Permalänk
Medlem

GT120 1GB Så besviken

Hej!
Jag har spelat spel så länge jag kan minnas och älskar att göra det. Vid 2 tillfällen har jag köpt sk "speldatorer" som funkat utmärkt i många år. Nu när min senaste dator gick isönder tänkte jag att det var dags att köpa ny igen. Såg en dator på NetonNet som jag tyckte såg bra ut för ca 8000 kr.En AMILO Desktop Li3745A.
Tyvärr har jag aldrig varit så teknikintresserad och kände inte till vare sig grafikkortet eller processorn, men ang processorn så var det en Inte core 2 Quad CPU Q8300 2,50 GHZ. Eftersom jag visste att dom flesta spel kräver dual core tänkte jag detta är bra. Ang grafikkortet hade jag en GTX 7800 i min gamla dator och tänkte att AHA GT 120 måste vara helt nytt och en naturlig utveckling efter 8 och 9 serien, Dessutom hade det 1 GB minne. Wow nu kan jag spela alla spel med högsta upplösning........trodde jag.
Nu har jag gogglat grafikkortet och sett att det är näst intill värdelöst till att spela med.
Så nu sitter jag här och livet känns kasst, min nya "superdator" är skit.

Snälla ge mig råd hur jag kan förbättra min dator. Vilket grafikkort jag kan sätta in. Duger min processor? Kan jag göra någonting annat med datorn för att kunna spela spel?
Speciellt när det gäller grafikkortet. Är det verkligen så kasst? Körde "dark sector" och det såg bra ut men det är väl knappast något krävande spel?

Tacksam för svar:
Hank266

Permalänk
Medlem

Skriv ned lite mer spec på datorn så vi vet vad som sitter i den. Men jag skulle kunna tänka mig att ett ATI HD4770 skulle göra susen för tusenlappen!

Visa signatur

__________________
Gigabte GA-P55M-UD4, i5 760 @ Stock, Sparkle GTX460 OC @ 810 Mhz, Fractal Design 650W 80+, Corsair 12GB (2x2048MB, 2x4096Mb) 1333MHz, Lian Li PC-V351R mATX RÖD, Asus VE248H

Permalänk
Medlem

första siffran hos nvidia kort är seriens nummer , geforce 6 , 7 8 9 och nu igen 1

siffrorna därefter skall visa hur bra kortet är.
kan inte bli så mycket lägre än 2 va?

8100 är inte bättre än 6800 t.ex

vet inte om spel "kräver" dualcore idag. dock finns det knappt singelcores att köpa idag
quadcore betyder inte 2gånger bättre än dualcore.

spelet måste vara "byggt" för quad om det skall vara någon fördel.

jensg88's tips om ati's 4770 håller jag med om.

men släng upp detaljerna om datorn , eller länken till den .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Re: GT120 1GB Så besviken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hank266
Hej!
Jag har spelat spel så länge jag kan minnas och älskar att göra det. Vid 2 tillfällen har jag köpt sk "speldatorer" som funkat utmärkt i många år. Nu när min senaste dator gick isönder tänkte jag att det var dags att köpa ny igen. Såg en dator på NetonNet som jag tyckte såg bra ut för ca 8000 kr.En AMILO Desktop Li3745A.
Tyvärr har jag aldrig varit så teknikintresserad och kände inte till vare sig grafikkortet eller processorn, men ang processorn så var det en Inte core 2 Quad CPU Q8300 2,50 GHZ. Eftersom jag visste att dom flesta spel kräver dual core tänkte jag detta är bra. Ang grafikkortet hade jag en GTX 7800 i min gamla dator och tänkte att AHA GT 120 måste vara helt nytt och en naturlig utveckling efter 8 och 9 serien, Dessutom hade det 1 GB minne. Wow nu kan jag spela alla spel med högsta upplösning........trodde jag.
Nu har jag gogglat grafikkortet och sett att det är näst intill värdelöst till att spela med.
Så nu sitter jag här och livet känns kasst, min nya "superdator" är skit.

Snälla ge mig råd hur jag kan förbättra min dator. Vilket grafikkort jag kan sätta in. Duger min processor? Kan jag göra någonting annat med datorn för att kunna spela spel?
Speciellt när det gäller grafikkortet. Är det verkligen så kasst? Körde "dark sector" och det såg bra ut men det är väl knappast något krävande spel?

Tacksam för svar:
Hank266

Processorn är bra, hur mycket RAM har du? Kör du XP, Vista? Typ ett HD 4770 skulle göra den bättre, eller om du känner att du kan lägga ut HD4870/HD4890

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

4770 är inte mycket bättre än 8800gt/9800gt/gtx120
Det kortet du har är väl inte dåligt?

