Permalänk
Medlem

fps GTX 260/GT 120

Hej!
Har då äntligen fått mitt nya grafikkort inmonterat, ett GTX260 extreme.
Provade att ladda ner benchmark för "last remnant" för att se skillnaden mellan detta kort och mitt gamla GT 120.
Jag valde upplösningen 1920*1080 och kom upp i genomsnitt 82,93 fps mot 17,87 fps med mitt gamla vilket gjorde mig väldigt lycklig och värmde mitt gamerhjärta.
Sedan provade jag med upplösningen 1024*768 och kom upp i 84,83 fps/47,72 fps.

Min fråga är; varför skiljer det sig så lite åt mellan upplösningen 1920*1080 (82,93) och upplösningen 1024*768 (84,83). Det senare är ju mycket sämre upplösning så borde då inte fps vara mycket högre?
Samma resultat kom jag fram till när jag körde en Nvidia benchmark test. Det skiljde inte mycket mellan dessa upplösningar.
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Att mäta kraften i ett grafikkort enbart via max FPS är ungefär som att mäta kraften i en bil enbart på topphastighet.

Även om två bilar kan varva ur på 200km/h i uppförsbacke så kanske den ena kan göra det med en totalvikt på 5000kg medans den andra inte orkar accelerera om den har mer än 2000kg totalvikt.

Din nya bil kan alltså köra fort samtidigt som den drar ett tungt släp.

Permalänk
Medlem

Hank, vad har du för processor? Det verkar som det är den som sätter gränsen för din prestanda i låga upplösningar.

(mindre svävande svar än Kolons )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Antielefant

Nu spelar det mindre roll, eftersom den uppenbarligen orkar tillräckligt långt.

Saken är den att grafikkortet inte kan mata mer än spelet/testet kan producera, och i många spel med Unreal3-motorn (Fallout 3, Mass Effect och The Last Remnant är klockrena exempel) kan du aldrig få mer än ~85 FPS hur lågt du än ställer inställningarna, såvida du inte tar bort FPS limiten också.
Exempel, Fallout 3: http://techreport.com/articles.x/16681/9

Sen ligger det väldigt mycket i vad KoloN säger, för medan GT120 kanske klarar 85 FPS i low-inställningar och 640x480-upplösningar, klarar som du själv ser GTX 260 att pumpa 85 FPS i Full HD och höga inställningar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ja det är sant. Bra gemförelse med bilen KoloN.
Processorn är en intel core 2 quad q8300.
En fråga till. Finns det ett lättanvänt program som gör att jag kan mäta temperaturen på mitt grafikkort, som helst skall vara gratis?

Permalänk
Medlem

GPU-Z heter programet

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Antielefant

Eller för den delen NVidia Monitor. Följer med nTune, sök på NVidia's sida eller Google.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Varför inte bara köra på rivatuner?

I och med att din fps knappt ökade gissar jag nästan att din processor (vilken inte är raketsnabb i dagens mått mätt) håller tillbaka ditt grafikkort, fast eftersom du får 80+ fps är det inget att oroa sig över utan var glad att det funkar som det ska.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag har använt den jämförelsen i många år. Brukade förklara för folk varför deras Celeronprocessorer var så dåliga även fast dom var så snabba

Det var roligare i moppeåldern då alla förstod hur det var med drevning. "båda maxar 70km/h men min moppe har en tias drev fram medans din har ett 15"