Permalänk
Medlem

bästa editorn?

jag har ganska nyligen börjat läsa programmering (java) och undrar vilken texteditor som är bäst att jobba med för en nybörjare?

har hittils jobbat med jGrasp, men har förstått att det finns bättre. och att det är lättare att hitta fel osv i andra program. har fått tips om netbeans, notepadd++ bl.a. men känns som att de är ganska avancerade? vilken är bäst för nybörjare och om det är någon av dessa är det nån som har tips på hur man blir vän med dem??

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om du är ute efter ett komplett IDE typ Netbeans eller bara en textredigerare, och det var ett tag sedan jag gjorde något vettigt på en windows-maskin, men SciTE var vad jag använde då. Sitter du på linux är väl emacs en bra, relativt lättförstådd editor, och i OSX är det Textmate som gäller.

Permalänk
Medlem

jag använder windows, och jag är väl helt enkelt ute efter det bästa programmet för att skriva, kompilera o köra javaprogram. nåt som visar fel på ett bra sätt etc. men ett program som är skapligt lätt att förstå sig på!

Permalänk
Medlem

Netbeans är finfint

Permalänk
Medlem

Har själv precis avslutat ett par kurser i Java och jag använde mig av Eclipse.
Skrev program i TextPad första dagen, men skrotade det sedan för att gå över helt till Eclipse. Hade ingen erfarenhet av Java sen tidigare och att använda en IDE snabbade onekligen på lärandet då man direkt kan kolla upp klasser och metoder "on the fly".

http://www.eclipse.org/downloads/

Visa signatur

Ungos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coka
jag använder windows, och jag är väl helt enkelt ute efter det bästa programmet för att skriva, kompilera o köra javaprogram. nåt som visar fel på ett bra sätt etc. men ett program som är skapligt lätt att förstå sig på!

Låter som att något IDE kan vara bra då. Kolla på Eclipse, det ska tydligen vara bra.

Permalänk

Emacs!

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat så många, men jag sitter med notepad++..Finns säkert bättre än det..Jag har bara vant mig vid det och fastnat med den...

Permalänk
Inaktiv

Scite har jag kört på Linux också, fanns iaf i Arch's förråd. Vim annars? (:

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt inget fel på JGrasp för nybörjare. Den är faktiskt skriven med nybörjare i åtanke, vilket är ganska sällsynt bland editors och IDE:er.

När du kommit till stadiet att du vet vad du håller på med (vilket kan ta nåt år eller längre), och vill skriva lite större projekt än 50-radiga applets o dyl, kan du börja titta på NetBeans (min preferens) och Eclipse.

Permalänk
Avstängd

Kör Netbeans eller Eclipse. De är de vanligaste och används av proffsprogrammerarna.

Permalänk
Medlem

Re: bästa editorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coka
jag [...] undrar vilken texteditor som är bäst att jobba med för en nybörjare?

@saddam: Vad professionella och vad nybörjare behöver och vill ha i en editor/IDE skiljer sig vanligen åt ganska mycket.

Permalänk
Medlem

okej, jag e ju som sagt nybörjare, så proffsmaterialet får vänta=) men jag får prova mig fram o se vilket jag fastnar för! tack så mycket för hjälpen!!

Permalänk
Medlem

När ja började med java i en kurs var det JCreator som gällde, dock gick ja över till Netbeans ganska fort, sen testa ja Eclipse ett tag men gillar ändå Netbeans mer på nått sätt...

Permalänk
Medlem

Testa Eclipse, fattar inte att jag gick nästan hela programmering C utan att använda det. Tycker om det väldigt:)

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W