Diablo 3 på en macbook aluminium

Permalänk

Diablo 3 på en macbook aluminium

Ja, vart ska jag börja...

Jag är väldigt inne på att köpa en macbook. Jag spelar en del och men är rätt begränsande i mina val av spel.

Gillar framförallt blizzardspel så som starcraft, wow och diablo.

Inför mitt val av dator har jag gjort en hel del efterforskningar och kollat igenom i princip varje forum som har något att säga om macbooks/diablo3.

Det finns många som hävdar. Ja diablo 3 kommer att flyta fint på 9400M på lägre-medium inställningar.
Men vissa påstår att [sic] "Nej! det kommer ALDRIG att gå att spela diablo 3 på en macbook med 9400M även om du ställer ner inställningarna till absolut minimum".

Frågan är ju nu. Hur bra/dåligt presterar 9400M.. Jag menar. Jag har lirat wow hur fint som helst på medium inställningar på mitt gamla GeForce 7300 GS och det är väl klart sämre än 9400M.
Det finns följande en hel del som säger att inte ens wow går att spela på 9400M. Men, eftersom jag uppenbarligen lirat bokstavligen skitbra på ett sämre kort, är man lite kluven i vad man ska tro.

Jag kräver inte att spelet ska köras på några andra inställningar än max medium. Low går också bra då jag inte ser sambandet mellan bra grafik o bra spelupplevelse i ett rpg/hack n' slash som diablo 3.

Sen undrar jag lite över vad grafikkortet mer precis gör för ett spel. Om grafikkortet klarar spelet på en viss inställning. Är det då inte mer ram som spelar roll?

Grafikkortet styr väl över om det går att visa skuggor/materialet på skärmen över huvud taget. Medan ram/Processor styr över hur mkt som kan hända på skärmen samtidigt etc.

Tacksam för svar
/David

PS. Ni behöver inte svara om det enda svaret ni ger är "Varför köpa en mac för spel. köp en pc det är billgare och bättre för spel.. bla bla. blablabla." Jag vill ha en mac. Ge mig bara fakta på om den klarar eller ej grafikmässigt.

Permalänk
Medlem

Hur kan man ge straight up fakta om ett spel som uppenbarligen inte är testat? Det är ju inte färdigutvecklat?

Ursäkta mig en smula, jag kan inte hålla mig. Jag tycker det är fruktansvärt komiskt att köpa en ny dator för 14 lök (eller vad den nu kostar) för att spela nya spel på Low.

Permalänk

jag kanske uttryckte mig dåligt. Vi stryker fakta o sätter in ge mig er gissning på om det klarar...
Och angående datorns pris och ovärdhet.. Jag kommer inte enbart spela på den utan använda den till surf/skolarbete/resor och vill ha en smidig lätt dator + att jag gillar designen på apples datorer. För mig är det värt en extra slant och jag bryr mig lite-inget om att se skuggor av mina karaktärer eller något annat dyligt. Det förbättrar inte spelupplevelsen för MIG.

Tack för svar dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson9
jag kanske uttryckte mig dåligt. Vi stryker fakta o sätter in ge mig er gissning på om det klarar...
Och angående datorns pris och ovärdhet.. Jag kommer inte enbart spela på den utan använda den till surf/skolarbete/resor och vill ha en smidig lätt dator + att jag gillar designen på apples datorer. För mig är det värt en extra slant och jag bryr mig lite-inget om att se skuggor av mina karaktärer eller något annat dyligt. Det förbättrar inte spelupplevelsen för MIG.

Tack för svar dock

Med den förklaringen förstår jag dig definitivt bättre.

Jag vågar fortfarande inte svara på om dibbe3 funkar.. Min gissning är ja på low. Blizzard brukar vara bra på att optimera sina spel.

Permalänk
Medlem

Att vi ska gissa ger ju inget då vi(?) inte vet vad D3 kommer att kräva av en dator...

Jag kan ju gissa, Ja! Och nästa kan gissa, Nej!

Du blir inget klokare

Permalänk

Tack!

Har läst igenom många forum och det vanligaste svaret liknar väl ditt om att det troligen går bra på low men man inte kan vara 100%.

Får se om jag vågar chansa. vore trist att behöva köpa en ny laptop om ett halvår eller när det nu släpps..

funderar på en till sak angående FPS. Är det någon som kan ge mig klarhet i vad det spelar för roll att ha 50 fps eller bara 10 fps.. När jag lirade D2 på den stenåldersburk jag hade då. Upplevde jag att det flöt fint på 10 fps. Jag såg då ingen skillnad på 10 o 50 iaf.

bara i dipparna när den gick ner till 0-5 så frös bilden helt. Annars var det i stort sett laggfritt. Så när man läser på forum och ser folk säga "det och det spelet funkar med 15 fps, NOT playable" vad fasen menar dom då? om det inte är 0 på fps så vad är the big deal, så att säga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WipeClean
Att vi ska gissa ger ju inget då vi(?) inte vet vad D3 kommer att kräva av en dator...

Jag kan ju gissa, Ja! Och nästa kan gissa, Nej!

Du blir inget klokare

Heh, jag gillar väl gissningsstatistik :P.

Det pumpar mitt självförtroende när jag ska köpa nåt.
Statistik går alltid att vändas till sitt eget sinnes fördel om man vill :p.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att utgivningsdatum på Diablo3 är okänt så är det svårt. Jag skulle personligen tro att det är minst 1,5 år kvar till release, möjligen ännu mer.

Kollar man på gameplay filmen så är grafiken inte alls speciellt avancerad. Det enda du kan göra är att titta på recensioner av andra Mac spel med 9400M och försöka avgöra om grafiken är något sånär i närheten av D3 gameplay filmen.

Blizzard är dock kända för att ha låga krav för att deras spel ska fungera på så många system som möjligt. Bara att hålla tummarna att D3 går att ställa ner tillräckligt för att det ska vara spelbart på en 9400M. Mycket mer går det inte att göra om du verkligen vill köpa en Mac nu.

Om du har jobb eller möjlighet att spara lite pengar så är väl det inte omöjligt att spara för en ny dator med tanke på att D3 release är långt fram i tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson9
Heh, jag gillar väl gissningsstatistik :P.

Det pumpar mitt självförtroende när jag ska köpa nåt.
Statistik går alltid att vändas till sitt eget sinnes fördel om man vill :p.

Hehe!

Köp Mac'en och när väl D3 släpps så är det nog dags att uppgradera i vilket fall!

Permalänk

hehe tack för alla svar. jag hoppas dock slippa uppgradera vid d3 release. Då jag inte är allt för sugen på att lägga ut massvis med pengar igen för ett spel. Det enda jag är intresserad av är om d3 flyter på någon inställning. Om så är fallet så har jag nog samma dator en lång tid framöver :).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson9
funderar på en till sak angående FPS. Är det någon som kan ge mig klarhet i vad det spelar för roll att ha 50 fps eller bara 10 fps.. När jag lirade D2 på den stenåldersburk jag hade då. Upplevde jag att det flöt fint på 10 fps. Jag såg då ingen skillnad på 10 o 50 iaf.

bara i dipparna när den gick ner till 0-5 så frös bilden helt. Annars var det i stort sett laggfritt. Så när man läser på forum och ser folk säga "det och det spelet funkar med 15 fps, NOT playable" vad fasen menar dom då? om det inte är 0 på fps så vad är the big deal, så att säga?

Jag kan börja med att säg att Diablo inte är ett spel där man "måste" ha jättehög FPS. I FPS (First-Person Shooter)-spel däremot, är det en helt annan historia. De flesta - inklusive mig, vill ha minst 60 FPS utan några drops för att man ska uppleva det som att det flyter.

