Permalänk
Medlem

Problem med 260 GTX SLI

Kör 2 EVGA 260 GTX i SLI(ena 192core andra 216core) och det funkar jättebra när man spelar. Men har ett stort problem, korten vill inte klocka ner sig när jag inte spelar längre, som Nvidia korten ska göra.

Om jag stänger av SLI , så klockar korten ner sig direkt, och kortet jag kör som 2:a har jag kört ca 1 år utan det andra och det har alltid klockat ner sig. Ibland kan korten klocka ner sig precis när man slår på SLI men om jag startar ett spel och sen går ur så blir det samma problem.

Har även testat rivatuner för att ändra 2D klocken,men utan restultat.Använder EVGA Precision, kanske kan vara nåt med det som är fel? Gillar inte att de inte klockar ner sig eftersom det drar onödigt mycket ström.

Jag undrar om någon har en aning vad man kan göra utan att behöva stänga av SLI hela tiden, vilket kan vara ganska omständigt.Tips om nåt program eller liknande. Tack på förhand.

Permalänk
Antielefant

De klockar ner, men beroende på vilket program du använder så ser du det inte alltid direkt när du kör SLI.

Det gör iaf mina, men kör du GPU-Z måste du kolla under "Sensors". NVMonitor visar däremot att de klockar ner, antagligen till typ 300 MHz Core och 100 MHz memory om du inte kör CUDA-applikationer i bakgrunden, typ Folding@Home eller dylikt.

Annars skulle jag kolla vilken drivrutin du har, 185.85 är den nyaste.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har alltid de nyaste drivrutinerna, och det har varit likadant vilka drivrutiner jag än har haft, men det ligger nog nåt i det du säger med att de visar fel.
Använder ju som sagt EVGA Precision och G15 ,har iofs bara kollat på skärmen på G15 om det klockar ner sig eller inte, det har alltid stämt förut när jag bara haft ett kort , men som du sa kan det ju ha med SLI att göra.

EVGA Precision visar iofs aldrig att de klockar ner sig, de ligger på samma som när jag spelar även fast jag stängt av spelet, kan vara så i flera timmar utan skillnad. Kan det vara nåt i bakgrunden som gör att de inte klockar ner sig?

Ska iaf testa med nåt annat program kommer hem från jobbet, tack för hjälpen.

Permalänk
Antielefant
Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har nu testat lite olika program , alla visar att korten inte klockar ner sig. Så något fel är det. Har dock ingen aning vad man kan göra åt det.

Permalänk
Antielefant

Hmm... kolla EVGAs sida om de har nån artikel om det, alternativt höra med deras support kanske. Det ska som sagt funka...

Å andra sidan är skillnaden inte så stor eftersom de inte arbetar även om de inte klockar ner.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync