Permalänk
Medlem

Hjälp en Nybörjare på Forum

Hejsan!

Jag har gjort några enkla hemsidor i html men nyligen frågade min pappa mig om jag skulle kunna göra en hemsida+forum till han.
Eftersom jag aldrig har gjort ett forum förut så vänder jag mig till er och frågar hur man gör?

Jag har hört talas om PhpBB och vBulletin. Är det bra program?
Hur gör jag för att installera ett forum?
Måste den vara online (uppladdad till en server) för att kunna redigera forumet?

Jag skulle bli väldigt glad om någon här skulle kunna svara på mina frågor.

Tack i förhand,

MVH Adde

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk

Phpbb och vBulletin är bra forum som är färdigkodade, ja. För att installera någon av dessa färdiga forum krävs det att du har en webbserver med en databas där du laddar upp alla filer till. Sedan startar du installationen genom (oftast) att navigera till index eller en install-fil som ligger i bland alla filer du laddat upp.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Hejsan!

PhpBB har jag använt mig av, det är väldigt enkelt.
Du behöver en webserver och en MySQL databas och kunskap om hur man läser en readme fil. Svårare än så är det inte.

Ladda hem PHPBB, lägg upp det på din webserver/ftp, knappa in addressen "http://localhost/phpbb" så kommer det dyka upp en setup sida där du skriver in allting.

Lycka till

Visa signatur

hej alla sweklockor

Permalänk
Medlem

Hej Adde,jag har själv suttit nyligen och trälat med att få igång egna forum:)

phpBB3 kan jag rekomendera starkt, + att jag fått för mig att vBulletin kostar pengar.

Jag tror att mysql är ett måste,iallfall har jag det till mina forum.

Har du en linuxburk du ska ha allt på?

Börja med att tanka hem phpBB3 med sv text och prosilver och subsilver2 (finns sen maaaaassa gratis styles att använda)
Packa upp allt och lägg in sv i language mapen och prosilver och subsilver i styles mappen.

Hojta till när du gjort det:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

www.bbpress.org finns också, integrerar ganska bra med wordpress (syskon), då får man både blogg/cms/forum i en härlig gemensam symbios

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla svar!

Jag ska nog börja med att prova PhpBB. Jag ska använda mig av webhotell, så jag har alltså ingen server.

Vad är då detta mysql som alla pratar om? Vad har man det till? Är det ett måste?

MVH Adde

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impacter

Vad är då detta mysql som alla pratar om? Vad har man det till? Är det ett måste?

MVH Adde

MySQL är en databas för lagring av alla foruminlägg, användarnamn, jao all dynamisk information i forumet i princip, ett måste jao, eller ja det finns fler databasalternativ men mysql är braooo

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Okej tack,

Men hur använder man MySql då? Kan man typ ladda upp på något sätt till sitt webbhotell?

/Adde

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Medlem

Använd wamp så slipper du installera skiten

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?