XFX GTX 260 - Oljud och knaster från kortet?

Permalänk

XFX GTX 260 - Oljud och knaster från kortet?

Har nu installerat det nya paketet och allt verkar fungera fint förutom grafikkortet! (XFX GTX 260 896 mb core/dustin.se)

Under Idle låter det som vilket annat kort som helst.
Testade bf2 för att belasta det bara lite grann och när jag kommer in i spelet så låter det något heelt fel.

Hur ska jag beskriva ljudet från grafikkortet: Som en fläkt slår emot en tunn kabel eller något, mycket knasterliknande/statiskt elektriskt ljud konstant! men så trycker jag ESC i spelet (menyn) och den hamnar i Idle ljudet igen, helt okej. Men när jag går in i fighten igen så kommer det ljudet tillbaks, whats up? :s :S

Permalänk
Medlem

Re: XFX GTX 260 - Oljud och knaster från kortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gary

Hur ska jag beskriva ljudet från grafikkortet: Som en fläkt slår emot en tunn kabel eller något, mycket knasterliknande! men så trycker jag ESC i spelet (menyn) och den hamnar i Idle ljudet igen, helt okej. Men när jag går in i fighten igen så kommer det ljudet tillbaks, whats up? :s :S

Kanske självklart, men har du kollat så att det inte är något som faktiskt slår i fläkten? Kan ju vara någon kabel som hamnat i vägen. Testa även att snurra på fläkten för hand när datorn är av, och se om du kan känna något som tar i. Du kan också kontrollera temperaturen på kortet, så att den inte är onormalt högt (över 70-80 grader).

Men annars så ska inte GTX 260 låta mycket mer än andra liknande grafikkort. Möjligtvis så kan fläkten låta en del när du belastar kortet, men det borde inte vara något direkt missljud utan snarare ljudet från att fläkten snurrar väldigt snabbt. Så om du inte kan se att något slår i fläkten så kan det hända att fläkten inte mår så bra, och du bör då se till att få kortet utbytt. Att grafikkort är lite trasiga från affären är tyvärr sånt som händer ibland.

Permalänk

Re: Re: XFX GTX 260 - Oljud och knaster från kortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Kanske självklart, men har du kollat så att det inte är något som faktiskt slår i fläkten? Kan ju vara någon kabel som hamnat i vägen. Testa även att snurra på fläkten för hand när datorn är av, och se om du kan känna något som tar i. Du kan också kontrollera temperaturen på kortet, så att den inte är onormalt högt (över 70-80 grader).

Men annars så ska inte GTX 260 låta mycket mer än andra liknande grafikkort. Möjligtvis så kan fläkten låta en del när du belastar kortet, men det borde inte vara något direkt missljud utan snarare ljudet från att fläkten snurrar väldigt snabbt. Så om du inte kan se att något slår i fläkten så kan det hända att fläkten inte mår så bra, och du bör då se till att få kortet utbytt. Att grafikkort är lite trasiga från affären är tyvärr sånt som händer ibland.

Har nu felsökt datorn och ljudet kommer bakom fläktkåpan på grafikkortet.
Sökte lite på internet och väldigt många verkar vara berörda av detta problem, ska byta ut kortet för såhär kan det ju inte hålla på, stör mig alltför mkt på ljudet!

Permalänk
Medlem

Det är inte bara skrikande kondisar då?

Edit: Det hörs alltså som gnisslande / tjutande.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D