Speltips! Något form av äventyr.

Permalänk
Medlem

Speltips! Något form av äventyr.

Allå.

Jag skapade en tråd för ett tag sedan där jag frågade om det fanns något spel som liknade Final Fantasy spelen till PC men det verkade inte finnas något vettigt alternativ.

Jag har nu nämligen totalt tröttnat på vad allt som har med FPS och pang pang pang att göra...

Jag vill ha ett hederligt äventyrsspel. Visst, det KAN vara FPS och äventyr men är ändå sugen på en 3:e personsvy.
Har testat Oblivion och spelet innan i serien mm men där är FÖR stort, vill ha en liten mer fast story utan 10.000 olika sidoquest.

Tex på spel som jag är ute efter är The Legend Of Zelda - Ocarina of Time, Twilight Princess, The wind waker mm.

Alltså ett stort äventyr med en bra story. Inte FÖR avancerat och stort.

Finns det verkligen inte sådana spel till PC? Är allt bara en massa döda döda döda och pang pang pang spel till PC?
Har mer och mer tröttnat på alla PC-spel som kommer ut då det är fan samma skit som kommer gång på gång. Det är bara utseendet som är skillnad. Kör just nu FEAR2 som är både spännande och roligt, men ändå känns det som att sitta med en QUAKE-kopia. Det är bara utseendet och storyn som skiljer (ja, jag vet att jag överdriver nu... Men vill bara få er att förstå att jag vill ha något annat typ av spel).

Jag vill ha lite VARIATION på spelandet. Inte bara FPS och pang pang pang...

Kör även Everquest 2 så den grenen är jag inte ute efter just nu. I så fall något singelspel i samma anda. Men då åter inte så satans stort som Oblivion.

Jag har visserligen både FF9 och FF10 till min PS2:a där jag inte klarat av någon av dom just nu. Men jag vill ha det till min PC då det inte är möjligt att sitta framför min TV och spela just nu.

Så, snälla, kom med idéer. Har länge tänkt tipsa moderatorena att vi ska ha en tråd klistrad med speltipps där man kan ha olika tipps på spel man har testat.
Den här tråden har tex gett mig en massa idéer på spel jag vill testa: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

EDIT:
Pratar om spel till PC så klart...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Ett spel jag spontant tänkte på när jag läste texten var Fable. Det är lite rpg/äventyrs-aktigt, och jag tyckte det var kul när jag spelade igenom det för längesen.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

jag letar också lite, hittade:

http://www.adventuregamers.com/

där hittar man en del bra recensioner etc

tipstips

Permalänk

Dreamfall The Longest Journey om du inte redan spelat det. Funderar på att dra igenom det igen. Så jävla bra!

http://www.youtube.com/watch?v=4WQL4bWaFbs

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

Fahrenheit (eller Indigo Prophecy som det hette i USA) var ett roligt och unikt spel, även om storyn blev ganska cliché mot slutet.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Monkey Island

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

silver

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
silver

Silver är ett fantastiskt spel, körde igenom det för herrans massa år sen. Riktigt roligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tomb Raider underworld

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Som den retrogamer jag är kan jag bara rekommendera äldre spel, då äventyrsspel helt enkelt inte gör sig i 3d (undantaget The Longest Journey och Dreamfall).
Men några som ger en unik upplevelse och är mer eller mindre bortglömda av historien är:

The Last Express (Man är på Orientexpressen strax innan WW1 och ska lösa ett mysterium. Allt sker i realtid och man ska vara på rätt plats vid rätt tid för att tex tjuvlyssna på en konversation eller sno ett föremål. Och allt är ur förstapersonsperspektiv och mycket välregisserat i finaste 2D).

Bad Mojo (Man är man som förvandlats till en kackerlacka och ska springa runt i ett ostädat och snuskigt hus och lösa pussel samtidigt som man tar reda på det tragiska förflutna hos de som bor i huset. Storyn utvecklas via filmsekvenser.)

Phantasmagoria (Skräckspel filmat helt i 2D med riktiga skådespelare och mycket Full Motion Video. 7 CD-skivor)

7th Guest (Man går omkring i ett spökhus och löser gåtor)

Waxworks (Gjort av skaparna till Simon the Sorcerer. Bara VGA-grafik och väldigt frustrerande, men värt att kolla in pga den fullständiga frånvaron av censur).

Sedan förstås alla spel av Lucasarts och Sierra, samt serierna Simon the Sorcerer och Broken Sword.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Bah, det är ju sido-uppdragen i Oblivion som är de bra uppdragen Man behöver ju inte göra allt på en gång, utan man gör ett i taget när man känner för det och stressar inte igenom det. Det blir då mer personliga uppdrag där du själv väljer vad du vill göra, när du vill göra det, och hur du vill genomföra det. Man köttar inte igenom en lång story på en gång liksom, utan man får tid till att göra annat emellanåt som omväxling. Allt handlar då verkligen inte bara om att kötta sig fram.

De allra mest spännande är dom som inte loggas i dagboken alls. Enklast hittar man dessa äventyr i böcker som man läser. Det berättas om en legend eller hemlig plats någonstans, samtidigt som du får några ledtrådar om hur man kan hitta det, så får man följa dom själv och utsätts inte för några spoilers, waypoints eller linjära val i gameplayet. Blir alltid lika sjukt spännande när man väl börjar närma sig slutet

Att du sen kan forma din karaktär skill- och utseende-mässigt precis hur du vill ökar ju bara inlevelsen något otroligt. Samma sak gäller ju hela spelet rent allmänt. Allt du inte gillar med det finns det nästan garanterat en mod som fixar.

I vilket fall så är ju Oblivion ett spel proppat av olika äventyr, samtidigt som du hela tiden kan slänga in nya från mod-communityn, eller designa egna. Oändligt med episkt nöje med andra ord Det kräver som sagt bara lite pill i början med moddar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Läs inlägget innan ni skriver. Han menar "KONSOL-äventyr", inte "dator-äventyr". ZELDA och inte Monkey Island!

Några tips från min sida.

Beyond Good & Evil. Finns både på konsol och pc. Väldigt bra, och riktigt likt de senare Zelda-spelen i 3d. En modern klassiker.

Shadowman. Det må se förfärligt ut, men det är ett grovt underskattat äventyrsspel i stil med Zelda och Metroid (speciellt Metroid). Fantastiskt underhållande, det gäller bara att komma förbi den förfärliga stämningen. Den är visserligen MENAD att vara vemodig och äcklig, men jag gillar det inte.

Rayman 2. Visserligen mer plattform än äventyr, men det här spelet får man bara inte missa (det är från 99). Underbar stämning, härlig grafik (trots sin ålder) och jätteroliga banor och miljöer. Svårt, men inte för svårt.

Prince of Persia (2008). Även detta är mer av ett plattformsspel, men det är ändå rätt kul, och grafiken är helt fantastisk.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipps.

Oblivion har jag just inskaffat och ska verkligen försöka traggla igenom det nu. Har läst lite här på sweckockers och ska patcha det så det ser lite snyggare.
Tror det kan bli spännande ändå bara man sätter sig in i det.

Sedan så är det som sagt inte riktgit "pek och klick"-äventyr jag är ute efter, visst är sådana på många sätt spänade och roliga men tröttnar allt för ofta på dessa stillbilder med påklistrade "sprites".

Jag är som Tipsaossgärna ute efter lite mer "konsoläventyr" så som tex Zelda mm. Det är ett actionspel som är ett äventyrspel.
Jag har tex varit ett stort fan av Tomb Raider från första som kom, har klarat av 1, 2, 3 och 4:an. Men dom nyare har jag inte testat. Vet att det nyaste är rätt snyggt, men där har dom tagit bort känslan i spelet då man inte alls styr Lara så exakt som man gjorde i dom gamla.

Så jag borde nog säga att jag helt enkelt är ute efter actionäventyr... Med vikten på äventyr.

Men äventyrspelen som många tippsat om ser ändå spänande ut, så visst kan jag kanske testa dom med. Men ska det vara "pek och klick"-äventyr så får det allt vara imponerande grafik för att jag ska sätta mig framför det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Final Fantasy 7 ska finnas till PC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Överkill
Final Fantasy 7 ska finnas till PC.

FF7 _finns_ till PC...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

The Last Remnant borde ju nästan vara som en Final Fantasy kopia.

Permalänk
Medlem

Prince of persia? man kan tycka att det är jätte fult och så men man fastnar kan jag säga

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Tack för alla tipps.

Oblivion har jag just inskaffat och ska verkligen försöka traggla igenom det nu. Har läst lite här på sweckockers och ska patcha det så det ser lite snyggare.
Tror det kan bli spännande ändå bara man sätter sig in i det.

You bet. Tre år kostade det mig. Inte för att det var fantastiskt första varvet - helt vanilla utan expansioner/moddar - utan p.g.a. de i stort sett obegränsade möjligheterna att göra om spelet så det blir precis som man vill ha det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Jag är som Tipsaossgärna ute efter lite mer "konsoläventyr" så som tex Zelda mm. Det är ett actionspel som är ett äventyrspel.
Jag har tex varit ett stort fan av Tomb Raider från första som kom, har klarat av 1, 2, 3 och 4:an. Men dom nyare har jag inte testat. Vet att det nyaste är rätt snyggt, men där har dom tagit bort känslan i spelet då man inte alls styr Lara så exakt som man gjorde i dom gamla.

Har spelat igenom båda de sista TombRaiderspelen - på xbox då.
Det sista är bättre än det förra & kontrollen är nästan lika bockig som förr så de är klart spelvärda båda två.
Inget man bör missa ifall man är ett fan - som även jag är - tycker iaf jag.

Mvh

Permalänk

Fahrenheit Indigo Prophecy - Jag är ledsen över att jag inte kan få spela om det för första gången igen. Riktigt bra spel!

Permalänk
Medlem

börja lira lite dota kanske ?

Visa signatur

antec mini p180 mATX asus p5kpl-am, shappire 5770, e7650 @ 3.2 ghz, corsair 450w, 4gb 6400 corsair, Windows 7 64 bit

Permalänk

Vad sägs om "Neverwinter Nights 2" då? Det är väl lite som Zelda i och med att man går omkring i en fantasyvärld och dräper monster och samlar magiska föremål. Det är relativt nytt och har snygg grafik i 3D. Sedan finns de äldre föregångarna också som kanske inte är lika snygga med ändå bra om man sätter sig in i dem såsom Neverwinter Nights 1, Baldurs Gate med uppföljare, Planscape Torment, och så vidare.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Legacy of Kain serien (Blood Omen, Soulreaver, Soulreaver II och Defiance)

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Tomb Raider underworld

Lägger också min röst på Underworld. Ifs blir det lite pang pang då och då men det kompenseras ju väldigt mycket för det eftersom man blir tvungen att tänka till ordentligt HELA tiden för att komma framåt.

Jag kör med en guide ibland när jag får dåligt tålamod

Sen har hon stora bröst också och enligt vissa är det ju en bonus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paddan1000
Vad sägs om "Neverwinter Nights 2" då? Det är väl lite som Zelda i och med att man går omkring i en fantasyvärld och dräper monster och samlar magiska föremål

He he he, NW2 har inga likhete rmed Zelda överhuvudtaget.

Bara för det är en fantasyvärld som man dräper monster och samlar magiska föremål så är ju inte spelen likadana.
I så fall är Zelda och WoW likt med då...

Har testat NW2 och visst är det bra, men åter är det mer actionäventyr hag är ute efter.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paddan1000
Vad sägs om "Neverwinter Nights 2" då? Det är väl lite som Zelda i och med att man går omkring i en fantasyvärld och dräper monster och samlar magiska föremål

He he he, NW2 har inga likhete rmed Zelda överhuvudtaget.

Bara för det är en fantasyvärld som man dräper monster och samlar magiska föremål så är ju inte spelen likadana.
I så fall är Zelda och WoW likt med då...

Har testat NW2 och visst är det bra, men åter är det mer actionäventyr hag är ute efter.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Septerra Core - spel till PC, där jag tror att utvecklarna tittat en hel del på FF7..

Mycket stora likheter i stridssystemet och i vapen, medhjälpare.
Om du vill ha ett spel som FF7 kan jag rekommendera det, även om
fienderna på sista kartan är något enformiga :/

Permalänk

Ah, nu förstår jag. Du vill ha ett 3D-plattformsspel i 3:e-personsperspektiv där man kontrollerar gubben direkt (vad nu den genren kallas, äventyr för mig är synonymt med Monkey Island).
Det är egentligen inte min typ av spel, så jag har inte spelat så många och kan inte ge några bra råd. "Shadow of the Colossus" är ju otroligt bra, men finns bara på PS2...
Jag har spelat "Gun" också, eftersom jag känner en som varit med och utvecklat det. Det är rätt mediokert som spel men man är en cowboy istället för en generisk fantasyhjälte, så vill du spela ett spel som utspelar sig i en annorlunda miljö kan du testa det. Det var Xbox-versionen jag hade men det finns till PC också.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Om Paddan1000 har rätt så är det enda spelen som klockar upp i huvudet på mig Monkey Island och WoW. Star Wars: Battlefront är också kul att köra i 3:e-personsperspektiv men det var ju äventyr du ville ha....

För övrigt rekomenderar jag starkt att du prövar Silver som redan nämnts. Må så vara att det är ett gammalt "pek och klick"-äventyr, men det är kul som fan:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
The Last Remnant borde ju nästan vara som en Final Fantasy kopia.

Pröva det, väldigt likt Final Fantasy.