Permalänk
Medlem

Hajpa företag?

Hur skapar man en bra och hållbar hajp runt ett nytt företag?
Numera är den bästa reklamen en så stor hajp som möjligt på nätets alla forum och i medierna.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Det finns inget hundraordssvar på den frågan. Det finns ju en hel industri byggd runt frågan... allt beror på vad företaget säljer, vilken grupp människor du primärt vill marknadsföra dig för, vilken typ av bild du vill ge ditt företag och ett oändligt antal andra frågor... om du ska starta ett företag av någon större grad måste du nog ta råd av någon som faktiskt jobbar med saken.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ja frågan är omöjlig att besvara då det varierar från företag till företag. Är det ett företag för promenadkäppar för åldringar så är "hajpskapandets" verktyg helt annorlunda än för den senaste energidrycken för ungdomar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Handlar det inte mest om att bygga upp förväntningarna för företagets nästkommande produkt?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Handlar det inte mest om att bygga upp förväntningarna för företagets nästkommande produkt?

Om det är produkter det gäller, det vet vi ju inte ännu...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Det är en filmtjänst som jag har filat på ett bra tag nu. Så nej inga produkter, utan tjänster.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Erbjud tjänster som folk vill ha, och lev upp till/överträffa kundernas förväntningar. Det är nog det enda hållbara sättet. Spamma olika forum med reklam = Inte hållbart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Erbjud tjänster som folk vill ha, och lev upp till/överträffa kundernas förväntningar. Det är nog det enda hållbara sättet. Spamma olika forum med reklam = Inte hållbart.

Hållbart och hållbart, det kan fungera i kombination med en bra tjänst. Det gäller att få människor att vilja testa från första början.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Erbjud tjänster som folk vill ha, och lev upp till/överträffa kundernas förväntningar. Det är nog det enda hållbara sättet. Spamma olika forum med reklam = Inte hållbart.

Ne, tjänsten behöver inte vara bra alls faktiskt. Det enda som krävs är att få dit många från början. Tror du Facebook vore poppis alls ifall det inte blev "inne" att ha facebook? Hypar du en sida bra, dvs får folk att vänta på den och ser det som nått stort när den släpps, är chanserna stora att ha kvar en stor besökarkrets. Sen skall väll inte sidan vara sämst, men det behöver inte vara den bästa i klassen.

Dock tror jag att filmtjänst i youtube stil är svårt att fixa idag, då det redan finns flera stora som alla redan använder.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Släng upp en mystisk film på youtube... har du lite tur så sprider det sig som en löpeld!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne, tjänsten behöver inte vara bra alls faktiskt. Det enda som krävs är att få dit många från början. Tror du Facebook vore poppis alls ifall det inte blev "inne" att ha facebook? Hypar du en sida bra, dvs får folk att vänta på den och ser det som nått stort när den släpps, är chanserna stora att ha kvar en stor besökarkrets. Sen skall väll inte sidan vara sämst, men det behöver inte vara den bästa i klassen.

Dock tror jag att filmtjänst i youtube stil är svårt att fixa idag, då det redan finns flera stora som alla redan använder.

Det är inte realistiskt att någon vanlig person kan "hypa" en sida, man får börja i liten skala och hoppas på att ryktet sprider sig, dvs om kunderna gillar den. Facebook hittade en nisch på marknaden som visade sig bli populär. Facebook startade också i liten skala på ett universitet och började sedan växa, det var först efter den blivit stor i USA som den lanserades i Sverige. Alltså blev den hypad först efter den fick många användare, inte innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Det är inte realistiskt att någon vanlig person kan "hypa" en sida, man får börja i liten skala och hoppas på att ryktet sprider sig, dvs om kunderna gillar den. Facebook hittade en nisch på marknaden som visade sig bli populär. Facebook startade också i liten skala på ett universitet och började sedan växa, det var först efter den blivit stor i USA som den lanserades i Sverige. Alltså blev den hypad först efter den fick många användare, inte innan.

Det du säger säger ju emot sig självt? Den hade ju väldigt väldigt väldigt få användare när den blev hypad. Jämfört med vad den slutgiltligen fick.

Klart en vanlig person kan hypa en sida, står ju vanliga personer bakom de flesta sidor. Däremot får det ju till att vara något som inte redan är upptäckt.

Sen i övrigt skrev jag ju i princip samma sak som du skrev fast i andra ord.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det du säger säger ju emot sig självt? Den hade ju väldigt väldigt väldigt få användare när den blev hypad. Jämfört med vad den slutgiltligen fick.

Klart en vanlig person kan hypa en sida, står ju vanliga personer bakom de flesta sidor. Däremot får det ju till att vara något som inte redan är upptäckt.

Sen i övrigt skrev jag ju i princip samma sak som du skrev fast i andra ord.

