[Python] Skriva ut delar + rest av en lista

Permalänk
Medlem

[Python] Skriva ut delar + rest av en lista

Hejsan!

Jag har lite problem med att skriva ut vissa delar utav en mening som användaren har angett.

Programet ska funka på följande vis:

1. Användaren skriver in en mening

2. Första meningen som blir printad ska endast innehålla 4 ord från meningen som blev inskriven

3. Andra printade meningen ska innehålla alla resterande ord

mening1 = raw_input ("Skriv mening nr1:") # Gör så att användaren kan skriva ett input värde lista = mening1.split() #Delar upp värdena i mening1 till en lista med index print lista[0],lista[1], lista[2],lista[3] # Printar index 0->3 i vår lista print lista[4:] # Printar index 4 och -> i en ny spalt

Mitt problem är att utskriften på sista print raden blir fel, jag vill att texten ska vara utskriven på samma sätt efter varandra utan att de ska separeras med massa kommatecken och skit.

Programet ser ut såhär just nu.

Resultat
Hi im karim
['at', 'sweclockers', 'forum']

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju aldrig rört python någonsin innan, men testa print " ".join(lista[4:])

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Nu har jag ju aldrig rört python någonsin innan, men testa print " ".join(lista[4:])

Mer logiskt ur OOP-synpunkt är nog lista[4:].join(" ").

Permalänk
Medlem

Jag kollade både två och tre gånger på syntax; join-funktionen verkar fungera som jag skrev.. skumt, men så är det.

Från python docs: str.join(seq)
Return a string which is the concatenation of the strings in the sequence seq. The separator between elements is the string providing this method.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Mer logiskt ur OOP-synpunkt är nog lista[4:].join(" ").

Vet jag inte om jag vill hålla med om, men i vilket fall så är det fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Nu har jag ju aldrig rört python någonsin innan, men testa print " ".join(lista[4:])

Fungerar perfekt, tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Vet jag inte om jag vill hålla med om, men i vilket fall så är det fel.

Jag tycker det är mer logiskt, men vem vet, jag kanske har blivit Ruby-skadad eller nåt