Layout till showcase, tacky eller funkar?

Permalänk
Medlem

Layout till showcase, tacky eller funkar?

Har blivit dags att sätta ihop ett showcase och söka bättre och större.
Tänkte mer åt temahållet på det hela och behöver få lite input, gärna tips på hur jag kan utforma 'Arbeten'. Tänker mig ett bildgalleri där man kan klicka på ett objekt och få upp bilden större och lite information om arbetet, någon ajaxlösning.

Ny layout: http://workingart.se/showcase_colorhouse/

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Den var ju väldigt designad men det kan fylla sitt syfte. Har även jag en väldigt photoshop-byggd sida som helt vilar på designen.

Tacky eller inte så var den otroligt slö. Misstänker att det är den rörliga bakrunden som gör det.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Den var ju inte så slö :S? Gillar dock inte designen, såg lite "Se den nya harry-potterfilmen" ut.

Permalänk
Medlem

Hehe tack för ärligheten Ja kan nog vara så att olika webbläsare klarar repeterande rörliga giffar olika, men det är ju verkligen inte ett nödvändigt element. Får se om det blir denna layout jag använder, är lite osäker.

edit: ändrade till en fast bakgrund istället

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Bakgrunden med dimman lr vad det är tyckte jag var lite jobbig, alltså att den rörde sig men de kanske bara e jag som tänker lite skumt ^^
Annars så såg det bra ut

Permalänk
Medlem

Har donat en aning på en ny layout som inte är så nischad. http://www.workingart.se/showcase_colorhouse/
Dock så stöter jag på ett problem i flash, hur ska jag få menyn att förstå vilken sida man valt? Finns det någon url-koll var man är någonstans? Det är AS3 jag försöker mig på.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

För att svara på min egen fråga om någon mer är intresserad, löste det hela med några enkla rader i början av flashfilmen:

var whatPage; whatPage = root.loaderInfo.parameters.whatPage; if (whatPage == "arbeten") { gotoAndPlay(1); } else if (whatPage == "ommig"){ gotoAndPlay(20); } else if (whatPage == "kontakt"){ gotoAndPlay(40); }

och en variabel i adressen på varje htmlsida till menyn (tex menu.swf?whatPage=arbeten).

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Stöter på ett märkligt problem med sättet jag går till en ny sida med (se koden i posten ovan). Första gången man går in på sidan (och den inte finns cachad) så går den till rätt sida när man klickar men går inte till rätt frame (utan står kvar på 1). Trycker man en andra gång så går den till rätt, när man sedan har alla sidor cachade så går den till rätt frame. Märkligt, någon som har några idéer?

Så här ser koden ut som jag använder för att gå till en annan sida:

arbeten_btn.addEventListener(MouseEvent.MOUSE_DOWN, mouseDownHandler_arb1); function mouseDownHandler_arb1(event:MouseEvent):void { var link:URLRequest = new URLRequest("index.html"); navigateToURL(link, '_self'); }

Edit: Verkar fungera bättre om man låter filmen gå några frames innan man kör gotoAndPlay-kommandot, kanske inte hinner läsa in variabeln från html-filen tillräckligt snabbt?
Hehe.. börjar bli öppen tankedialog med mig själv här, ursäkta, men tänkte om någon mer försöker sig på samma sak.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Har donat en aning på en ny layout som inte är så nischad. http://www.workingart.se/showcase_colorhouse/
Dock så stöter jag på ett problem i flash, hur ska jag få menyn att förstå vilken sida man valt? Finns det någon url-koll var man är någonstans? Det är AS3 jag försöker mig på.

Tycker att det ser ut att vara en jätterolig början på en deisgn! Det krävs dock mer detaljer för att få den att bli riktigt intressant. Syftar på fler saker som molnen och den där lilla fågeln. De behöver inte vara animerade, men mer detaljer iaf. Kanske moln som inte ser exakt lika dana ut som de du redan har och som har mer vitt i sig och är mindre fadade!?

Men som sagt. Rolig början!

