Coolt med nya komponenter!

Permalänk
Medlem

Coolt med nya komponenter!

Hej!
Jag vill gärna vet allt om när nVidia kommer släppa nästa generation!
Jag vet inte om jag ska satsa på en i7 920, evga's nya moderkort och evga gtx 295 i sli. Men för att jag inte ska gå och spendera tusenlappar och sedan förlora värdet på det med 5 tusen för att den nya generationen kom..
Jag vill också gärna veta något om intels framtids utsikt!
Jag bryr mig mest om när de kommer och hur stor skillnad/ utklassning det kommer bli.

(Snälla komentera inte detta som ett köpråd för jag vill veta om utveckling, som är inblandat i försäljnings möjligheterna, förstås.)

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att det är ingen som egentligen vet svaret på din fråga.

Det enda man kan slå fast är att DX11 får du bara med nya generationen, men hur mycket dom är snabbare vid en viss upplösning i DX10 spel är bara gissningar.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk

Om du är osäker så kan du ju också strunta i att köpa det absolut värsta och spara en del av pengarna så att du kan uppgradera när nästa generation kommer... GTX 275 är ju några spänn billigare än 295.

Kör du 295 i SLI kommer du dock med rätt stor säkerhet maxa spel några år framöver.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Är man rädd för att datorn ska bli dålig i framtiden ska man inte ens äga någon

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Är man rädd för att datorn ska bli dålig i framtiden ska man inte ens äga någon

Hehe, Har aldrig varit rädd för det men jag är rädd för att det kommer bättre kompunenter innom en månad... vilket är ett för högt pris för mig.
Min polisy är att aldrig köpa något som är "old" efter bara en månad.
Det blir inte så kul att klocka den då (mest jobbig för att man inte kan skryta om den! )

Permalänk
Avstängd

Men GTX 295 är ju redan old vid det här laget, den har ju funnits ett tag, vänta då till de precis släpper GT300 och tjacka två sådana för när den dyker upp så kommer alla utan ett GT300 gråta... typ

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morugano
Hehe, Har aldrig varit rädd för det men jag är rädd för att det kommer bättre kompunenter innom en månad... vilket är ett för högt pris för mig.
Min polisy är att aldrig köpa något som är "old" efter bara en månad.
Det blir inte så kul att klocka den då (mest jobbig för att man inte kan skrytta om den! )

Varför inte?

Smakar det bättre än det kostar om du betalar 5-7k mer för 4min "fame" på swec. när alla tycker att din dator är grym under en väldigt liten tid av datorns livslängd?

Även om du köper det värsta (alias 27k dator) så blir den seg och gammal förr eller senare. (snarare "förr" än senare) När den blir "old" så kommer de som betalat hälften för sin dator ligga mycket nära dig i prestanda.
Även om du skulle köpa det värsta så finns det ju alltid de som extrem överklockar, här kommer man ju som vanligt ligga i lä ändå redan från början när du har det värsta som kan köpas.

Men jag tror du är ett troll, för någon med så mycket pengar har säkert lärt sig stava till både skryta/policy/komponenter/inom.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad dem andra snackar om men du gör en tabbe om du köper 2x gtx 295. Du borde iaf vänta och se vad gt300 presterar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Varför inte?

Smakar det bättre än det kostar om du betalar 5-7k mer för 4min "fame" på swec. när alla tycker att din dator är grym under en väldigt liten tid av datorns livslängd?

Även om du köper det värsta (alias 27k dator) så blir den seg och gammal förr eller senare. (snarare "förr" än senare) När den blir "old" så kommer de som betalat hälften för sin dator ligga mycket nära dig i prestanda.
Även om du skulle köpa det värsta så finns det ju alltid de som extrem överklockar, här kommer man ju som vanligt ligga i lä ändå redan från början när du har det värsta som kan köpas.

Men jag tror du är ett troll, för någon med så mycket pengar har säkert lärt sig stava till både skryta/policy/komponenter/inom.

Förlåt för att jag inte kollar när jag skriver, ska aldrig hända igen.
Anyhow, Mina vänner är inga swe. överklockare med en budget på 500k om året för datorer... Vi är bara ett gäng som gillar att överklocka och se vem som får högst siffror. Dessutom så är det som så att jag inte tänker köpa en dator för 27k och ha den i 3-5 år. Jag köper däremot en dator för 27k som ska vara i 1-1½ år och ändå kunna ligga över 60fps i alla spel som kommer under den tiden på absolut max inställningar med antingen min CRT 2304 x 1440 / 80 Hz eller min SyncMaster 305T. Och det tycker jag att jag ska kunna för en 27k dator... Men det innebär att det inte får komma ut några fler kort inom 3-4 månader. Ungefär så lång tid som det har got sedan 295 kom ut (tror jag).

