ATi och namnbyten på GPU från HD3XXX til HD 4XXX

Permalänk
Medlem

ATi och namnbyten på GPU från HD3XXX til HD 4XXX

För er som gnällt på Nvidia och deras namnbyten till nyare generationer, så verkar det som folk undgått att ATi gör precis detsamma.

Flera delar i HD3000 serien blir till HD 4000.

Citat:

ATI catalyst 9.1 renames HD 3000 to 4000 Print E-mail
Written by Fuad Abazovic
Thursday, 05 February 2009 11:48

Image

Eleven "new" cards

And now it's official, ATI did some selective rebranding of their Radeon HD 3000 generation to HD 4000 but this time they did it in their official Catalyst 9.1 driver.

Taget från http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Re: ATi och namnbyte på GPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
För er som gnällt på Nvidia och deras namnbyten till nyare generationer, så verkar det som folk undgått att ATi gör precis detsamma.

Flera delar i HD3000 serien blir till HD 4000.

Taget från http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Kunde du inte hitta en äldre artikel än något från Frebruari?

Det där är gamla "nyheter", och korten finns inte äns i handeln. Hade ATI bytt namn på sina grafikkort hade någon märkt det för länge sedan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Re: Re: ATi och namnbyte på GPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kunde du inte hitta en äldre artikel än något från Frebruari?

Det där är gamla "nyheter", och korten finns inte äns i handeln. Hade ATI bytt namn på sina grafikkort hade någon märkt det för länge sedan.

Ingen som uppmärksammat den iaf. Det verkar ju stämma iaf.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Ni vet väl att fudzilla är hårdvaruskribenternas svar på hänt extra..

Så gräv gärna fram en källa från något annat ställe

Permalänk
Medlem

ehh, 4xxx-serien är väll en helt ny kärna, inget är sig likt, topmodellerna har stöd för gddr5, mera shaders, clockfrekvenser, tillverkningsteknik?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Citat:

Fudzilla
The file called CH_75108.inf says it all. It shows 11 new cards branded as Radeon HD 4230, HD 4250, HD 4570, HD 4580, HD 4730 and finally HD 4750.

47xx serien släpptes nyligen och den kör på 40nm, uppenbarligen inte korrekt information

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
ehh, 4xxx-serien är väll en helt ny kärna, inget är sig likt, topmodellerna har stöd för gddr5, mera shaders, clockfrekvenser, tillverkningsteknik?

Alla HD2xxx-, HD3xxx- och HD4xxx-kort bygger på samma shaderarkitektur i grunden. Tror dock dom gjorde om texturenheterna rejält mellan RV670 (38xx) och RV770 (48xx) enligt en artikel jag läste för länge sen. Ganska off-topic iofs...

Kollade förresten i .inf-filen i Catalyst 9.4 och kan bekräfta det hela. Tur att det åtminstone bara gäller de sämsta korten som ingen annan än nån enstaka "svensson" bryr sig om.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Verkar som vi får gnälla vidare... bra försök iaf. hehe

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Old news + gäller bara de billigaste korten så who cares

Permalänk
Medlem

ATI lägger väl dessutom ner, och blir "helt" AMD, så att säga. Kanske hör till en annan diskussion.

Visa signatur

#1. Black Ops.
#2. Dragon Age 2.
#3. Heroes 3.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår säljer de inte kort med RV670 kärna som 4xxx serien utan det här är bara ett antal definitioner i Catalyst. Så var det åtminstonde i februari när det här var nyhet.

Då är det inte på något sätt likt vad Nvidia gör när de döper om gamla kärnor och säljer dem som nya. Sen tycker jag iofs inte att Nvidias omdöpningar är så farligt som många vill göra det till. Komiskt dock och förvirrande.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

Dont get it. Nyhet från februari som skriver om kort som inte finns?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: ATi och namnbyte på GPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Ingen som uppmärksammat den iaf. Det verkar ju stämma iaf.

Vad verkar stämma?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: ATi och namnbyte på GPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad verkar stämma?

Det som står förutom den högsta i serien HD 47XX, de övriga verkar ju vara ombrandade och är tilltänkta för OEM marknaden.

Jag antar för fullständiga bevis måste vi vänta och se när korten i de lägre serierna kommer ut, om de nu gör det.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju redan lägre kort ute, men huruvida dessa "bara" är ombrandade, har jag tyvärr ingen koll på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Orka bry sig.
Leta upp en gammal artikel från en tveksam sajt som fudzilla.
Vad innebär detta nu då i praktiken?
Får nvidia en poäng nu i de flamewar som ständigt tycks blossa upp?
Att vara fanboy av ett grafikkort måste nog vara det mest nördiga som finns.
Snacka om dagens i-lands problem..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82

Att vara fanboy av ett grafikkort måste nog vara det mest nördiga som finns.
Snacka om dagens i-lands problem..

DU kan ju gärna berätta för oss hur det känns och hur det förändrar din vardag?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, en kille med Nvidia blir irriterad och tänker ATi måste ha haft lite fuffens också, sedan går han in på google, söker på "ATi rebranding cards (as Nvidia)", får en träff långt bak från fudzilla, tänker nu jävlar ska jag visa dem.
Boom, ouch you got owned, läste inte ens fram till datumet eller vilka kort det berörde

(Ta inte illa upp, jag kunde bara inte låta bli )

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Inte så konstigt, en kille med Nvidia blir irriterad och tänker ATi måste ha haft lite fuffens också, sedan går han in på google, söker på "ATi rebranding cards (as Nvidia)", får en träff långt bak från fudzilla, tänker nu jävlar ska jag visa dem.
Boom, ouch you got owned, läste inte ens fram till datumet eller vilka kort det berörde

(Ta inte illa upp, jag kunde bara inte låta bli )

Kunde inte säga det bättre själv dock

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Egentligen är det genialiskt. Grafikkortsföretagen behöver inte överdriva eller kasta skit på motståndarna. Det gör "anhängarna". Ryktesspridningen och pajkastningen är vardag. Folk drar inte sig för att förnedra och smutsa ner sig i sin iver att agera marionett. De letar efter skit att kasta. Patetiskt.

(Lite sur idag)

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Så resonerar fanboys. Förnekar och förkastar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Så resonerar fanboys. Förnekar och förkastar.

Glöm inte fanboys desperata försök till att smutskasta konkurrenterna (-en).

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Så resonerar fanboys. Förnekar och förkastar.

Jag antar att du kallar mig fanboy?

Hur blind kan du vara?
Det är inte jag som lägger in en tråd med tveksam information för att bygga på det eviga grälet mellan märkesfanatikerna. Om du kollar mina inlägg i den här tråden så ser du att jag inte hänger ut det ena eller det andra märket.

Vakna upp ur hjärntvätten och kom in i livet.

När du beskyller förhållandevis neutrala personer för fanboyism så blir det ett både komiskt och tragiskt avslöjande av din svaghet.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Jag antar att du kallar mig fanboy?

Hur blind kan du vara?
Det är inte jag som lägger in en tråd med tveksam information för att bygga på det eviga grälet mellan märkesfanatikerna. Om du kollar mina inlägg i den här tråden så ser du att jag inte hänger ut det ena eller det andra märket.

Vakna upp ur hjärntvätten och kom in i livet.

När du beskyller förhållandevis neutrala personer för fanboyism så blir det ett både komiskt och tragiskt avslöjande av din svaghet.

Din härskarteknik fungerar inte och du blev avslöjad.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Inte så konstigt, en kille med Nvidia blir irriterad och tänker ATi måste ha haft lite fuffens också, sedan går han in på google, söker på "ATi rebranding cards (as Nvidia)", får en träff långt bak från fudzilla, tänker nu jävlar ska jag visa dem.
Boom, ouch you got owned, läste inte ens fram till datumet eller vilka kort det berörde

(Ta inte illa upp, jag kunde bara inte låta bli )

+1
Haha, så jävla aegd

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
+1
Haha, så jävla aegd

Och vad spelade datumen för roll. Ingen kunde motbevisa det heller. Troligtvis rörde det sig om kort som kommer inom en snar framtid. Så jag förstår inte problemet, det var daterat från feb 09 och ingen hade tagit upp det eftersom det handlade om ATi och eftersom detta har blivit ett AMD forum så behövdes det tas upp.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

men skämtar ni? kunde inte låta bli att dra på smilbanden över den här diskussionen men inte kommer det väll släppas nya kort i 4xxx serien nu när 5xxx snart är på ingång?

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Din härskarteknik fungerar inte och du blev avslöjad.

Härskarteknik?
Avslöjad?
Fanboy?

Kan du vara vänlig att förklara vad du menar, för jag förstår faktiskt ingenting?
Jag tror inte heller du har en aning om hur du kommer fram till de påståendena men om du vet så förklara.

Bara för att folk inte svalde din fudzillahistoria (ingen svalde den när den var ny heller) och att jag gnäller över fanboyismens fördummande av den fritt tänkande människan (vilket kan tyckas lite överdimensionerat iofs.)...

Var sur innan vet jag inte vad jag borde bli nu

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Tror du verkligen att de släpper en sån drös med nya kort eller?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Och vad spelade datumen för roll. Ingen kunde motbevisa det heller. Troligtvis rörde det sig om kort som kommer inom en snar framtid. Så jag förstår inte problemet, det var daterat från feb 09 och ingen hade tagit upp det eftersom det handlade om ATi och eftersom detta har blivit ett AMD forum så behövdes det tas upp.

Vad skall motbevisas? Inget har ju hänt. Det togs upp på en del forum i februari men ingen tog väll fudzillas vridning på allvar.

Fudzilla har ofta rätt i vad de skriver. Däremot har de en ovana att koka soppa på en spik och använda rena sensationstekniker. Främst mot Nvidia faktiskt.

I det här fallet har de rätt att de interna beteckningarna för en del gamla kort var ändrade i catalyst. Men eftersom det inte är något fel eller oärligt i det så finns det inte heller något att motbevisa.

Det här är inget Ati-forum. Nvidia har fått ta lite väl mycket skit för sina namnbyten etc. Men Nvidia har hög svansföring och ganska ful marknadsföringsstrategi så det får de nog ta. ATI får mer slängar om varma kort, hög ljudnivå och dåliga drivrutiner än vad som är korrekt. Det gör inte det här forumet till ett Nvidia-forum heller.

Att det här forumet "behöver" höra FUD om ATI får står för dig. Jag tycker det uttalandet har lite missionerande över sig. Och grafikkort är inte religion gudbevars.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750