Permalänk

Tycker den andra designen var skitsnygg dock inte den första.. Gillar färgerna mer i den andra. Och själva upplägget. Tycker dock att texten som kommer när man klickar på länkar skulle kunna vara roligare?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Tihi, den lilla fågeln slutar aldrig springa!

Tycker om den andra designen mer, fast själva designen kanske ska spegla innehållet också och då jag inte vet vad du ska lägga ut så blir det svårt att säga vilken som kommer passa bäst. Men som sagt så gillar jag den andra bäst

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Avstängd

funkar prima i chrome

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
Tycker att det ser ut att vara en jätterolig början på en deisgn! Det krävs dock mer detaljer för att få den att bli riktigt intressant. Syftar på fler saker som molnen och den där lilla fågeln. De behöver inte vara animerade, men mer detaljer iaf. Kanske moln som inte ser exakt lika dana ut som de du redan har och som har mer vitt i sig och är mindre fadade!?

Men som sagt. Rolig början!

Det låter som en bra idé! Har själv funderat vad som kan läggas till mer men bara kommit fram till fler moln, kanske lite gräs i botten av sidan, eller dyl. Fler detaljer är på ingång i vilket fall som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Tycker den andra designen var skitsnygg dock inte den första.. Gillar färgerna mer i den andra. Och själva upplägget. Tycker dock att texten som kommer när man klickar på länkar skulle kunna vara roligare?

Tack roligt att höra! Tycker det är svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på, man vill ändå ge en viss ton av seriositet, men inte framstå som en torrboll förstås.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citruz
Tihi, den lilla fågeln slutar aldrig springa!

Tycker om den andra designen mer, fast själva designen kanske ska spegla innehållet också och då jag inte vet vad du ska lägga ut så blir det svårt att säga vilken som kommer passa bäst. Men som sagt så gillar jag den andra bäst

Haha sluta klicka och låt den vila
Jag tror att denna layout framhäver mig själv på ett bättre sätt, så det är nog denna det får bli.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
funkar prima i chrome

Perfekt! Testade chrome tidigare men fastnade aldrig riktigt, kanske man skulle ge det ett nytt försök.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Tycker att de rörliga elementen för bort fokus från texten.
Skulle även kört med AJAX eller Flash fullt ut för att slippa "whitescreen" när man trycker på en länk till en ny sida.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

inget som jag direkt kan klaga på, förutom att ramarna ser ut att vara en aning pixliga(dålig AA)...

funkar i opera.

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Tycker att de rörliga elementen för bort fokus från texten.
Skulle även kört med AJAX eller Flash fullt ut för att slippa "whitescreen" när man trycker på en länk till en ny sida.

Kände likadant när jag såg hur det blev, blir avbrott i flödet. Skulle det vara en större sida så skulle jag köra allt i AJAX tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
inget som jag direkt kan klaga på, förutom att ramarna ser ut att vara en aning pixliga(dålig AA)...

funkar i opera.

Hehe ja sant de är lite fyrkantiga, får se om jag byter ut dem sen.

Trevligt att sidan verkar hålla måttet i de olika webbläsarna.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Tror han syftar på ramarna under "arbeten"? inte att de är fyrkantiga utan att de blir lite gryniga när de rör sig.. Om jag har uppfattat vad du menar rätt? Ser så ut för mig iaf...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Jag får väl bli den första att fråga vad du har för syfte med sidan, och vad det är för "arbeten" som det pratas om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Tror han syftar på ramarna under "arbeten"? inte att de är fyrkantiga utan att de blir lite gryniga när de rör sig.. Om jag har uppfattat vad du menar rätt? Ser så ut för mig iaf...

Vet inte om man kan få till så att det blir högre kvalitet på bilder som roteras i Flash, klart man kan ju göra dem till vektorgrafik så borde de bli snyggare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drenmi
Jag får väl bli den första att fråga vad du har för syfte med sidan, och vad det är för "arbeten" som det pratas om?

Det är egentligen bara min cv, och lite snabb information om mig, så det ska bli enkelt för eventuella arbetsgivare att få en överblick av mig och kunna kontakta mig lätt. Tänkte lägga in lite bilder och information om arbetena i listan med nån liten ajaxlösning.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com