Pluggar bättre på natten, varför?

Permalänk
Medlem

Pluggar bättre på natten, varför?

Hejsan!
Jag har suttit och funderat på en sak. Jag håller för tillfället på att läsa in cellbiologin inför tentan, inte riktigt så sent att det går att kalla panikplugg än men det närmar sig. Varför detta är relevant är helt enkelt för att det är väldigt mycket läsning snarare än exempelvis matematik där man (iallafall på den nivån jag pluggar) jobbar mest med att skriva.

Iallafall, till min observation: Jag har märkt att när jag sitter dagstid och läser är det väldigt lätt att tankarna flyter bort till annat. Det behöver inte nödvändigtvid vara i form av någon tentaflykt a'la 'tänk om jag vore en robot...' utan snarare saker som 'oj vad sent ute jag är med att läsa det här', 'det här borde jag läst för två veckor sedan', 'sen ska jag få in att plugga mekanik någonstans också, undrar hur mycket tid jag behöver till det' och så vidare.

När jag läser på kvällen däremot så är det väldigt lätt att fokusera på texten i sig. Den mängden text som kan ta en hel dag att plöja igenom kan gå på runt en timme under kvällsplugget. Vad beror detta på?

Min första teori var att man/jag på kvällen är för trött för att tänka på annat och får något slags tunnelseende, men kan det verkligen vara så enkelt? Varför fokuserar man isåfall inte bättre när man går upp tidigt på morgonen?

Vad tror ni? Hur påverkar dygnet er fokuseringsförmåga?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Det är lugnare och mer stillsamt på natten. Kanske är det?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Mjo, skulle kunna vara det. Nu har jag, visserligen med hjälp av lite (1,3,7-trimetylxantin, a.k.a. koffein/théin), stannat uppe hela natten och pluggat och är fortfarande väldigt pluggig av mig. Jag har nog inte läst på såhär koncentrerat sen jag började Chalmers för ett halvår sedan tror jag. Jag vågar nog påstå att jag faktiskt förstått* texten och inte bara läst igenom den dessutom.

Jag ska nog testa att göra så här flera gånger. Jag har varit enormt produktiv ikväll enbart med hjälp utav thé, och det kan ju bara vara positivt.

Flera teorier på vad det kan bero på uppskattas! Efter kvällens äventyr har jag nog fått mer tillit till en tidigare teori om något slags tunnelseende. Möjligtvis att mitt huvud återhämtar sig ovanligt långsamt efter att ha sovit.

* förstått definieras här som att ha förstått den lika bra som eller bättre än i 'nyktert' tillstånd, det vill säga att kemiska reaktioner för att modifiera histoner på olika sätt är inte inräknat. Jag vet ännu inte hur det skulle gå om jag faktiskt kunde den underliggande kemin bakom det hela.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Samma här nattplugg var bäst( från kl 2 till runt 8 på morgonen), om jag nu kunde lägga om dagen så. (t.ex. vid jullovet)
På natten var det tyst och lungt och jag kunde bättre koncentrera mig, annars på dagen om ämnet jag läste ej var så intressant så var det lätt att mina tankar flöt på andra saker.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag har läst någonting om att koncentrationsförmågan är bättre när det är mörkt. Jag vet i alla fall för min egen del att jag har lättare att ta till mig information på kvällstid.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Vissa är morgonmänniskor, andra är kvällsmänniskor. Vissa pluggar och koncentrerar sig bäst när de sitter på toaletten, andra när de ligger i sängen, vissa när de är på föreläsningar andra när de får göra saker praktiskt.

När vi är som mest mottagliga för ny information varierar mellan individer och därför finns det många som hellre pluggar på kvällar än tidiga morgon och vice vera.

Permalänk
Avstängd

Samma här! Förklaring? Vet ej.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vissa är morgonmänniskor, andra är kvällsmänniskor. Vissa pluggar och koncentrerar sig bäst när de sitter på toaletten, andra när de ligger i sängen, vissa när de är på föreläsningar andra när de får göra saker praktiskt.

När vi är som mest mottagliga för ny information varierar mellan individer och därför finns det många som hellre pluggar på kvällar än tidiga morgon och vice vera.

Finns det några faktiska belägg för det här med morgon- och kvällsmänniskor? Är det inte mer som centripetalkraften, något som man kan se men inte nödvändigtvis finns?

