Visual Basic 6.0 Stäng av datorn

Permalänk

Visual Basic 6.0 Stäng av datorn

Hej

Jag är en nybörjare på programmering, gå i programmering Visual Basic A kursen i gymnasiet.

Jag håller på och göra ett program som stänger av datorn efter ett viss antal sekunder. Det som jag inte hittar är vad koden heter för att stänga av datorn. Sökte runt på google, men hittade inte en kod som fungerade. Så nu behöver jag er hjälp.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

shutdown -h

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
shutdown -h

Är det bara att skriva in koden så här:

Private Sub Command1_Click()
shutdown -h
End Sub

Så ska datorn stänga av sig??
Eller behöver man skriva något mer??
För det fungerade inte, datorn stängde inte av sig :S

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk

shutdown.exe finns i C:\Windows\System32\-mappen och kan användas för att stänga ned datorn. För att stänga ned datorn ska du använda -s flaggen (vet inte vad -h gör här?). För att köra denna från VB6 kan du använda...

CALL Shell("shutdown -s", vbNormalFocus)

Om du vill se vilka andra flaggar du kan använda i anropet, tryck Start-knappen -> Run... -> skriv in cmd -> tryck ENTER -> skriv "shutdown -?" (utan "-tecken) -> ENTER..

Permalänk

Tack tack det funkar :D:D

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |