Permalänk
Medlem

script som arkiverar efter datum

Jag skulle vilja ha hjälp med en bat-fil eller liknanande som lägger filer i olika mappar beroende på när de skapats. Det är till min kamera och jag vill hålla mig borta från alla extraprogram som kan göra något liknande.

Om jag t.ex. har alla bilder i "G:\DCIM\101CANON" så vill jag att scriptet helt enkelt ska flytta dem till en mapp efter dess datum "Mina Bilder\åååå\mm\dd\"

spelar ingen roll om det är bat-fil eller vbs-script, så länge jag inte behöver något program för att köra det.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Varför inte läsa på lite och skapa ett script själv ?

kan vara en bra erfarenhet.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Jodå jag har försökt, det kanske jag skulle skrivit så ni inte tror att jag är lat. Men kruxet är att jag inte vet hur man plockar fram "created date" och hur det fungerar när jag vill göra så med alla filer i en mapp. Jag har sökt runt ganska mycket, men inte hittat något som riktigt passat in.

Permalänk
Medlem

Vista (kanske xp också) tror jag har en sådan funktion i windows verktyg för att importera bilder.

Om inte annat så är det ju ganska lätt att sortera efter "date taken" om man vill se bilder från ett visst datum.

Permalänk
Medlem

Jovisst, sitter på Windows 7 nu och det har den funktionen, men man kan inte bestämma exakt formatering på mappar och sådant i det verktyget. Det är därför det skulle vara så mycket smidigare med ett litet script som man bara drog igång.

Det kan ju egentligen inte vara så komplicerat, bara det att jag inte har erfarenheten för det.

Borde ju bli något i stil med:

-Loopa igenom mappen med bilderna
-Hämta created date
-Splitta created date till valfria variabler
-Lägg filen i en mapp som bestäms av datumvariablerna

Permalänk
Medlem

Någon som skulle kunna hjälpa mig här? :S Vore i alla fall fint med en lite tips så kanske jag kan sätta ihop det själv sen

Permalänk

Jag kan hjälpa dig att komma igång;) PM:a mig.. Borde ju inte vara alltför svårt att fixa med ett par rader i VB... Men skriva får du göra själv men kan gärna hjälpa dig på vägen!

Edit:
Titta vad man hittade med lite googling;)
http://www.winsoft.se/programs/

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Finns det ingen som har en aning om hur man skulle kunna gå till väga? Jag vill inte använda mig utav något program eller något som måste kompileras då jag vill kunna ändra ställe väldigt snabbt och smidigt på olika datorer. Det borde ju gå att göra på något sätt med en .bat- eller .vbs-fil.'

Jag kan försöka pilla ihop det själv, men jag behöver hjälp med just grunden och inhämtningen av created date.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna göra ett script som loopar igenom alla filer och läser ut EXIF-data med hjälp av jhead.

Permalänk

Installerar du python kan du få ett sånt script av mig Har ett liknande fast i linux, men de kan man alltid göra om lätt!

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk

Kollade du på länken?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Ja jag kollade länken, men det verkar som att alla lösningar kräver något slags program, grejen är den att jag vill kunna ha scriptet på typ ett usb-minne och köra på vilken windowsdator som helst. Finns det ingen sån lösning?