Gigabyte lanserar passivt kylt Geforce 9800 GT

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar passivt kylt Geforce 9800 GT

Taiwanesiska Gigabyte kommer med ett oväntat tillskott. Den gamla långköraren Geforce 9800 GT uppgraderas med passiv kylning och Ultra Durable-teknik.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

lite sent kanske ?

Visa signatur

CPU| Ryzen 9 5900x MoBo| ASUS ROG STRIX B550-F Ram| Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) Ryzen GPU| 2080Ti Strix OC Storage| 2x M.2 ssd samsung 960 1x 500gb 1x 250gb 1x500gb samsung 750 evo 1x6tb hdd baracuda Cooler| Kraken x62 PSU| Corsair RM750X 750W v2
Display|Asus ROG Swift PG278QR ASUS PB278Q

Permalänk

Ser ut att vara en fin kylare, men på ett ointressant kort..

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Passivt kylda kort - me like!

Fast det passivt kylda Radeon HD 4850 från Gigabyte är väl i så fall ett hetare kort.. i dubbel bemärkelse.

Permalänk
Medlem

fet kylare som krävdes för att kyla kortet passivt då.
undrar om de tänker köra den på andra kort.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Bra idé! men till fel kort ^^

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
Bra idé! men till fel kort ^^

haha du tog orden ur min mun :D:P

Permalänk
Medlem

Bara bunta fast en 120mm fläkt så har man en riktigt nice kylning

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
Bra idé! men till fel kort ^^

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

om ni kollar noga på kartongen så står de att de ska ha DUBBLA HDMI kontakter... de e ju rätt så fett ändå... känns som kortet är tänkt till stora HTPC's och sånt...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Känns lite efter att lansera ett sånt oprisvärt och gammalt kort med så dyr kylning. :/

Permalänk
Medlem

Lite noobfråga för er experter kanske..
Men då jag kollar efter delar för att bygga en så tyst dator som möjligt, bör jag satsa på ett sådant kort eller ett 4850 som är passivt kylt?

Om man jämför korten så är väl 4850 ett snabbare kort rent allmänt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Lite noobfråga för er experter kanske..
Men då jag kollar efter delar för att bygga en så tyst dator som möjligt, bör jag satsa på ett sådant kort eller ett 4850 som är passivt kylt?

Om man jämför korten så är väl 4850 ett snabbare kort rent allmänt?

japp, eller ännu bättre.. 2 st 4770 i crossfire där du får en prestanda likvärdig ett gtx 280 för ~2000:-

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Lite noobfråga för er experter kanske..
Men då jag kollar efter delar för att bygga en så tyst dator som möjligt, bör jag satsa på ett sådant kort eller ett 4850 som är passivt kylt?

Om man jämför korten så är väl 4850 ett snabbare kort rent allmänt?

Yepp du ska ha dne 4850 ati kortet dells för den är typ 20% snabbre och dels för att ati lämpar sig bäst som htcp

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Lite noobfråga för er experter kanske..
Men då jag kollar efter delar för att bygga en så tyst dator som möjligt, bör jag satsa på ett sådant kort eller ett 4850 som är passivt kylt?

Om man jämför korten så är väl 4850 ett snabbare kort rent allmänt?

Med tanke på att HD4850 slår 9800GTX+ så är det rejält mycket bättre för pengarna än 9800GT. Ska det bara var en tyst dator eller ska den ha en speciell funktion? typ stå vid TVn? För HD4850 har ju surroundljud via HDMI sladden.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra med fler passiva kort. sitter själv med gigabytes passiva 4850 som jag är mycket nöjd med

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

Ett passivt kylt HD4770 skulle vara ett bättre alternativ.
Presterar bättre, är rejält effektsnålare och dessutom billigare.
Dessvärre har det inte släppts någon passiv variant ännu (vad jag vet).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med tanke på att HD4850 slår 9800GTX+ så är det rejält mycket bättre för pengarna än 9800GT. Ska det bara var en tyst dator eller ska den ha en speciell funktion? typ stå vid TVn? För HD4850 har ju surroundljud via HDMI sladden.

Senast jag kollade var de ungefär lika snabba beroende på spel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag väntar också på ett passivt 4770, men stackarn artikeln handlar om ser mer ut som en brödrost än ett grafikkort. Man undrar ju hur de tänkte när de såg hur stor den blev. Men det är ändå trevligt att se fler passivt kylda kort.

Permalänk
Medlem

vore nice med passiv kylning på samtliga high end cards, drygt med oljud från burken...

Permalänk
Medlem

passiv kylning på high end kort går tyvärr inte, men jag hade velat se mer passiv kylning på mid-range kort...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbis85
vore nice med passiv kylning på samtliga high end cards, drygt med oljud från burken...

Å andra sidan finns det ju gränser för hur mycket effekt du kan kyla bort passivt (utan ha en tegelstensstor kylare och en lufttunnel som chassi )

Men mer fokus på tysta kyllösningar på high-end kort även i original skulle vara trevligt (aktiva kyllösningar menar jag nu).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
passiv kylning på high end kort går tyvärr inte, men jag hade velat se mer passiv kylning på mid-range kort...

Jo då, det går allt.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Senast jag kollade var de ungefär lika snabba beroende på spel.

Jo det kan stämma. Kanske mer diplomatiskt att uttrycka sig så om inte annat. Beror ju helt på vilken drivrutin man kör.

Permalänk
Medlem

Sparkle har ju haft sin 9800GT Coolpipe ute hur länge som helst, så jag kan ju inte se något direkt nytt med det här. När jag köpte mitt, för kanske 7-8 månader sedan, så var det ju ett ganska ku kort. Att se Gigabyte släppa samma nu känns ju nästan som en inbjudan till häckel.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Har sedan ett bra tag kört med mitt 8800GT (eller får man kalla den 9800GT numera?), moddat med ett Accelero S1 plus en Nexus 120mm på 7 volt. Fläkten behövs eg inte, å andra sidan är den nästintill ljudlös. Enda nackdelen är väl att grafikkort och kylning tar totalt fyra platser på moderkortet...

Håller ut med detta ett tag till, får se när nästa någorlunda energisnåla och högpresterande kort dyker upp...

Permalänk
Avstängd

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Ärligt talat, 9800GT är SÅ 2007

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Ärligt talat, 9800GT är SÅ 2007

Eller kanske 2008, i.o.m. att det kom i mars förra året.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Eller kanske 2008, i.o.m. att det kom i mars förra året.....

Det kom i oktober 2007.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det kom i oktober 2007.

8800GT kom i oktober 2007, 9800GT kom i mars 08, vad jag vet. Att det sedan mer eller mindre var ett ompacketerat 8800GT är en annan sak. Dock så kom relativt snart (april-maj?) ut 55nm-versioner med stöd för Hybrid Power o.s.v. T.ex. just Sparkles passivt kylda 9800GT Coolpipe som jag nämnde tidigare.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....