Permalänk

HD filmning och kopiera till DVD

Jag har köpt en Canon Powershot SX1 IS och den filmar ju med full HD. På skärmen ser det fint ut och även om man kopplar den till en TV. Jag har visserligen inte kopplat den med HDMI så det blir ju inte HD på TVn men strömmen är jämn och fin och kvaliteten är helt ok.

Fråga ett: På datorn ser det uselt ut, det bara hoppar. Har det med datorns arkitektur att göra, dvs hur mycket data som kan gå från kort/hd genom grafikkort och till skärm?

Fråga två: Vilket program borde man använda för att bränna DVD skivor av .mov filerna så man kan titta på vilken DVD spelare som helst?

Fråga tre: Måste man ha en blue ray eller HD DVD enhet för att kunna kopiera filmer till DVD med bevarad HD kvalitet?

Nån som vet?

Permalänk

Jag skulle tro att det har att göra med vilket codec du använder och hur snabb din dator är. Prova att ladda ner K-Lite eller CCCP och kör i Media Player Classic.

Permalänk

Det enda du behöver för att bränna dvd skivor är Nero sen för att bränna BluRay måste du nog skaffa en BluRay brännare men dom e nog ganska dyra

Permalänk

Man kan göra filmerna till 720p eller 1080p VFW-avi filer(vanligt på datorn) - eller så får du koda H264.

Att det ser skunkigt ut på datorn kan ha att göra med codecs, kan också vara så att du inte filmer progressivt(P) utan interlace(I) på kameran - då ser det illa ut på datorn - då får man konvertera till (P) när man gör om filmen.

// Lazze

Permalänk
Medlem

1. SX1 IS, filmar i 1080P (alltså progressive, inte interlaced), 30fps komprimerat med H.264 i ca 35Mbps.
Detta kräver en rätt rejäl dator för att avkoda. Alternativt kan man avkoda det i hårdvara på grafikkortet (kolla i det forumet).

2. Du måste konvertera filmen rätt rejält. Jag föreslår ffmpeg för att konvertera och sen Nero eller nåt för att bränna DVD:n.

3. Ja.

Visa signatur

5D MkII