Jag säger inte emot mig själv, det var ju du som sa att Facebook fick dit massor med användare från början. Enligt wikipedia startades Facebook 2004, och det var inte förrän 2007 eller så som de flesta internetanvändare i Sverige fick kännedom om den. Jag betvivlar starkt att det var någon stor hype kring Facebook innan den startades eller när den hade 5000 användare, snarare så kände inte 99,9 % av befolkningen till den överhuvudtaget. Facebook är faktiskt ett bra exempel på det jag skrev i mitt första inlägg, erbjud en tjänst folk vill ha så blir den hypad av användarna själva. Därför säger jag fortfarande att det enda sättet att få en hållbar hype är att erbjuda nåt som folk vill ha. För att få dit de första kunderna kan han sätta upp en annons eller nåt men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Jag säger inte emot mig själv, det var ju du som sa att Facebook fick dit massor med användare från början. Enligt wikipedia startades Facebook 2004, och det var inte förrän 2007 eller så som de flesta internetanvändare i Sverige fick kännedom om den. Jag betvivlar starkt att det var någon stor hype kring Facebook innan den startades eller när den hade 5000 användare, snarare så kände inte 99,9 % av befolkningen till den överhuvudtaget. Facebook är faktiskt ett bra exempel på det jag skrev i mitt första inlägg, erbjud en tjänst folk vill ha så blir den hypad av användarna själva. Därför säger jag fortfarande att det enda sättet att få en hållbar hype är att erbjuda nåt som folk vill ha. För att få dit de första kunderna kan han sätta upp en annons eller nåt men det är en annan sak.

Vänta här? Det är ju just vad jag sa? Att facebook fick många användare i början. Deras uppstartsperiod var några år, men det spelar ju ingen roll.

"Början" är inte en dag om du trodde det, den är oftast ett antal månader-år när det gäller stora internetsidor.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Men att göra en hype runt företaget och främst tjänsten man utvecklar så som Spotify grabbarna gjorde är väl det mest gångbara?
Ett antal invites-släpp varje vecka till befintliga medlemmar och utvalda seriösa forum/nyhetssajter.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Men att göra en hype runt företaget och främst tjänsten man utvecklar så som Spotify grabbarna gjorde är väl det mest gångbara?
Ett antal invites-släpp varje vecka till befintliga medlemmar och utvalda seriösa forum/nyhetssajter.

Ja, hela tänket med invites är ju en enda stor PR-kupp. Tror inte alls att det har med att man vill "mjukstarta" att göra egentligen, man vill göra tjänsten åtråvärd och lite svåråtkomlig. Då blir mystiken större, och hypen därefter.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Avstängd

Varför "hajpa"? Kan inte företaget gå på egna meriter?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Varför "hajpa"? Kan inte företaget gå på egna meriter?

Din fråga har samma svar som: "Varför ha PR? Kan inte folk magiskt få insikt i att det finns ett företag och vad de erbjuder."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Din fråga har samma svar som: "Varför ha PR? Kan inte folk magiskt få insikt i att det finns ett företag och vad de erbjuder."

Hype är inte PR. Hype kan skapas helt utan företaget behöver blanda sig in i det hela. Givetvis kan företag använda sig av att skapa en hype, förväntningar på företaget som ska öka intresset genom olika slags metoder. Det är oftast så att hype skapar en förväntning som inte har med verkligheten att göra utan är en slags överdrift men utan att det för den delen behöver vara bra PR då folk blir besvikna när företaget inte lever upp till hypen. Om då hypen kan spåras till företaget så leder detta i slutändan till dålig PR.

Att förklara att det finns ett företag och vad de erbjuder behöver man ingen hype till. Det behöver man bra PR till.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Din fråga har samma svar som: "Varför ha PR? Kan inte folk magiskt få insikt i att det finns ett företag och vad de erbjuder."

Vad är det för urbota slippery-slope-argument? Tycker man hype är en dålig idé, är nästa steg att tycka PR och all reklam är en dålig idé...

Det är skillnad på hype, vilket syftar till att ge oproporionerligt mediautrymme utan koppling till produkten eller tjänstens förträfflighet och mer traditionell reklam och PR. Givetvis är kategorierna överlappande och inga skarpa gränser finns, men trådskaparen är ju uppenbart ute efter "hajp" och inte konventionell reklam. Medan reklam berättar om produktens egenskaper, berättar en hype mer om "ballheten" i produkten, hur usel den än må vara. Så bygger man inte upp ett företag med en seriös image. Hype är även förknippat med vaporware och "anticompetitive practices", vad nu det kan heta på svenska.

Precis Sentenced påpekar kan en hype uppstå av sig självt kring en produkt utan att företaget lägger sig i, och då må det va hänt (en slags förtjänad hype), men hype från ett företag är likt astroturfing, något som skulle kunna liknas vid det i politiska eller militära sammanhang förekommande grey- eller black-propaganda. Inget som ger ett vidare seriöst intryck.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."