Permalänk
Medlem

PCI Express 2.0 x16??

Jag sitter just nu på ett ati 800-någonting kort och har en kompis som kunde tänka sig att ge mig ett sapphire radeon hd 3850. När jag gick in för att läsa systemkraven på det så stod det något om PCI-E 2.0 x16. Kan jag köra detta kort på min dator som är ca 3-4 år gammal?? Är inte jättehaj på datorer och dess komponenter.

Tack på förhand!

Permalänk
Antielefant

Ja, men du får en lite lägre prestanda (nån procent eller två).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Du kan köra det om du har en pci-e plats, i lite äldre datorer är det agp-platser och då funkar det inte. Men eftersom din är 3-4år så borde du ha pci-e.

Permalänk
Medlem

Förutom att Ati Radeon X800 är 5 år gammalt (?)

Permalänk
Medlem

Kontrollera att du har en PCI-e (fulllängd) kontakt. Om du har det är det bara och köra. Har mycket svårt o tror att ett 3850 skulle prestera något sämre bara för att det inte är PCI-e 2.0.

Permalänk
Medlem

X800 fanns i både AGP och PCIe så du måste kolla så du har PCIe bara.

X800 serien är föresten ett native AGP och dom som har PCIe är det ett extra chip på som konverterar till PCIe, var samma på Nvidia 6 serien
nästa generation av bägge där var det tvärtom native PCIe

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag är bror till thatobbe och klargör att han har PCI-E. Frågan är nog mer om det är någon skillnad på PCI-E >>>2.0<<< x16 och inte 2.0

Permalänk
Antielefant

2.0 har högre bandbredd, men korten funkar på äldre socklar också och som vi sagt upprepade gånger blir prestandaskillnaden minimal.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync