Permalänk
Medlem

förminska 100tal bilder

Har ca 300bilder jag vill kunna skicka iväg, letar efter ett program där jag kan förminska storleken(upplösningen) på alla samtidigt,finns det?

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!

Permalänk
Medlem

Det finns en inbyggd Batchkonverterare i photoshop som borde klara det.

Har du photoshop så jag skall skriva en guide eller bör vi leta upp ngt freeware?

Permalänk

Har du XP fungerar "image resizer" från microsoft toppen.

http://www.microsoft.com/windowsxp/Downloads/powertoys/Xppowe...

Vet inte om det finns för vista...

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem

På den gamla goda tiden var det acdsee som gjorde detta åt folk.. Men Photoshop eller Adobe bridge är väl att föredra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera detta: http://www.rw-designer.com/picture-resize

Kan ta lite tid innan man helt är med på noterna men vill du göra något enkelt som att bara minska storleken procentuellt med 50% så döp om filen till:
PhotoResizeP50.exe

Släpp sedan hela mappen(drag & drop) där du har bilderna på .exe filen så ska den köra igenom alla bilder och minska ner dom 50%.

Det var ett tag sedan jag körde det dock men det var ungefär så enkelt och bör vara det fortfarande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
På den gamla goda tiden var det acdsee som gjorde detta åt folk..

Gamla goda tiden? Har kört PS-batchkonv så länge jag kan minnas i alla fall.

Men ja, finns horder av program för detta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Gamla goda tiden? Har kört PS-batchkonv så länge jag kan minnas i alla fall.

Men ja, finns horder av program för detta.

Ja typ 97...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Ja typ 97...

Jag gjorde då mina konverteringar i Photoshop med början runt 94 och frammåt, mindes inte att ACDSee fanns då så blev lite fundersam över vad du menade.

Vad gäller batchkonv, har du PS kör det, annars funkar t ex ACDsee rätt bra. Vet inte hur det är med att ställa in komprimering etc dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Kan rekommendera detta: http://www.rw-designer.com/picture-resize

Kan ta lite tid innan man helt är med på noterna men vill du göra något enkelt som att bara minska storleken procentuellt med 50% så döp om filen till:
PhotoResizeP50.exe

Släpp sedan hela mappen(drag & drop) där du har bilderna på .exe filen så ska den köra igenom alla bilder och minska ner dom 50%.

Det var ett tag sedan jag körde det dock men det var ungefär så enkelt och bör vara det fortfarande.

Blev det som användes, funkade bra, tanken var att få ner bilderna i storlek så att de går att sprida, så får folk säga till om dom vill ha större...

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!

Permalänk
Medlem

ImageReady är väldigt smidigt annars.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Använder Irfanview som bildvisare och även för detta ändamål.
Det är gratis och riktigt snabbt. Det finns ett alternativ som heter "Batch Conversion" och det är grymt smidigt. Du kan välja att krympa till en viss procent, påverka kvalitén (komprimeringen), ändra namn på alla bilderna m.m. m.m.

Rekommenderas!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

lightroom funkar bra till detta, använder det mycket när man har varit på semester när de blir uppi mot 1000 bilder.

Visa signatur

Intel 8400 @ 4.0, EP35-DS3P, 2gb pc8500

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Använder Irfanview som bildvisare och även för detta ändamål.
Det är gratis och riktigt snabbt. Det finns ett alternativ som heter "Batch Conversion" och det är grymt smidigt. Du kan välja att krympa till en viss procent, påverka kvalitén (komprimeringen), ändra namn på alla bilderna m.m. m.m.

Rekommenderas!

Hur bra färghantering har det Irfanview och klarar det av att visa RAW-filer?
Jag har kört med Picasa för att bara bläddra mellan bilderna ett bra tag men jag börjar tröttna på att den inte klarar av att visa färgerna på ett vettigt sätt. Den höjer färgmättnaden lite vilket är väldigt störande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Hur bra färghantering har det Irfanview och klarar det av att visa RAW-filer?
Jag har kört med Picasa för att bara bläddra mellan bilderna ett bra tag men jag börjar tröttna på att den inte klarar av att visa färgerna på ett vettigt sätt. Den höjer färgmättnaden lite vilket är väldigt störande.

Har inte tänkt på just färghanteringen. Men det kanske tyder på att det fungerar bra?

RAW klarar det, tar i princip allt! Det det inte fixar kan man gratis ladda hem plugins för. T.ex. EXIF. info.

Sen är det just grymt snabbt när man ska bläddra mellan bilder och batch conversion funkar riktigt bra.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Mihov imbage reciser tycker jag fungerar bra, enkel, gjord för att batcha filer, och gratis .

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Har inte tänkt på just färghanteringen. Men det kanske tyder på att det fungerar bra?

RAW klarar det, tar i princip allt! Det det inte fixar kan man gratis ladda hem plugins för. T.ex. EXIF. info.

Sen är det just grymt snabbt när man ska bläddra mellan bilder och batch conversion funkar riktigt bra.

Då får jag ta och testa det då. Lightroom är så fruktansvärt trögt att använda trots att jag har en bra dator.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Imagemagick fungerar bra.

convert "file" -resize 1200 "newfile"

T ex.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här