4870x2 - ska de va såhär?

Permalänk
Medlem

4870x2 - ska de va såhär?

Jag vet, det finns flera trådar om temperaturer på radeon hd 4870x2.
är lite fundersam ändå.. tempen ligger över 90 hela tiden. dessutom när ja spelar vissa spel blinkar saker på skärmen, typ lysande lampor och sånt. vet inte heller

på 3DMark Vantage får jag 11225, lite väl lite?
första testet "jane nash, graphics test 1" ligger den typ på 6fps..
om den använder båda gpu'erna. finns de nå smidigt sätt att kolla upp det?

testade att dra upp fläkten till 75%, tempen sjönk då till 60, lägre gick den inte. är inte de lite hett också?

Aja.. All respons uppskattas

Edit, glömde de största problemet, när ja spelat ett spel, oftast efter en timma typ. hänger sig skiten och ja får köra ctrl-alt-del för att stänga av spelet som inte svarar.

Permalänk
Medlem

Kör upp fläkten till 100% så är väl problemet löst? Om du tycker det låter mycket så köp ny kylare.

Visa signatur

Antec 300 | Chieftech 500W | Asus P5K3 Deluxe | Intel E8400 (@ 4,0 GHz)/TRUE | Corsair XMS PC10600 DDR3 4GB | Asus 8800 GT 512MB (@ 720/1620/1010)/Accelero S1 REV2 | WD 160 GB + WD 500 GB | BenQ G2412HD x2
Asus eee PC 1008ha

Permalänk
Medlem

skulle inte kalla de för en lösning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
skulle inte kalla de för en lösning..

Varför inte, om kortet blir för varmt när fläkten ligger på 34% får du ju höja hastigheten?

Visa signatur

Antec 300 | Chieftech 500W | Asus P5K3 Deluxe | Intel E8400 (@ 4,0 GHz)/TRUE | Corsair XMS PC10600 DDR3 4GB | Asus 8800 GT 512MB (@ 720/1620/1010)/Accelero S1 REV2 | WD 160 GB + WD 500 GB | BenQ G2412HD x2
Asus eee PC 1008ha

Permalänk
Medlem

60c är ganska svalt för det kortet även vid idle, 94c vid idle låter lite väl mycket.
Testa nått grafikintensivt tex 3Dmark vantage och delen med det stora rymdskeppet, får upp tempen rejält, har du inte vista så nått tungt grafiskt spel.
och kolla vad tempen blir

Sedan varierar tempen mycket beroende på vilket chassi man använder och dess kylning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver se över kylningen i ditt chassi?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JI90
Varför inte, om kortet blir för varmt när fläkten ligger på 34% får du ju höja hastigheten?

dock så ska ju inget kort idla på 94c med 34% eller ha 6fps i vantage:/

Visa signatur

CPU: 5800X @4,85 | Kylare: Phanteks Glacier One 360 | RAM: 32GB @3800 CL14| Hårddisk: Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 960 Evo 1TB | PSU: Corsair AX860i| GPU: 3080 10GB Chassi: Fractal Design Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Current values ska vara 507 resp 500 i idle. Verkar som att kortet går för fullt hela tiden. Har samma problem med gpu 2. Är tvungen att starta ett spel och slå av det igen för att gpu 2 ska gå ner till 500. När båda är på 500/507 ligger mitt kort kring 65 grader med fläkten på 27%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson

...Testa nått grafikintensivt tex 3Dmark vantage och delen med det stora rymdskeppet, får upp tempen rejält, har du inte vista så nått tungt grafiskt spel.
och kolla vad tempen blir

Sedan varierar tempen mycket beroende på vilket chassi man använder och dess kylning

Temperaturen går inte upp när jag spelar tunga spel, den ligger strax över 90c konstant, dock kraschar spelen efter typ 1h som ja sa tidigare. rätt troligt att de beror på tempen.

tror inte på idén att de är chassits fel. har ett antec p182 och grafikkortet har mycket plats där.

ingen tydlig blind, men:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av las
[B]Current values ska vara 507 resp 500 i idle. Verkar som att kortet går för fullt hela tiden. /B]

Ja, det stämmer. hittade denna som någon random på forumet la upp:

vad ska jag göra för att ändra det? går ju inte att ställa in själv via "gpu clock". den är redan på lägsta om man kollar på min screenshot

Permalänk

Har själv ett 4870x2. Mitt ligger på 45° idle och runt 65° load. Iofs har jag Asus Tri-fan edition modell av kortet.
Vet att vissa har haft problem med att kort har svårt att känna av 2d/3d läge.
Installera om drivrutinerna och se om det hjälper. 80-90° load ska kortet klara. Idle borde dina temps vara lägre dock

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)

Permalänk
Avstängd

Har ett 4870x2 jag med o kör fläkten i 35% och den ligger på ca 45c idle, så något fel är de.

