Permalänk
Medlem

Problem med deadline

Såhär är läget:
Hela klassen ska ha presentationer imorgon, men nästan ingen är klar. Därför är alla enade om att vi behöver mer tid. Eftersom ingen i klassen är klar så måste det bero på tidsbrist. Efter ett samtal med läraren visar det sig att mer tid absolut inte går att få, och att de som inte presenterar imorgon riskerar betygssänkning.

Kan läraren göra så?
Hittade detta på skolverket: http://www.skolverket.se/sb/d/1541#listAnchor6837
Jag tolkar det som att man kan komma överens med läraren om en viss deadline, men om man inte lyckas hålla den kan inte läraren använda betygssänkning som straff.
Någon som varit med om samma sak?

Det är gymnasiet det handlar om för övrigt.

Permalänk
Medlem

Det beror ju lite på läget, men generellt sett så kan läraren sätta IG om man inte klarar presentationen, vilket i sin tur givetvis blir negativt för betyget. Har man fått en deadline gäller den såklart.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Jadu, om samtliga elever (inte bara en majoritet) inte ens är nära att bli klara så har läraren gjort fel på något sätt.

Jag skulle rekommendera dig att samla de andra och prata med läraren tillsammans, på ett seriöst sätt. Om det inte är möjligt, gå vidare till rektorn (se till att alla är med! Ungdomar är riktigt dåliga på engagemang, men locka med dem på något sätt).

Samtidigt bör du givetvis jobba stenhårt med uppgiften.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jadu, om samtliga elever (inte bara en majoritet) inte ens är nära att bli klara så har läraren gjort fel på något sätt.

Ungefär halva vår klass hade valt att presentera en uppgift på svenskan och tid för presentation var utsatt. Jag var den enda som var klar i tid, och jag kan lova att det inte berodde på tidsbrist utan på lathet ifrån alla andra. Så helt klart att läraren har gjort fel är det inte (men chansen är dock ganska stor).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ska även tillägga att skolan har börjat med ett helt nytt koncept, och vi får vara "försökskaniner". Därför tycker jag att vi har rätt att säga till om en hel del. Lärarna kan ju inte veta hur lång tid det tar om de aldrig haft samma uppgift tidigare år.

Permalänk

Går du i gymnasiet tvivlar jag rätt starkt på att du inte hinner göra klart presentationen under natten. Kom överens med alla kamrater om att ni ska stå upp för läraren och va sen den enda som är klar. Betyget säkrat!

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tänka mig att ni inte slackade

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Deadlines finns av en anledning. Är man inte klar eller märker att det går åt skogen med tidplanen tar man upp det med beställare/(lärare) INNAN deadline för att höra om tid.

Det fungerar på samma sätt i arbetslivet. Deadlines = klart. Annars blir det dyrt som sagt. Inget ovanligt att sitta med projekt till 24 eller senare för att börja sex eller sju nästa morgon igen när deadlines närmar sig. Visst planering är en sak, men det kommer i 101 av 100 fall alltid till någon förändring under projekteringen.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Deadlines finns av en anledning. Är man inte klar eller märker att det går åt skogen med tidplanen tar man upp det med beställare/(lärare) INNAN deadline för att höra om tid.

Det fungerar på samma sätt i arbetslivet. Deadlines = klart. Annars blir det dyrt som sagt. Inget ovanligt att sitta med projekt till 24 eller senare för att börja sex eller sju nästa morgon igen när deadlines närmar sig. Visst planering är en sak, men det kommer i 101 av 100 fall alltid till någon förändring under projekteringen.

Det är dock ytterst fånigt att komma med "nu har du lärt dig din läxa"-argument när gymnasiet verkligen inte lever efter det mottot. Jag stötte aldrig på en inlämningsuppgift som inte gick att skriva mvg på över natten förutom möjligen projektarbetet där det krävdes hela två dagars arbete från gruppen. Dessutom händer det knappast något dom gånger man inte är förberedd, intrycket överlag på kursen kan med enkelhet förvandlas till ett mvg i slutändan. Det viktiga är inte vad man kan/har gjort utan vad läraren tror att man kan/har gjort.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Att en deadline bör hållas håller jag med om till fullo. Men sen kan man fråga sig om det är rätt att läraren använder sin makt till att köra över eleverna. Det är mänskligt att "råka" göra andra saker när man egentligen borde jobba. I detta fall hänger det nog både på "slackande" och en tight deadline.

Jag får nog bita i det sura äpplet och göra klart det jag ska. Kan dock inte sluta tänkta på vilken hets betyg skapar. Kanske skulle man avskaffa betygen till förmån för ett annat, mindre tävlingsinriktat system.

