Windows 7 nätverksproblem

Permalänk
Medlem

Windows 7 nätverksproblem

Hej,

Varje gång jag startar min dator så måste jag avaktivera nätverks anslutningen och sedan aktivera den igen för att få någon internet anslutning.

Detta pga av att jag tydligen har två hemma nätverk, MSHOME och WOWRKGROUP?

Edit: Kom på att vi har en switch med, vårat nätverk ser ut så här.

Dator trådlöst -----------------|
Min dator och en annan --- Router --- switch --- 3 datorer
Internet ----------------------|

Bara jag som har detta problemet, bara jag som kör windows 7, det andra är vista och xp.

När jag startar om anslutningen så försvinner undefined network

Hur fixar jag detta? Grymt störande.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Jag bumpar tråden fast man inte får, men känner att det är bättre än att göra en ny.

Felet kvarstår som sagt, testa att lägga in en fast ip i routern men det hjälpte inte.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Har du testat att sätta fast IP i windows också samtidigt som du gör det i routern?

Är ganska så konfunderad av detta fel, verkar vara nåt tokigt med DHCP så att du inte får en IP av routern automatiskt.

Testa att istället för att gå in och "starta om" nätverkskortet, gå in i Kör och skriv CMD.
Här skriver du sedan "ipconfig" för att få fram vad du har för IP-Adress. Av de raderna du får fram så är det som står vid "IPV4 Address" det viktiga, denna får inte vara samma som någon av de andras och inte heller skilja i de tre första sektionerna, tex "192.168.1.101" eller liknande.

Här kan du också prova att skriva ipconfig /release och sedan ipconfig /renew
detta ska ha ungefär samma effekt som att starta om nätverkskortet som du gjorde tidigare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Varför har du switchen där? en fråga bara.

Det borde väll se ut

Internet > Router > datorer, eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Har du testat att sätta fast IP i windows också samtidigt som du gör det i routern?

Är ganska så konfunderad av detta fel, verkar vara nåt tokigt med DHCP så att du inte får en IP av routern automatiskt.

Testa att istället för att gå in och "starta om" nätverkskortet, gå in i Kör och skriv CMD.
Här skriver du sedan "ipconfig" för att få fram vad du har för IP-Adress. Av de raderna du får fram så är det som står vid "IPV4 Address" det viktiga, denna får inte vara samma som någon av de andras och inte heller skilja i de tre första sektionerna, tex "192.168.1.101" eller liknande.

Här kan du också prova att skriva ipconfig /release och sedan ipconfig /renew
detta ska ha ungefär samma effekt som att starta om nätverkskortet som du gjorde tidigare.

Ska jag göra detta för både IPV4 och IPV6 protokollet??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Varför har du switchen där? en fråga bara.

Det borde väll se ut

Internet > Router > datorer, eller?

Vårat hus är rätt så stort och 3 datorer är samlade på ett ställe, så istället för 3 långa kablar blir det 1 lång kabel

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Du behöver int bry dig om IPV6 i dagsläget, det är en funktion som ännu ligger långt in i framtiden, IPV4 är det som gäller, du behöver egentligen bara kolla den så att den inte krockar med dom andra men ligger i samma subnät.

Ex:

Om du kör cmd och ipconfig och får fram att din IP är 169.10.5.12 medan en annan dator har 192.168.0.102 och ännu en har 192.168.0.103 så är det något fel med DHCP

Ex2:

Om du kör cmd och ipconfig och får fram att din dator har IP 192.168.0.101 medan en annan dator har 192.168.0.102 och ännu en har 192.168.0.101 (samma!) så är det en krock, och du måste manuellt separera dessa (jag instruerar dig isf)

Ex3:

Om du kör cmd och imconfig och får fram att din dator har IP 192.168.0.101 en annan har 192.168.0.102 och ännu en har 192.168.0.103 så ser allt rätt ut, då får vi gå vidare med felsökningen.

Gör alltså detta INNAN du inaktiverar/aktiverar nätverkskortet efter att du startat datorn, så att vi kan se vad det är som gör att du inte kommer ut utan att starta om nätverkskortet!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

DNS saken hittade jag i routern. Startade om datorn för att som om det funkar och det verkar göra det, eller ser du något som inte stämmer?

Visa signatur

pff

Permalänk

fick problem med min NAS och rotade lite på nätet hittade att man skulle ställa om dessa inställningar och fick samma problem. men löste det genom:

control panel -> administrative tools -> local security policy -> local policy ->
security options -> Network security ändra nyckel till: "send LM & NTLM responses".

starta om.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
fick problem med min NAS och rotade lite på nätet hittade att man skulle ställa om dessa inställningar och fick samma problem. men löste det genom:

control panel -> administrative tools -> local security policy -> local policy ->
security options -> Network security ändra nyckel till: "send LM & NTLM responses".

starta om.

Vad är NAS? samma sak som mig?

Visa signatur

pff

Permalänk

Network Attached Storage (nätverkshårddisk)

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Ser att det är en 4 år gammal tråd men skit samma.
Jag har liknande problem.
När jag startar upp datorn så är det packet loss mot min router som som ingick i Telia Triple play som sitter i mitt nätverksskåp.
När jag startar om nätverkskortet så fungerar det klockrent, inga packet loss.
Vet inte om det är så att min dator har tagit stryk i flytten (flyttade till boendet precis) eller om det är något annat.
Är bara ett intressant problem eftersom det är trafiken fram till routern som är problem så det är lokalt och inte utåt mot internet som problemet verkar ligga. Kan vara mitt nätverkskort som inte riktigt är kompatibelt med routern möjligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nox_:

Ser att det är en 4 år gammal tråd men skit samma.
Jag har liknande problem.
När jag startar upp datorn så är det packet loss mot min router som som ingick i Telia Triple play som sitter i mitt nätverksskåp.
När jag startar om nätverkskortet så fungerar det klockrent, inga packet loss.
Vet inte om det är så att min dator har tagit stryk i flytten (flyttade till boendet precis) eller om det är något annat.
Är bara ett intressant problem eftersom det är trafiken fram till routern som är problem så det är lokalt och inte utåt mot internet som problemet verkar ligga. Kan vara mitt nätverkskort som inte riktigt är kompatibelt med routern möjligtvis.

testat att uppdatera med senaste drivers? ifrån INTEL (gissar på att du har intel kort ) uppdatera firmware router?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200