reached end of file while parsing?

Permalänk
Medlem

reached end of file while parsing?

försöker skriva ett program som beräknar medelvärdet av ett okänt antal heltal. men varför får jag bara "reached end of file while parsing" hur jag än gör?? skulle också vilja få programmet att skriva ut medelvärdet, när man trycker cancel eller "kryss" men hur anropar man den knappen??

import javax.swing.*; public class Medel { public static void main(String [] arg) { int antal = Integer.parseInt(indata); int summa = 0; int i = 0; while (i <antal) { i = i + 1; indata = JOptionPane.showInputDialog("Ange tal nr" + i + ":"); int tal = Integer.parseInt(indata); summa = summa + tal; { if (antal>0) { double medel = (double) summa / (double) antal; JOptionPane.showMessageDialog(null, "Medelvärdet av talen är " + medel); } else JOptionPane.showMessageDialog(null, "Inga tal i serien"); System.exit(0); } }

Permalänk
Medlem

Vilken editor använder du för detta ?
Skaffa en editor som kan indentera koden åt dig om du inte har det
(Ser inte ut som om du har en vettigt editor)

Vad är "indata" för variabel ?
Ser dessutom ut som en läx hjälp problem så jag ger dig inga färdiga svar.
EDIT: Du komemr se minst 1 fel om du har en bra editor

Permalänk
Medlem

Du har missat några måsvingar.

Permalänk
Medlem

är inte heller ute efter färdiga svar, men vill gärna förstå varför det blir så, har provat att ändra måsvingarna. just nu har jag jGrasp. vilken är bäst?

Permalänk

Netbeans är ganska juste, men jag skulle föreslå exempelvis Notepad++.

Permalänk
Medlem

ok, ska testa den....

Permalänk
Glömsk

summa = summa + tal; {

Du menar antagligen

summa = summa + tal; }

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Varför är inte indata deklarerad?

int antal = Integer.parseInt(indata);

Kommer inte fungera efter som inte indata är deklarerat och inte har något värde tilldelat sig! För övrigt är det precis som Psionicist säger att du missat lite med måsvingarna.

MVH

Visa signatur

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't"

Permalänk
Medlem

okej, får jobba vidare! är helt nybörjare så är glad om jag förstår nånting=)
tack för hjälpen alla!!