Permalänk
Avstängd

Men då är det bara att vänta, för snart (i år) kommer Dx11 och det finns inget kort idag som stöder det.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Vem i helvete köper en dator för 27 000!?
Det är fan sjukt.

Köper man en dator för 27 000 har man den MINST 5 år.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Avstängd

Antar att du vill ha en spel dator men vad spelar du om du behöver en i7 och quad sli? det blir inte nån stor skillnad mot en dator som kostar halv priset och dom kommer att bli gammal ungefär samtidigt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

jag köpte en dator för ca 27k en gång i tiden, pentium 60mhz och en enormt fet 15".

eller som när jag köpte en cd -brännare för 3995:-

får ångest när jag tänker på det idag, finns klart roligare saker att lägga pengar på än den för tillfället värsta burken.

men det klart, hade jag mycket pengar som brann i fickan och en fru som inte skulle strypa en på natten, då skulle det va kul att fläska på.

avundsjukan kommer krypande, jag är inte alls bitter....

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på dx11. Så jag skulle inte köpa något värsting kort nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Vem i helvete köper en dator för 27 000!?
Det är fan sjukt.

Köper man en dator för 27 000 har man den MINST 5 år.

Det måste självklart vara personens i frågas största intresse om man ska göra så.

Permalänk
Medlem

Fan vad många beklagar sej för att någon vill lägga pengar på en dator. 27000 på 1 o ett halvt år är väl inget om man har ett hyffsat jobb och stort intresse för datorer.Finns betydligt kostsammare hobbies.

Till ts:Kör på bara:),som det ser ut nu så kommer nästa gen graffen tidigast i Q4,alltså om c:a 5-6 månader samtidigt som Win7.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Om du är osäker så kan du ju också strunta i att köpa det absolut värsta och spara en del av pengarna så att du kan uppgradera när nästa generation kommer... GTX 275 är ju några spänn billigare än 295.

Kör du 295 i SLI kommer du dock med rätt stor säkerhet maxa spel några år framöver.

Ja den dagen dom släpper ett spel för stöd med quad gpu kommer det funka kanon! Tills dess kommer han klara sig hur länge som helst även om han "bara" kör med ett kort. Idag är det bara lönt att köra 295 i SLI om han är ute efter höga poäng i Vantage vid OC annars är det bortkastade pengar totalt...

Ps. Kör istället dubbla EVGA GTX 260 SUPERCLOCKED i SLI och piska skiten ur ett ensamt GTX 295!! Jag kan ordna dessa kort för 2000:-inkl frakt inom sverige!

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skydiver
Ja den dagen dom släpper ett spel för stöd med quad gpu kommer det funka kanon! Tills dess kommer han klara sig hur länge som helst även om han "bara" kör med ett kort. Idag är det bara lönt att köra 295 i SLI om han är ute efter höga poäng i Vantage vid OC annars är det bortkastade pengar totalt...

Ps. Kör istället dubbla EVGA GTX 260 SUPERCLOCKED i SLI och piska skiten ur ett ensamt GTX 295!! Jag kan ordna dessa kort för 2000:-inkl frakt inom sverige!

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-295-quad-sli-gaming...

många spel har redan stöd för det...

vill man komma nära spelbart i crysis WH så bör man köra quad 295

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skydiver
Ja den dagen dom släpper ett spel för stöd med quad gpu kommer det funka kanon! Tills dess kommer han klara sig hur länge som helst även om han "bara" kör med ett kort. Idag är det bara lönt att köra 295 i SLI om han är ute efter höga poäng i Vantage vid OC annars är det bortkastade pengar totalt...

Ps. Kör istället dubbla EVGA GTX 260 SUPERCLOCKED i SLI och piska skiten ur ett ensamt GTX 295!! Jag kan ordna dessa kort för 2000:-inkl frakt inom sverige!

Det finns redan stöd för quad och även till de spel som inte stöder det är det ändå en liten boost... Om inte så kan man köra sinna andra skärmar på det kort som inte används till spelet, om man så vill.

Och om de där korten... Ett nytt kostar 2250;- på prisjakt.

Permalänk
Antielefant

Ett XFX 260+ är nästan identiskt klockat och kostar 1900:-... just FYI.

Och Quad SLI är äckligt mycket overkill om du inte spannar över 26-skärmar...

...eller jo, till och med då.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Ett XFX 260+ är nästan identiskt klockat och kostar 1900:-... just FYI.

Haha jo men jag köper ju in dom 1000 st o ska tjäna på dom

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Ett XFX 260+ är nästan identiskt klockat och kostar 1900:-... just FYI.

Och Quad SLI är äckligt mycket overkill om du inte spannar över 26-skärmar...

...eller jo, till och med då.

Jo Men för oss som nu har ett gäng overkill-skärmar (2x 30tum och en CRT 24tum med en upplösning på 2304 x 1440 / 80 Hz) och kanske en full-hd tv till det så kan man behöva en sådan...