ATI X1950XTX - Går inte starta datorn.

Permalänk
Medlem

ATI X1950XTX - Går inte starta datorn.

Hallå, såhär att min kompis hade en ganska så bra dator som slutade fungera helt plötsligt, så han testade att köpa ett nytt grafikkort, när det inte fungerade med det heller köpte han en helt ny dator istället. Det var ett tag sedan och nu har jag tagit beslag på burken.

Just nu kör jag med det gamla grafikkortet som han hade i från början innan det slutade fungera, fungerar prima just nu, men det nya han köpte, lämnade han aldrig tillbaka. När han märkte att det inte fungerade heller så skicakde han in det till komplett för lagning. Han fick som svar att det inte alls var fel på kortet. Nu sitter jag här idag, tänkte slänga in det i datorn då det är bättre än det som sitter i nu (det som gick "sönder").

Problemet är att när jag kör in grafikkortet i datorn så piper den lite, och jag får ingen bild.

Det är ett ATI X1950XTX som jag försöker stoppa in i datorn när jag inte får bild.

Det som jag anvädner för tillfället, det som gick "sönder" är ett X1950XT.

Är det värt att krångla och försöka lösa problemet?
Vad är det som är fel?

Jag har testat att köra in det nya (X1950XTX) i en annan dator, samma problem där, fast det "söndriga" (X1950XT) fungerar i den andra datorn och i den jag använder just nu.

Om datorn (som kanske kan vara relevant)
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+
2.20 GHz, 2,00 GB RAM

Visa signatur

AMD Phenom II X4 945 @ 3,0Ghz, 2x XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Crossfire, DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

Permalänk
Medlem

Glömt stömkablen till grafikkortet? eller för klent nätagg...

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Glömt stömkablen till grafikkortet? eller för klent nätagg...

Strömsladden sitter i, kompisen jag fick burken ifrån testade också att köpa nytt nätagg för att testa om det var det som var felet, men det blev fortfarande samma sak.

Märkte nu att när jag försökte köra igång 3DMark 06 för att belasta datorn lite så skiter sig grafikkortet, det blev svart, fick ingen bild längre och 3DMark avslutades och fick felmeddelande att grafikkortet inte fungerade.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 945 @ 3,0Ghz, 2x XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Crossfire, DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

Permalänk
Medlem

Av någon skum anledning så fick jag bild nu, det har jag inte fått förut, den har bara pipit, har i det nyaste (X1950XTX), det som komplett sa var fungerande i just nu, tog en screenshot. http://hem.passagen.se/tobiasrr/woot.JPG

Jag har installerat de nyaste drivrutinerna men det är inte problemet, har fortfarande liknande bild när jag startar datorn och innan windows ens har startat, i själva bootscreenen också.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 945 @ 3,0Ghz, 2x XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Crossfire, DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

Permalänk
Medlem

Länken fungerar inte för mig (firefox)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jasså? Den fungerar för mig i både Firefox och Opera.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 945 @ 3,0Ghz, 2x XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Crossfire, DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

Permalänk
Medlem

Det ser ut som extrema artefakter, och det i 2D/Windoze.. förstår att du inte kan köra 3D med det där kortet (3D Mark). Jag hade försökt följande: Rengjort kortet och kylaren med tryckluft (finns på Clas O. och Kjell o Co), monterat av den, rengjort grafikkärnan, bytt kylpasta, rengjort kylarens bas, och monterat ihop allt igen. Kolla om fläkten snurrar, om inte, får du kanske köpa ny kylare. Det kan ju vara värmeproblem, i annat fall tror jag kortet är paj.

Permalänk
Medlem

Du säger att det pipit lite och sen ingen bild, exakt hur har den pipit? Pipen är alltid en felkod som talar om ungefär vad felet är.

Har haft samma problem som du och då var mina RAM-minnen paj. Liknande artefakter var det och grafikkortet var enligt Komplett helt. Grafikkortet tar ju även en del ström från moderkortet, kan vara några voltregulatorer där som är paj/har överhettats eller nåt. Kanske funkar bra med det lite klenare kortet men med XTX blir det för tungt.... Meeen iofs så skiljer det ju inte så mycket i strömkraven mellan korten så det borde inte vara det heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Du säger att det pipit lite och sen ingen bild, exakt hur har den pipit?

Det är lite olika, när jag väl fick igång datorn med XTX så pep den också, men jag tror att det är den datorn som piper när den startar bara, fast den pep mer när jag inte fick någon bild alls.

På min andra dator, den "riktiga" och jag inte kopplar in strömmen till graffet eller ifall det är något fel piper det konstant högt och ljudligt.

På datorn med XTX så var det bara små korta pip, sedan ingen bild.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 945 @ 3,0Ghz, 2x XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Crossfire, DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillmeister
Det ser ut som extrema artefakter, och det i 2D/Windoze.. förstår att du inte kan köra 3D med det där kortet (3D Mark). Jag hade försökt följande: Rengjort kortet och kylaren med tryckluft (finns på Clas O. och Kjell o Co), monterat av den, rengjort grafikkärnan, bytt kylpasta, rengjort kylarens bas, och monterat ihop allt igen. Kolla om fläkten snurrar, om inte, får du kanske köpa ny kylare. Det kan ju vara värmeproblem, i annat fall tror jag kortet är paj.

Det skumme är ju att grafikkortet är helt nytt, borde ju inte vara något större problem med det då :/

Visa signatur

AMD Phenom II X4 945 @ 3,0Ghz, 2x XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Crossfire, DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

Permalänk
Medlem

Helt nytt? Det är från 2005/6 mig veterligen och såvida det inte legat i en kartong sen dess (vem som nu har plågat sig själv och inte öppnat det på 4 år sen det släpptes) anser jag det som mycket gammalt i datorvärlden.

Permalänk
Medlem

Det har legat i en kartong oanvänt ett bra tag.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 945 @ 3,0Ghz, 2x XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Crossfire, DDR3 HyperX 1333MHz 4GB