I spel såsom Diablo och de flesta MMORPG tycker jag att det räcker med 30 FPS. Det är alltid trevligt med högre FPS än så, men du verkar ju inte vara kräsen över huvud taget, så jag tror inte du kommer uppleva det som ett problem om du landar med mindre än 30 FPS.

Jag kan inte förstå hur du inte kan märka någon skillnad på 10 och 50 FPS, men det är nog mer en positiv egenskap än en negativ!

Permalänk

Har Alu Macbook, 2ghz, 4gb ram. Jag kör WoW allt på lägsta förutom view distance i 1280x800.
I Azeroth har jag ständigt 60fps, i outland 40-50fps. I de nya miljöerna med lich king så har jag ca. 30fps ibland lite mer.

Jag upplever att spelet fungerar finfint att köra på macbook, och jag kör det genom OSX, kanske fungerar bättre i windows?

Permalänk
Medlem

WoW är dock känt för att vara extremt CPU krävande och inte alls speciellt beroende av grafikkort/GPU. I och för sig har det väl fått en del grafik uppgraderingar med senaste expansionen om jag förstått rätt?

Permalänk
Sötast

Re: Diablo 3 på en macbook aluminium

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson9

Frågan är ju nu. Hur bra/dåligt presterar 9400M.. Jag menar. Jag har lirat wow hur fint som helst på medium inställningar på mitt gamla GeForce 7300 GS och det är väl klart sämre än 9400M.
Det finns följande en hel del som säger att inte ens wow går att spela på 9400M. Men, eftersom jag uppenbarligen lirat bokstavligen skitbra på ett sämre kort, är man lite kluven i vad man ska tro.

Jag kör windows 7 på en iMac 24" (1920*1200) med 9400m för tillfället.

De två spel jag spelat är :

Saga of Ryzom: 1900*1200 c:a 20 fps
Counter Strike Source: 1900*1200 c:a 20fps, 1280*720 c:a 50fps.

Jag förväntar mig själv INTE att D3 skulle fungera acceptabelt på denna.

Permalänk

det ända som går att gå på är väll om man hittar något spel som är liknande D3

med dx9/10 (2008+) och se vad det kräver och sålla bort 2-3 gkort i botten på kravlistan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
det ända som går att gå på är väll om man hittar något spel som är liknande D3

Sacred 2 skulle nog vara ett spel man kan prova att se om det fungerar då.

Permalänk
Medlem

avvakta mer

systemkraven brukar dyka upp ett (bra) tag innan spelet släpps ändå

Permalänk
Medlem

Min tippning är att det absolut kommer gå bra att spela d3 på den med lägre grafikinställningar. Men jag skulle definitivt vänta med att köpa om jag visste att jag skulle spela väldigt mycket d3 när det kommer.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
avvakta mer
systemkraven brukar dyka upp ett (bra) tag innan spelet släpps ändå

Knappast, det är på några dagar när två år sen Starcraft 2 först presenterades, och det är inte ens beta och har inte heller några systemkrav presenterade.

Om han skulle vänta över ett år (antagligen betydligt mer) på D3 spec skulle han kunna köpa en bättre Mac då istället.

Permalänk

Jag skulle tro att det kommer gå alldeles utmärkt. Vad jag har sett av Diablo 3 verkar det inte bjuda på någon extrem grafik och MacBooken i övrigt är ju alldeles utmärkt kapabel att spela spel på. Men som alltid är det fullständigt idiotiskt att idag köpa en dator för att kunna spela ett spel som släpps om kanske ett år. Fast om du ska ha den till annat också är det väl bara att slå till.

Det är ju dumt att tvingas arbeta på en värdelös PC bara för att du vill spela spel. Köp MacBooken du, om Diablo 3 i värsta fall inte skulle funka (högst otroligt, jag skulle tro att Blizzard ser till att det funkar på alla vid släppet tillgängliga Macs) så har ju Appledatorer ett helt okej andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem

Köp en PRO?

Permalänk
Hedersmedlem

* Tråd låst enl §3.3 *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.