan råka ut för en säljare som försöker samla alla antydningar till ett medgivande i slutändan.:P Så hur trevlig säljaren än låter och ställer en "jag älskar dig och kan nääästan t.o.m. ha telefonsex med dig för att få den här skiten jag själv aldrig skulle köpa"-fråga så svara bara neutralt: "Jag lyssnar"... Visst kan det kännas "dumt" att inte vara artig tillbaka men jag *lovar* er kära SweC. att den "dumheten" varar i 5 min . men det är det värt istället för ett abonnemang på skära trosor i 6 år.

Tjejer är ju experter på att "stänga av" och vara trevliga och sociala vid en t.e.x. tråkig familjemiddag och ändå framstå som att dom älskar allt och alla på festen fast de inombords har sitt eget lilla tankekalas för sig själva om shopping eller vad det nu kan vara. xD Vi killar får helt enkelt lära oss att göra som tjejerna;): stänga av och hålla styvt på "jag lyssnar" frasen.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

nergyconny: kul o se Telenor-fajtaren online

Mjo det är jo komiskt att de vägrade hjälpa dig med tanke på att de gör reklam för att " bättre vilkor/sänkt pris" gäller alla.

Öppet köp är tyvärr inte lagstadgat som en rätt du har utan ett frivilligt åtagande från företagets sida att "öppet köp om du inte är nöjd" inom en viss tid...men se gärna till att du får det skrivet på något ställe så du KAN lämna tillbaka skiten inom öppetköptiden.

Jag var på kjell och Company där nån försökte sälja mig något jag var osäker på att jag ville köpa/pröva.:P Hon i kassan hävdade att jag kunde köpa i lugn och ro eftersom öppet köp gällde inom en viss tid om man inte var nöjde med produkten. Så jag sa till henne att skriva att öppet köp gällde vilket hon inte ville först men sen när jag sa "hur ska jag kunna bevisa att du ger mig öppet köp om du inte skriver det på kvittot....så efter en stund så gav hon med sig och skrev att vi kommit överens om öppet köp.

You see: säljare är *jävligt snabba*på att säga att öppet köp gäller sen när kunden kommer tillbaka säger säljaren att "bevisa att vi har ett avtal om öppet köp. Kan du inte det så anses du ha köpt produkten". Så skriftligt i alla lägen.:)

Viktig edit: du "slipper" inte kronofogden för att du flyttar. Ta kontakt med dom och bestrid att du har en skuld hos Telenor för annars får du en betalningsanmärkning. Nu vet jag inte om det var KR.fogden du syftade på (att det är dom man slipper om man flyttar) men så är det alltså INTEl! Du måste bestrida även hos KFM som deras förkortning är.:P Ring dom redan idag för att undvika betalningsföreläggande och betlaningsanmärkning.:)

www.skatteverket.se

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Skulle bara påpeka att jag också fick inkassokrav (dock ej från kronofogdemyndigheten). Var rätt långt datum på den fakturan, så i slutändan fick jag telenor att ta bort den.

Alltså, de som sitter i kundtjänst har befogenheter, så är det bara. Nä, man skall akta sig för telefonsäljare. De brukar oftast inte säga hela sanningen. Jag kollar igenom avtal skitnoga innan jag skriver på. Så att en sån där "påhopps"-säljare skulle få mig att skriva på är enbart om jag läst avtalet innan, och är väl medveten om det finstilta.

Hoppas TeleSnor ger sig! Kunden har rätt!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Avstängd

Hur har det gått hittills? *nyfiken* ^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Telefon-försäljare = Lägg på luren för fasen. Ingen som helst mening med att slösa tid på att ens lyssna på dravlet. xD

Permalänk
Medlem

När det gäller telefonförsäljare är det distansavtalslagen som gäller så du har alltid 2v öppet köp och du behöver inte betala frakten tillbaka vid telefonförsäljning. Gatuförsäljare har man också alltid 2v öppet köp för att du befinner dig i en situation där du inte kan jämföra andra produkter. Distansavtalslagen är sådan att den inte går att förhandla bort om det inte är till fördel för konsumenten, du kan således skicka tillbaka vadsomhelst även om du skrivit på 100 avtal om att du avsäger dig ångerrätten.

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke919
Gatuförsäljare har man också alltid 2v öppet köp för att du befinner dig i en situation där du inte kan jämföra andra produkter.

Nej. Distans- och hemförsäljningslagen gäller inte vid gatu- eller canvasförsäljning så man har för närvarande ingen ångerrätt när man tecknar sådana avtal.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Telefon-försäljare = Lägg på luren för fasen. Ingen som helst mening med att slösa tid på att ens lyssna på dravlet. xD

Håller med dig där.. Hade problem med att div försäljare som representerade telenor/tele2/osv ringde mig i tid och otid, i ett extremfall så blev jag uppringd 3ggr under en och samma vecka gällande tele2.. Förklarade första gången att jag har gratis telefoni via mitt arbete så hur ska dom kunna konkurrera med det? Andra gången ifrågasatte jag att dom ringer upp igen om samma skit under samma vecka, loggar dom ingenting? Tredje gången bad jag personen dra åt helvete och sen dess har det slutat ringa i alla fall.

Slödder som terroriserar folk är min kategorisering av dessa som ringer upp en fast man inte bett om det, många av dom är riktiga svin också som bara är ute efter att lura på folk saker dom inte vill ha, så den enda rätta behandlingen dom förtjänar att få luren pålagd efter några väl valda ord som inte är speciellt barnvänliga.

Ja, jag avskyr verkligen telefonförsäljare! Vill jag ha något går jag och införskaffar det själv..

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|