Permalänk
Medlem

Ett generellt tips, planera redan från dag 1 och då märker man ofta om man hinner eller inte. Att komma kvällen innan inlämning och klaga på att man inte hinner är ett tecken på dålig planering (såvida ni inte fick uppgiften idag).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Ungefär halva vår klass hade valt att presentera en uppgift på svenskan och tid för presentation var utsatt. Jag var den enda som var klar i tid, och jag kan lova att det inte berodde på tidsbrist utan på lathet ifrån alla andra. Så helt klart att läraren har gjort fel är det inte (men chansen är dock ganska stor).

Samma här om inte ännu värre och tidsbrist var då inte problemet, nu gick jag iofs en slappar-program på gymnasiet.

Så att ingen har hunnit klart, säger inte nödvändigtvis så mycket om ni hade tillräckligt gott om tid. Istället ska man se på vad uppgiften var och hur många dagar man hade på sig. Jag själv hade då ingen redovisning som krävde mer än en kvälls förberedelse i gymnasiet, men det beror på vad/var man läser.

Dock brukar lärare (min erfarenhet) hota med diverse straff som de ej delar ut, bara för att få eleverna att göra klart sitt arbete.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Att en deadline bör hållas håller jag med om till fullo. Men sen kan man fråga sig om det är rätt att läraren använder sin makt till att köra över eleverna. Det är mänskligt att "råka" göra andra saker när man egentligen borde jobba. I detta fall hänger det nog både på "slackande" och en tight deadline.

Jag får nog bita i det sura äpplet och göra klart det jag ska. Kan dock inte sluta tänkta på vilken hets betyg skapar. Kanske skulle man avskaffa betygen till förmån för ett annat, mindre tävlingsinriktat system.

Tävlingsinriktat? Det ges ju inte relativa betyg längre?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Tävlingsinriktat? Det ges ju inte relativa betyg längre?

Tävlingsinriktat kanske är fel ord, men jag tycker att det är en väldig betygshets. Betygen har alldeles för stort betydelse. Jag tycker man borde fokusera att eleverna lär sig allt ordentligt. Nu går alla runt och är stressade för jämnan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Det är dock ytterst fånigt att komma med "nu har du lärt dig din läxa"-argument när gymnasiet verkligen inte lever efter det mottot. Jag stötte aldrig på en inlämningsuppgift som inte gick att skriva mvg på över natten förutom möjligen projektarbetet där det krävdes hela två dagars arbete från gruppen. Dessutom händer det knappast något dom gånger man inte är förberedd, intrycket överlag på kursen kan med enkelhet förvandlas till ett mvg i slutändan. Det viktiga är inte vad man kan/har gjort utan vad läraren tror att man kan/har gjort.

Nu var det väl knappast det jag skrev. Jag påtalade att hålls inte deadlines så får det konsekvenser, oavsett om det är i skolan eller i arbetslivet. Sen är det inte relevant huruvida du eller jag skrev MVG på en kvart dagen före. Det fungerade på gymnasiet, samt en del grundkurser på universitet, men knappast för kurser på c eller d-nivå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Att en deadline bör hållas håller jag med om till fullo. Men sen kan man fråga sig om det är rätt att läraren använder sin makt till att köra över eleverna. Det är mänskligt att "råka" göra andra saker när man egentligen borde jobba. I detta fall hänger det nog både på "slackande" och en tight deadline.

Jag får nog bita i det sura äpplet och göra klart det jag ska. Kan dock inte sluta tänkta på vilken hets betyg skapar. Kanske skulle man avskaffa betygen till förmån för ett annat, mindre tävlingsinriktat system.

Att _en_ person gör det är en sak, att en hel klass gör det tyder snarare på ignorans/nonchalans mot läraren. Vilket gör det ännu tydligare att betyget borde vara IG.

Mänskligt att göra andra saker än att jobba när man ska jobba. Jämför med http://svt.se/2.22620/1.1545205/atta_pa_lfv_sparkas_efter_por... som inte gjorde sitt jobb, och får därmed ta konsekvenserna.

Sen antar jag att gymnasiet av idag inte innebär några betungande inlämningsuppgifter. Själv har man det lite värre, men inte alls tungt. De uppgifter som är kvar att lämna in till den 28e maj är: Inlämning delrapport, 10-20 sidor, inlämning rapport 25 sidor, inlämning delrapport, 20-25 sidor, rapportinlämning 35-ospecifierat. Två mindre redovisningar @25-45 minuter, 2 större redovisningar @60-90 minuter. Som sagt värre men inte alls omöjligt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF