Wolfram Alpha - vad tycker ni?

Permalänk

Wolfram Alpha - vad tycker ni?

Wolfram Alpha är en "Kunskapsmotor" som snart kommer släppas lös för allmänheten, hypen kring den är helvild och det är i princip omöjligt att hitta någonting vettigt skrivet om den alls, jag har signat upp mig på deras epost-lista och får bara ren skit.

Problemet med herr Wolfram är att det är väldigt svårt att skilja på honom som person och det han gör, och åsikterna är väl ungefär:

1. Massvis med relativt okunniga människor ser honom som ett stort geni och sväljer allt han säger och gör.
2. Massvis med erkända forskare tycker att han är en arrogant uppblåst diva, de klankar därför ner på allt han säger och gör.

Så det är svårt att veta vad som är hype / rövslickeri, vad som är uttryck för ogillande av honom som person och vad som faktiskt är vettigt och intressant.

Hursomheltst... Wolfram Alpha verkar i grunden vara en slags kunskap-inferens-syntaxmotor för fakta, så att du kan skriva någonting i stil med:

"<GE MIG> [ALLA DATUM] & [REGNADE I STOCKHOLM] & [2007]" och alpha kör någon slags logisk inferens-beräkning på det och spottar ur sig alla svar som tillfredsställer det.

Sen har man lagt någon slags parser ovanpå det som gör sitt bästa för att översätta frågor till Alpha-representationen.

Jag tycker personligen att det här är väldigt intressant, har någon läst någonting mer om Alpha, eller har några åsikter / uppfattningar?

Permalänk
Entusiast

Låter intressant det där.
Finns det ett datum för när det ska släppas?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

http://www.wolframalpha.com/

"May 2009" står det på hemsidan.

Permalänk

Re: Wolfram Alpha - vad tycker ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av murgelpluppen
Wolfram Alpha är en "Kunskapsmotor" som snart kommer släppas lös för allmänheten, hypen kring den är helvild

Källa?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Vad vill du ha källa på?

Att det är en "kunskapsmotor"? - kommentar: ordet "kunskapsmotor" är bara nånting som olika bloggar kallar den, det betyder egentligen ingenting mer än att den har någon slags faktarepresentation.

Att den snart kommer släppas för allmänheten?

Att den är hypad?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Vi får se om en månad huruvida den ändrar hur man söker information på internet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Entusiast

Re: Re: Wolfram Alpha - vad tycker ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Källa?

Upptäckte att det fanns en artikel på Wikipedia.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murgelpluppen
Att den är hypad?

Det. Jag hittar ingenting om att det skulle vara någon jättehype för den här tjänsten.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag har svårt att svälja namnet. Wolfram Alpha låter som något ett elakt geni skulle kalla sin elaka produkt designad att ta över världen i någon kass sci-fi-film.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det. Jag hittar ingenting om att det skulle vara någon jättehype för den här tjänsten.

Hype är relativt olika kretsar, att någonting är hypat betyder inte att "alla har hört talas om det". I det här fallet är det väl potentiella investerare som blåser upp förväntningarna.

Det som gör att den kan kallas "hypad" är att det finns väldigt mycket skrivet om den, i artiklar och bloggar, men det finns samtidigt väldigt lite information, alla bara citerar varandra och skriver ungefär samma sak:

Det är stort, det är fantastiskt, det är nästa Google!

Alla investerare letar efter nästa Google, och vissa verkar se det i Wolfram Alpha, det är kanske olyckligt om den (potentiellt) intressanta och roliga tekniken överskuggas av en massa pengakåta riskkapitalister som känner sig blåsta på sitt livs investering.

Jag har hittat EN blogg med intressant information, resten är bara sound-bites (tyvärr kan jag inte hitta den igen).

Permalänk
Avstängd

Re: Wolfram Alpha - vad tycker ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av murgelpluppen
...
Problemet med herr Wolfram är att det är väldigt svårt att skilja på honom som person och det han gör, och åsikterna är väl ungefär:

1. Massvis med relativt okunniga människor ser honom som ett stort geni och sväljer allt han säger och gör.
2. Massvis med erkända forskare tycker att han är en arrogant uppblåst diva, de klankar därför ner på allt han säger och gör.

Så det är svårt att veta vad som är hype / rövslickeri, vad som är uttryck för ogillande av honom som person och vad som faktiskt är vettigt och intressant.

Ja, precis. Men det har kanske inte just så mycket med den nya sökmotorn att göra - om vilken vi vet mycket litet. Stephen Wolfram är ju en duktig matematiker men det är när han går utanför sitt fält som han blir snurrig, vilket bara är ett typiskt sätt att bli en crackpot. Så Wolfram Alpha kan mycket väl bli en hit (men han kommer alltid säga att den är 10 ggr bättre än den är, oavsett hur bra den är! ), men det säger naturligtvis inget om hans andra vansinniga alster.

Han är en "arrogant uppblåst diva", men det är knappast så att "massvis" med forskare därför klankar ner på allt han säger och gör. Så är det naturligtvis inte. Förutom hans tveksamma metoder är det främst hans bok "A New Kind of Science" som mött kritik både inom och utanför hans fält:
http://www.cscs.umich.edu/~crshalizi/reviews/wolfram/

Ska bli intressant att se sökmotorn iaf!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

tl;dr

Hur står sig Cuil idag då? På tal om intressantare saker än kommande superhits.

Kommande superhits brukar vara Elektra Carmens cumback, Bert Karlsson i studion eller Boo.com. Något att skratta/gråta åt helt enkelt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
tl;dr

Hur står sig Cuil idag då? På tal om intressantare saker än kommande superhits.

Kommande superhits brukar vara Elektra Carmens cumback, Bert Karlsson i studion eller Boo.com. Något att skratta/gråta åt helt enkelt.

Cuil hade tydligen 0,01 % av marknaden Oktober 2008, men dom kanske har tagit igen lite

Problemet med Cuil är förmodligen att dom har "safe mode" på som default, gjorde den klassiska benchmark-sökningen på buka**e idag och fick bara upp en massa postmodernistisk poesi.

Powerset är ju annars ett exempel på en misslyckad "google dödare".

Fast egentligen är nog inte Wolfram Alpha tänkt att vara en "Google-dödare", utan mer en "Wikipedia / Faktakalendern"-dödare. Får dom till en schysst API kan man nog göra ganska skojjiga grejjer, typ skriva flashiga program som visar månförmörkelser vid olika platser / tidpunkter eller molekyl-strukturer där infon hämtas från kunskapsdatabasen.

MBY, jag överdrev lite, var snyggare att ha ett "symmetriskt påstående" eller vad man ska kalla det, så framstår jag som mer "neutral"

Permalänk
Korsordsguru

Kära vänner, Wolfram|Alpha är nu uppe och igång. Har inte hunnit testa den riktigt själv än men jag litar på er andra SweClockare att testa dess kapabilitet. http://www.wolframalpha.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte redan innan så tycks deras maskinpark vara underdimensionerad samtidigt som det inte känns som om spökmotorn egentligen kan så hemskans mycket (tror jag, iom att jag tröttnade på att vänta på respons efter ett par minuter och därefter fick ett felmeddelande om att de gjort slut på sin kapacitet).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Kära vänner, Wolfram|Alpha är nu uppe och igång. Har inte hunnit testa den riktigt själv än men jag litar på er andra SweClockare att testa dess kapabilitet. http://www.wolframalpha.com/

...och den var rätt kass. För det första kräver den javascript, vilket är fel.

Vidare är den otroligt dålig på att parsa söksträngar. Försökte följande sökningar:

  • Ackermann

  • Who is Ackermann

  • Ackermann function

Fick bara Wolfram|Alpha isn't sure what to do with your input som svar. "Wilhelm Ackermann" gav dock svar (extremt kortfattad information om matematikern). En sida med "menade du x, y eller z Ackermann?" hade ju inte varit helt kass. Tror sökmotorn behöver bli mindre användarfientlig.

Google-dödare it ain't. Tror jag återgår till Wikipedia.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det. Jag hittar ingenting om att det skulle vara någon jättehype för den här tjänsten.