Permalänk
Medlem

120 GT är samma som 9500 GT (ommärkt) som inte är något vidare spelkort. Håller med om att ATI HD4770 borde göra susen för rimliga pengar, men byter du grafikkortet så riskerar du antagligen garantin på datorn misstänker jag. Du kanske kan höra med netonet om de kan acceptera ett återköp eller hur du kan göra för att inte mista garantin?

Permalänk
Medlem

Tillverkarens art. nr.: CCE:NOR-101115-001
Chassi: Microtower
Effekt nätdel: 400W
Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium
Processor: Intel® Core™2 Quad Q8300
Processorhastighet: 2,5GHz
Chipset: Intel® Graphics Media Accelerator 3100
Busshastighet: 1333MHz
Minne: DDR2 - SDRAM - 800MHz
Minne som ingår: 4 GB
Maximalt minne: 4 GB
Minnesplatser (Lediga): 2 (0)
Hårddiskstorlek: 640 GB
Hårddisktyp: SATA2
Återställningsalternativ: Diskbaserad
Optisk enhet: DVD-brännare med stöd för dubbla lager
Minneskortläsare: Ja, 20-i-1
Interna kortplatser: 1x PCI-Express x16
1x PCI-Express x1
2x PCI
USB-portar: 2st på fronten
6 på baksidan
FireWire-portar: 1
eSATA-portar: 0
VGA-portar: 1
DVI-portar: 1
HDMI-portar: 1
Övriga portar: Mic in, Line in, SPDIF optisk & koaxial
Grafik: NVIDIA® GeForce® GT120
Dedikerat grafikminne: 1024MB
Delat grafikminne: Information saknas
Ljudkort: Integrerat 7.1 HD-ljud
Ljudutgångar: 6 ljudportar på baksidan, hörlur + mick på framsidan
1x SPDIF optisk
1x SPDIF koaxial
Modem: Nej
Fast Nätverk: Ja, 10/100/1000MBps
Trådlöst nätverk: Nej
Kontorsprogram: Mcrosoft Works
Virusskydd: Norman Virus Control med 3 års fria uppdateringar
Brännarprogram: Nero Essentials S
Övriga programvaror: Microsoft Hem & Student Trial (60 dagars prova-på-version)
Tangentbord: Ja
Mus: Ja, optisk
Storlek (HxDxB): 373 x 175 x 398 mm
Vikt: 9,6 kg
Garanti: 1 år
Övrigt: -

Sedan köpte jag till en 23 tums lcd skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
4770 är inte mycket bättre än 8800gt/9800gt/gtx120
Det kortet du har är väl inte dåligt?

250 tänker du på , 120 har ddr2 minne och sånt.

Geforce 9500GT eller 9400GS med ny klisterlapp , är vad det är.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hank266
Text...

Jo men den verkar ju rätt bra, ett HD4770 är väldigt prisvärt, kör på det du!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

Ett 4770 är det bästa grafikkort som du kan uppgradera datorn med utan att byta nätaggregat!

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-at...

Fri frakt:

https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk
Medlem

Skulle som tidigare köra på ett 4770.
4770>9800gt>gt120

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
250 tänker du på , 120 har ddr2 minne och sånt.

Geforce 9500GT eller 9400GS med ny klisterlapp , är vad det är.

Så sant!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
4770 är inte mycket bättre än 8800gt/9800gt/gtx120
Det kortet du har är väl inte dåligt?

GT120 motsvarar INTE nått 8800GT/9800GT, utan 9500GT
som inte gör nån som vill spela speciellt glad.
GT130 är väl det första kortet som kan funka att spela med.

ATI/AMD 4770 är långt bättre än GT120
Men trådskaparen bör nog sikta på GTX260 eller bättre, eller ATI 4870 eller bättre.

EDIT: Ajdå bara nätagg 400w, säkert riktigt billigt sånt också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
GT120 motsvarar INTE nått 8800GT/9800GT, utan 9500GT
som inte gör nån som vill spela speciellt glad.
GT130 är väl det första kortet som kan funka att spela med.

ATI/AMD 4770 är långt bättre än GT120
Men trådskaparen bör nog sikta på GTX260 eller bättre, eller ATI 4870 eller bättre.

Knappast med ett 400w No-Name nätaggregat!!! Så länge han inte vill att hela datorn ska paja eller lägg ut 800kr på nytt nätaggregat också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
4770 är inte mycket bättre än 8800gt/9800gt/gtx120
Det kortet du har är väl inte dåligt?

va, GT120 är ett dåligt spelkort, är exakt samma som 9500GT.
Klarar inte ens Call of Duty i 1280x1024 med vettig fps: http://www.guru3d.com/article/geforce-9500-gt-review/8

Lösningen är enkel, stoppa in ett snabbare grafikkort... Förhoppningsvis klarar datorn (dvs nätagget) ett 4770, kraftfullare än så ska man nog inte ens hoppas på. Funkar inte 4770 så är ju även 4670 en stor förbättring.

Men information om nätagget är viktigt för råd om rätt grafikkort.

CPU'n är bra.

Permalänk
Medlem

Det låter ju jättebra att få ett grafikkort som är bra för runt 1000 lappen. Tänkte på dom nya korten typ nforce GTX 260 och uppåt. Visserligen är dom dyraare men är det värt det? Är det mycket bättre prestanda i dem?
Sedan vågar jag nog inte byta kortet själv då jag knappt vet hur man öppnar chassit på datorn. Är det svårt att byta grafikkort själv? Eller är det möjligt för en ovan att klara av det?

Permalänk

Det är skitenkelt!
1. Avinstallera drivrutinerna för grafikkortet: Kontrollpanelen--> Ta bort program... Display driver Nvidida eller liknande...

2. Öppna datorn. (Ta bort alla kablar och jorda dig - peta på ett element eller liknande)

3. Skruva bort skruven för grafikkortet.

4. Tryck ner/tryck bort "flärpen" längst bak vid grafikkortet och ta bort kortet.

5. Sätt i det nya kortet och skruva dit skruven igen.

6. Installera de senaste drivrutinerna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hank266
Det låter ju jättebra att få ett grafikkort som är bra för runt 1000 lappen. Tänkte på dom nya korten typ nforce GTX 260 och uppåt.

Eftersom våra inlägg gick om varandra så påminner jag om att du kollar vad nätagget klarar, kolla på etiketten på sidan av nätagget, dels totaleffekten, men även antal ampere (A) på 12V linorna är viktigt.
GTX260 tror jag inte fungerar, men då vet jag i princip ingenting om just din dator. Du behöver ange mer info, google hjälpte inte.

Permalänk

400W räcker aldrig för ett 260. Speciellt när datorn är märkesdator! De stoppar inte precis i Corsair i dem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Knappast med ett 400w No-Name nätaggregat!!! Så länge han inte vill att hela datorn ska paja eller lägg ut 800kr på nytt nätaggregat också!

Jo jag såg det sen, 260/4870 blir nog lite vanskligt med tanke på agget

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Så om jag vill ha ett hyfsat grafikkort, måste jag då också byta ut nätagregatet?

Permalänk
Inaktiv

Inte om du köper ett 4770, andra fetare kort drar mer ström, risken är att det funkar en stund, men sen när du belastar kortet så får det för lite kräm och då startar datorn om, i bästa fall!

Permalänk
Medlem

4770 är ett hyfsat kort som är en rejäl uppdatering mot det du har

Permalänk
Medlem

Nej, ta ett ATI 4770! Som är ett kort som ger bra med prestanda för liten peng. Samt drar inte speciellt mycket ström så du behöver inte byta ut ditt nätagg.

Permalänk
Medlem

Det hela beror ju på vad du vill kunna göra med datorn, vilka spel du ska spela, vilka fps du nöjer dig med, och det viktigaste; hur mycket du är beredd att betala för en uppgradering.

Som jag ser det har du två alternativ:

1. Köp dig ett Radeon HD4770 för ungefär tusen kronor.

2. Köp ett bättre kort (HD4870 1GB, GTX260 216sp, eller ännu bättre)
Då får du dock räkna med att det kostar närmare tretusen, eftersom du i så fall behöver köpa ett nytt, bra nätaggregat (till exempel Corsair)

Så, min fråga till dig är hur mycket du är beredd att betala för bättre prestanda, och vilken prestanda du förväntar dig för de pengarna.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Ditt nätagg kommer att räcka. Folk tenderar att underskatta nätagg väldigt mycket här på Sweclockers. Endast det dyraste är gott nog åt dem. "Dåliga" nätagg i dagens märkesdatorer brukar klara mer än vad folk tror.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Så om jag köper ett ATI 4770 så är det säkert att datorn klarar av det?
Hur pass bra är det kortet om man tex skall spela krävande spel som far cry 2 eller crysis?

Permalänk
Medlem

Kommer helt klart gå att spela dessa spelen. Men kanske inte på very high och AA påslaget, iaf inte crysis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hank266
Så om jag köper ett ATI 4770 så är det säkert att datorn klarar av det?
Hur pass bra är det kortet om man tex skall spela krävande spel som far cry 2 eller crysis?

Du kommer att få runt 30 fps i very high (max) i Crysis (i upplösningen 1280x720), och runt 50 fps på ultra high (max) i Far Cry 2 (samma upplösning).
Källa: Egen erfarenhet av en mycket liknande setup, dock med ett Geforce 8800GT (som presterar något sämre än ett 4770).

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att 400-wattaren i chassit klarar ett hyffsat. Garanterat ett GTS250, och kanske t.o.m. mer. Även om folk här tror det, så brukar inte märkestillverkarna snåla loss på nätaggen.
Däremot så finns det risk att det inte finns någon PCI-E kontakt, och även att ett stort kort inte får plats, rent fysiskt, då många märkesmaskiner är trånga som fasen invändigt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....