För er med 2d/3d clock buggen har ni testat 9,5 beta drivarna? Dem löste problemet för mig iaf

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=293664

Permalänk
Medlem

För mig med. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

lyckades sänka gpu clock till 507/500. de fixade inte temperaturen.
testade också 9.5 beta drivarna, ingen framgång där heller..

Ska jag lämna in kortet eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
lyckades sänka gpu clock till 507/500. de fixade inte temperaturen.
testade också 9.5 beta drivarna, ingen framgång där heller..

Ska jag lämna in kortet eller?

Då är något helt galet. Hur ligger det till med temp på resten av dina prylar är dom också för varma eller är det bara kortet som är överhettat? Jag tycker det låter som om det är fel på ditt kort eller så har du något i drivrutinerna som jävlas.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

nätagget ligger på 38c
NB på 50c
SB på 56c
CPU på 35c @ 2.8GHz

de är väl rätt normala temperaturer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
nätagget ligger på 38c
NB på 50c
SB på 56c
CPU på 35c @ 2.8GHz

de är väl rätt normala temperaturer?

Det är bättre än mina temperaurer. Har samma kylare på CPUn som du men har idle på 40C-45C Q6600@3.2 och mitt kort ligger på 50C-60C idle och 90C full load.
Tycker du borde ha bättre temperaturer på ditt 4870x2 än jag har på mitt då jag har lite kablar som blockerar luftflödet i chassit (dåligt moderkort).

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Hmm, allt för varmt i idle, även fats det kör i 3d clocks.

Gammalt dammigt kort? x2 korten kloggar igen med damm rätt fort, så ta dig en extra titt på det. Kan vara svårt att komma åt o rengöra utan att plocka isär kylaren, men det går. Tryckluft är annars att rekommendera, men lite manuell rengöring hamnar man nog på ändå.

Kan även rekommendera att köra fläkten i 40-45%, det tar ner tempen rejält och ljudnivån påverkas inte mycket (beroende på övriga komponenter såklart).

Edit: Kan tillägga att mitt kort går i ca 46-50 grader (den varmaste kärnan) idle med 35% fläkthastighet. Så mycket lägre går den inte när den måste nöja sig med begagnad varmluft från den andra kärnan.
Med 44% hastighet i 3D toppar det på ca 80 grader i dom flesta spel. Vissa DX10.1 spel kan pressa upp det till 90 sträcket, men händer sällan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Re: 4870x2 - ska de va såhär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
Jag vet, det finns flera trådar om temperaturer på radeon hd 4870x2.
är lite fundersam ändå.. tempen ligger över 90 hela tiden. dessutom när ja spelar vissa spel blinkar saker på skärmen, typ lysande lampor och sånt. vet inte heller http://farm4.static.flickr.com/3367/3528120475_289775b4bb_o.j...

på 3DMark Vantage får jag 11225, lite väl lite?
första testet "jane nash, graphics test 1" ligger den typ på 6fps..
om den använder båda gpu'erna. finns de nå smidigt sätt att kolla upp det?

testade att dra upp fläkten till 75%, tempen sjönk då till 60, lägre gick den inte. är inte de lite hett också?

Aja.. All respons uppskattas

Edit, glömde de största problemet, när ja spelat ett spel, oftast efter en timma typ. hänger sig skiten och ja får köra ctrl-alt-del för att stänga av spelet som inte svarar.

Jag kör nu med Catalyst 9.2 eftersom mitt grafikkort kraschade med 9.4 som verkar vara dålig. Gothic III flimmrade grafiken väldigt mycket. Nu med 9.2 kraschar inte datorn längre och jag kan ha lägre varvtal på fläkten. Jag såg att du inte klickat i manuell kontroll av fläkten, gör det så kan du ställa in hastigheten efter ditt eget tycke. Har du PowerColor? tycker jag känner igen utseendet

Jag ska skaffa denna kylare framtaget för just ATI 4870x2 http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=5784&session=59e7...
Tystare och kallare för en billig peng

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64