Meningslöst gnäll? Vad spelar det för roll? Inte så hype är sådär väldigt tydligt definierat, räcker väl med att trådskaparen har uppfattat det som en hype för att det ska vara det.

Jag har läst om den på Lifehacker tidigare, de lät rätt hypade. Där har du din källa.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
...och den var rätt kass. För det första kräver den javascript, vilket är fel.

Vidare är den otroligt dålig på att parsa söksträngar. Försökte följande sökningar:

  • Ackermann

  • Who is Ackermann

  • Ackermann function

Fick bara Wolfram|Alpha isn't sure what to do with your input som svar. "Wilhelm Ackermann" gav dock svar (extremt kortfattad information om matematikern). En sida med "menade du x, y eller z Ackermann?" hade ju inte varit helt kass. Tror sökmotorn behöver bli mindre användarfientlig.

Google-dödare it ain't. Tror jag återgår till Wikipedia.

http://www10.wolframalpha.com/input/?i=average+life+span+in+s...

De kanske helt enkelt inte indexerat någonting om Ackerman än? Vet inte vem det är, antar att det är någon tämligen känd matematiker, men det finns en hel del att fixa om den ska kunna allt.

Efter att bara ha testat ovanstående söksträng så skulle jag nog säga att jag är grymt positiv om man kan göra andra sökningar lika effektivt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Det här är lite coolt iallafall: länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Det här är lite coolt iallafall: länk.

Undrar om de kan lägga till så den ritar upp volymen senare också.

Som första intryck skulle jag säga att Wolfram Alpha är ett steg framåt. Hur lång tid kommer det att ta innan Google anammar det i någon liknande tjänst tro?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut

Google-dödare it ain't.

Och aldrig har det varit deras mål heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Hehe, det här är fan lite coolt iaf:

http://www10.wolframalpha.com/input/?i=factor+705602344582493...

Nån som har lust att kontrollera?

Försök göra det på google

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murgelpluppen
Hehe, det här är fan lite coolt iaf:

http://www10.wolframalpha.com/input/?i=factor+705602344582493...

Nån som har lust att kontrollera?

Försök göra det på google

Kontrollerat.
http://www10.wolframalpha.com/input/?i=467*13291*130370577835...

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
De kanske helt enkelt inte indexerat någonting om Ackerman än? Vet inte vem det är, antar att det är någon tämligen känd matematiker, men det finns en hel del att fixa om den ska kunna allt.

Jag tror du missförstår mitt resonemang. Jag ville påvisa att sökningen är rätt kasst gjord. Söker jag på det mer generella "Ackermann" bör jag kanske få "Menade du x, y, z?" som svarssida, istället för "Näpp, inget hittat". Detta känns faktiskt rätt korkat när det mer specifika "Wilhelm Ackermann" ger rätt resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Och aldrig har det varit deras mål heller.

Må vara. Jag ser bara inte behovet för tjänsten då likvärdig (och antagligen lika tillförlitlig) information vinns via Wikipedia och/eller Google. Oftast är ju även Wikipedia någon av dom 5 första träffarna på Google.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Jag tror du missförstår mitt resonemang. Jag ville påvisa att sökningen är rätt kasst gjord. Söker jag på det mer generella "Ackermann" bör jag kanske få "Menade du x, y, z?" som svarssida, istället för "Näpp, inget hittat". Detta känns faktiskt rätt korkat när det mer specifika "Wilhelm Ackermann" ger rätt resultat.

Ah, på så vis. Då förstår jag.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut

Må vara. Jag ser bara inte behovet för tjänsten då likvärdig (och antagligen lika tillförlitlig) information vinns via Wikipedia och/eller Google. Oftast är ju även Wikipedia någon av dom 5 första träffarna på Google.

Den är inte till för att användas istället för wikipedia heller.
Testa att kolla upp dessa på wikipedia:

http://www10.wolframalpha.com/input/?i=weather+uppsala
http://www10.wolframalpha.com/input/?i=AAPL+MSFT
http://www10.wolframalpha.com/input/?i=graph+sin+x^2+from+0+t...
http://www10.wolframalpha.com/input/?i=black+hole+10e20+kg

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200