Eftersom att i princip alla barn är morgonmänniskor har iallafall jag alltid haft lite svårt att smälta att det inte skulle handla om attityd.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Precis samma här, du är inte ensam! När klockan börjar bli efter 23 typ märks det att koncentrationen förbättras.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Finns det några faktiska belägg för det här med morgon- och kvällsmänniskor? Är det inte mer som centripetalkraften, något som man kan se men inte nödvändigtvis finns?

Eftersom att i princip alla barn är morgonmänniskor har iallafall jag alltid haft lite svårt att smälta att det inte skulle handla om attityd.

Å andra sidan brukar många barn inte heller vilja gå och lägga sig på kvällarna heller, så finns ju den biten med...

Måste väl inte finnas belägg för att det måste få vara så?
Vissa gillar hårdrock, andra gillar wassabi, men finns det verkligen belägg för dem?

Om du syftar på om det finns någon organisk orsak till varför vi har har olika preferenser vad beträffar koncentrationsförmåga, vakenhet etc ii form av proteiner etc så vet jag inte, har inte kollat upp det. Visst finns det ämnen som påverkar dygnsrytmen, men jag vet inte riktigt hur de är inblandade när det går över till att handla om vad man tycker bäst om. Är ungefär som att man har smaklökar för olika typer av smaker, men vissa föredrar söta saker andra salta.

Permalänk
Medlem

Mjo, fast jag har en känsla (helt utan belägg kan jag tillägga) av att detta är mer biologiskt än individuellt betingat. Jag tror inte att någon av oss i tråden som pluggar bäst på kvällen gör det för att vi inte vill plugga på dagen; jag skulle personligen vilja kunna plugga lika bra hela tiden (varför jag valt att dygna igår för att experimentera med möjligheterna att utnyttja den här tiden maximalt).

Experimentet ter sig mycket intressant faktiskt. Jag är inte det minsta trött just nu men känner att jag har, om än inte allt det fokus jag brukar ha en vanlig kväll så iallafall en stor bit av det. Faktum är att pluggandet efter en helt sömnlös natt har gått sjukligt mycket bättre än vad det brukar göra när jag får sova ut.

Vad detta har att göra med är givetvis inte helt solklart. Det skulle mycket väl kunna vara så att jag helt enkelt är mer motiverad (kan erkänna att jag tänkt det som ett proof of conecpt hela dagen). Tiden tycks gå mycket långsammare än vanligt, känns som att klockan borde vara nästan fyra eller fem fastän den bara är halv ett.

Riktigt skönt faktiskt. Ska undersöka möjligheterna med att göra detta regelbundet tror jag. Man får väl se till att sova lite längre dagen efter så att kroppen inte tar för mycket stryk, men lite stryk skulle jag nog vilja påstå att det är värt faktiskt.

Nu går jag nästan lite off topic i min egen tråd, men det har med natt (eller ptja, sömn iallafall), tidsuppfattning och pluggkapabilitet att göra iallafall!

EDIT:
Vid närmare eftertanke så går tiden nog 'långsammare' mest för att jag varit uppe så mycket tidigare. Intressant med en såhär lång dag dock.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Mjo, fast jag har en känsla (helt utan belägg kan jag tillägga) av att detta är mer biologiskt än individuellt betingat. Jag tror inte att någon av oss i tråden som pluggar bäst på kvällen gör det för att vi inte vill plugga på dagen; jag skulle personligen vilja kunna plugga lika bra hela tiden (varför jag valt att dygna igår för att experimentera med möjligheterna att utnyttja den här tiden maximalt).

Experimentet ter sig mycket intressant faktiskt. Jag är inte det minsta trött just nu men känner att jag har, om än inte allt det fokus jag brukar ha en vanlig kväll så iallafall en stor bit av det. Faktum är att pluggandet efter en helt sömnlös natt har gått sjukligt mycket bättre än vad det brukar göra när jag får sova ut.

Vad detta har att göra med är givetvis inte helt solklart. Det skulle mycket väl kunna vara så att jag helt enkelt är mer motiverad (kan erkänna att jag tänkt det som ett proof of conecpt hela dagen). Tiden tycks gå mycket långsammare än vanligt, känns som att klockan borde vara nästan fyra eller fem fastän den bara är halv ett.

Riktigt skönt faktiskt. Ska undersöka möjligheterna med att göra detta regelbundet tror jag. Man får väl se till att sova lite längre dagen efter så att kroppen inte tar för mycket stryk, men lite stryk skulle jag nog vilja påstå att det är värt faktiskt.

Nu går jag nästan lite off topic i min egen tråd, men det har med natt (eller ptja, sömn iallafall), tidsuppfattning och pluggkapabilitet att göra iallafall!

EDIT:
Vid närmare eftertanke så går tiden nog 'långsammare' mest för att jag varit uppe så mycket tidigare. Intressant med en såhär lång dag dock.

http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-24-hour_sleep-wake_syndrome

Kanske kan vara någonting?

Edit**

Citat:

People with DSPS tend to be extreme night owls. They feel most alert and say they function best and are most creative in the evening and at night. DSPS patients cannot simply force themselves to sleep early. They may toss and turn for hours in bed, and sometimes not sleep at all, before reporting to work or school. Less extreme and more flexible night owls, and indeed morning larks, are within the normal chronotype spectrum.

Välkommen till mitt liv sedan jag fyllde typ, 12.
Känner igen mig fullständigt i den där beskrivningen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Mjo, fast jag har en känsla (helt utan belägg kan jag tillägga) av att detta är mer biologiskt än individuellt betingat. Jag tror inte att någon av oss i tråden som pluggar bäst på kvällen gör det för att vi inte vill plugga på dagen; jag skulle personligen vilja kunna plugga lika bra hela tiden (varför jag valt att dygna igår för att experimentera med möjligheterna att utnyttja den här tiden maximalt).

Experimentet ter sig mycket intressant faktiskt. Jag är inte det minsta trött just nu men känner att jag har, om än inte allt det fokus jag brukar ha en vanlig kväll så iallafall en stor bit av det. Faktum är att pluggandet efter en helt sömnlös natt har gått sjukligt mycket bättre än vad det brukar göra när jag får sova ut.

Vad detta har att göra med är givetvis inte helt solklart. Det skulle mycket väl kunna vara så att jag helt enkelt är mer motiverad (kan erkänna att jag tänkt det som ett proof of conecpt hela dagen). Tiden tycks gå mycket långsammare än vanligt, känns som att klockan borde vara nästan fyra eller fem fastän den bara är halv ett.

Riktigt skönt faktiskt. Ska undersöka möjligheterna med att göra detta regelbundet tror jag. Man får väl se till att sova lite längre dagen efter så att kroppen inte tar för mycket stryk, men lite stryk skulle jag nog vilja påstå att det är värt faktiskt.

Nu går jag nästan lite off topic i min egen tråd, men det har med natt (eller ptja, sömn iallafall), tidsuppfattning och pluggkapabilitet att göra iallafall!

EDIT:
Vid närmare eftertanke så går tiden nog 'långsammare' mest för att jag varit uppe så mycket tidigare. Intressant med en såhär lång dag dock.

Klart biologi har sin beskärda del i det, men hur mycket och till vilken grad är det som kan diskuteras. Som exemplena jag gav tidigare så är det skillnader från person till person och där både sociala, psykologiska och biologiska faktorer spelar in i slutresultatet. Känns som vi säger samma sak fast med lite olika ord?

Permalänk
Medlem

belga:
Mjae, visst känner man igen sig lite men jag tror nog jag hamnar i gruppen 'more flexible night owls' då jag nog endast vid två eller tre tillfällen i mitt liv haft sånna problem att sova att jag inte fått en blund innan det är dags för skola.

Tillfällen där man bara fått två eller tre timmars sömn är dock flera, men det känns rätt så vanligt.

Ska testa att stanna uppe vartannan natt ett tag nu tror jag, till att börja med hjälp utav lite koffein.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Klart biologi har sin beskärda del i det, men hur mycket och till vilken grad är det som kan diskuteras. Som exemplena jag gav tidigare så är det skillnader från person till person och där både sociala, psykologiska och biologiska faktorer spelar in i slutresultatet. Känns som vi säger samma sak fast med lite olika ord?

Det är inte alls omöjligt, har hänt förrut och låter onekligen så nu när du utvecklade lite mer vad du menar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Nu när vi är ine på sömn etc<. ingen som provat det som föreslås i boken The Game?

Dvs att man sover 20 min var fjärde timme utan undantag.

Permalänk
Medlem

Jag är precis tvärtom. Kan inte för mitt liv koncentrera mig på natten. Efter 22 går det dåligt och runt midnatt kan jag lika gärna gå och lägga mig, då är det totalstopp. Hellre går jag upp tidigt nästa morgon och fortsätter plugga.

Beror lite på vilken dygnsrytm man har för tillfället dock. Om man t ex är jetlaggad kan man vara jättepigg på natten och helt sänkt mitt på dagen. Framförallt tror jag det handlar om vana och inställning. Vänjer man hjärnan - och kroppen - på att natten är pluggtid, då ställer den in sig på det automatiskt.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Uberman schedule, finns massa att läsa på nätet om det. Jag hade tänkt testa det över sommarlovet, men får se hur detta sömnexperimentet går först.
Funkar det att stanna uppe varannan natt så kör jag nog hellre på det.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag är precis tvärtom. Kan inte för mitt liv koncentrera mig på natten. Efter 22 går det dåligt och runt midnatt kan jag lika gärna gå och lägga mig, då är det totalstopp. Hellre går jag upp tidigt nästa morgon och fortsätter plugga.

Beror lite på vilken dygnsrytm man har för tillfället dock. Om man t ex är jetlaggad kan man vara jättepigg på natten och helt sänkt mitt på dagen. Framförallt tror jag det handlar om vana och inställning. Vänjer man hjärnan - och kroppen - på att natten är pluggtid, då ställer den in sig på det automatiskt.

Det är också lite lustigt hur vissa personer slås jättehårt av jetlag och andra inte alls. Mina kusiner brukar alltid klaga på jetlagen när de kommer hem från sina thailandsresor; jag har nästan inte upplevt något alls någon av de två gångerna jag flugit fram och tillbaka från Japan.

Väldigt intressant hur olika det kan slå. Vissa tycker ju sig få jetlag bara av att åka till England har jag hört.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Själv kan jag inte plugga efter kl 21.00, omöjligt för mig att plugga på natten. Mellan 15.00 och 19.00 är bäst för mig, innan eller efter det är helt uteslutet...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jobbigt med en så liten lucka att kunna plugga på. =/

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag har nog ungefär samma sak.

Generellt sett så har jag svårt att koncentrera mig på något som inte är roligt före ~23-24 på kvällen, men från dess fram till 5-6 så har jag något som jag skulle vilja beskriva som näst intill 100%ig koncentration. Det tappas när jag inser att det är morgon

Oftast är det nog kopplat till deadlines påföljande morgon / dag.

Lite som "kniven mot strupen", så att säga. Men jag har även kommit på mig med det här beteendet även när det har varit gott om tid kvar till en deadline.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jobbigt med en så liten lucka att kunna plugga på. =/

Syftar du på mig nu? Antar det.

Grejen är att jag alltid börja plugga ett tag innan tentan/provet, typ 5-6 dagar, jag kör inte allt på en eller två dagar. Så det räcker att jag sitter 2-3 timmar per dag i 5-6 dagar fram tills tentan/provet...

Det är nästintill omöjligt för mig att plugga mer än 3 timmar på en dag... hjärnan pallar inte mer.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jag brukar plugga mer än 5-6 dagar innan tentan.
Vet dock inte hur det är på din skola, vi har iallafall mer än en kurs per läsperiod (tillskillnad från exempelvis GU som jag tror har fler läsperioder istället)

Aja, jag skulle inte palla att bara kunna plugga fyra timmar i sträck, men alla är vi olika. Har mer problem med att komma in i tankesättet för något än att fortsätta plugga en längre stund.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag pluggar bra när som helst förutom då jag är trött, ie oftast på kvällen

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Själv pluggar jag bäst på kvällen och mot natten när jag sitter med böckerna vid datorn, helst ska msn vara igång också, fan va mycket man lär sig på en timme då. Skulle kunna sitta i 3 timmar på dagen och inte ens lära mig hälften av det hela.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tycker la man kan plugga när som. Men jag säger stop vid 6 för o kunna slappa 6 timmar per dag

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Finns det några faktiska belägg för det här med morgon- och kvällsmänniskor? Är det inte mer som centripetalkraften, något som man kan se men inte nödvändigtvis finns?

Eftersom att i princip alla barn är morgonmänniskor har iallafall jag alltid haft lite svårt att smälta att det inte skulle handla om attityd.

Även om centrifugalkraften (vilket du nog menar, centripetalkraften är "den riktiga") så finns det ju visst "faktiska belägg" för bådadera; det är ju inte så att man svävar i tvivel om huruvida fiktiva krafter "finns" eller ej.

Morgon- och kvällsmänniskor finns, det kan man liksom konstatera på rent empiriska grunder, så ja, det finns "faktiska belägg". Men du menar förmodligen om det finns någon förklaring? Mjo. Lite finns det. Alla organismer på Jorden har såvitt man vet något som kallas för cirkadiansk rytm eller enklare uttryckt, en dygnsrytm. Precis hur denna styrs är inte helt utrett men varierar mellan organismerna. Även kryp som aldrig utsätts för Solen har en rytm. Hos en del djur är det tallkottkörteln, epifysen, som reglerar. En del reptiler styr detta direkt i näthinnan, en del har t.o.m. ett "tredje öga" i form av ett tunt, transparent skallben som släpper in ljus direkt till en ljuskänslig epifys. Hos vi däggdjur tycks dock hypotalamus i stället vara centret för dygnsrytmen. Tidigare experiment pekade mot att människan har en naturlig dygnsrytm på runt 25 timmar, vilken nollställdes varje dygn. Hade man längre rytm än så, blev man morgontrött. Kortare rytm gav kvällströtthet. Vilket är logiskt. Men senare undersökningar pekar snarare mot att det typiska dygnet är lite längre än 24 timmar, men knappast 25. 24 timmar och en kvart, ungefär. Uppenbarligen kan de flesta ändå passa in i ett verkligt dygn. För lång rytm ger dock onekligen morgontrötthet och kvällspigghet och vice versa.

Att dygnsrytmen inte är exakt faller sig naturligt av flera orsaker. Dels, det uppenbara, är det knappast evolutionärt gångbart med en "dogmatisk" 24-timmars mat-och-sov-klocka eftersom aktiviteten styrs av saker runtomkring. Dels är ju ett dygn inte exakt 24 timmar utan Jorden wobblar kring sin bana och dygnet varierar flera sekunder hit och dit. Dessutom så blir dygnet längre och längre med tiden eftersom Jordens rotation avtar. Jord-månsystemet har ju en specifik rörelsemängd och då månen sakta avlägsnar sig ger rörelsemängdens bevarande den effekten att dygnet saktar av. Fast egentligen är det ju tvärt om; månen avlägsnar sig därför att Jorden bromsas i sin egenrotation. Detta beror på tidvatteneffekter och friktion av passavindarna och andra meteorologiska fenomen. När Jorden bildades för ca 4,55 miljarder år sedan var dygnet knappt 6 timmar långt, vid tiden för den "kambriska explosionen" för 540 miljoner år sedan var dygnet runt 20 timmar. Minskningen är inte linjär, men momentant (idag) blir dygnet ca 15 mikrosekunder längre per år.

Så, det finns inte något väldigt exakt dygn att gå efter!

Barn och äldre har i allmänhet kortare dygnsrym. Varför vet jag inte, men barn har mer "unison" rytm än äldre. Hursomhaver handlar rytmen om att upprätthålla homeostas i kroppens funktioner och barn har snabbare reglering. Rent evolutionärt kan man tänka sig att en diskrepans mellan moder och barn med avseende på rytm är att föredra, detta är ju en "enhet" som håller tätt samman de första levnadsåren och barn är minst lika bra som vakthundar på att larma. Hos äldre? Tja, systemet kanske håller på bli gammalt (just snygg "förklaring" )?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Själv kan jag inte plugga efter kl 21.00, omöjligt för mig att plugga på natten. Mellan 15.00 och 19.00 är bäst för mig, innan eller efter det är helt uteslutet...

Jag kan inte plugga när det är fint väder ute..., eller när jag har internet igång..., eller när jag har nått roligt spel som jag inte klarat. Hmm..., jag kan nog inte plugga alls mao.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

MBY gör skäl för sin titel. Givetvis menade jag centrifugalkraft och inte centripetalkraft, klantigt av mig!

Den har jag faktiskt hört talas om, cirkadiansk rytm alltså. Hade dock inte någon vidare koll på vad det var förens nu.

Att dyggnet varierar flera sekunder hit och dit bör väl inte påverka så mycket sålänge det varierar fram och tillbaka? Då bör det väl cirkulera kring en fast tidsdefinition på dygnet typ? En kvart borde ju ändå vara överkomligt, det brukar ju inte spela någon roll en kvart hit eller dit när man går och lägger sig, eller? Snubblar jag helt på min egen tankegång nu?

Du har inget bra förslag på varför det går bättre att jobba på kvällen? Eftersom att man (eller iallafall jag) inte är trött på morgonen så är det ju inte det som spelar in iallafall.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)