Idé till nytt företag, enkät

Permalänk
Medlem

Idé till nytt företag, enkät

Jag har suttit och filat lite på en idé till ett nytt företag som jag tänker starta upp.
Men innan jag går vidare med idéen så behöver jag finputsa den och det är där ni kommer in, vore fint om så många som möjligt kunde gå in på länken nedan och besvara enkäten så ärligt och fullständigt som möjligt.

Tanken med företaget är att tillgodose kundernas önskan om att enkelt och billigt kunna se film via datorn, lagligt.

Länk till enkäten

Och stort tack till alla som genomför undersökningen!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Permalänk

Så som företagen har behandlat oss potentiella kunder har jag 0 intresse av att någonsin ge dom en krona till, resten av mitt liv.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Så som företagen har behandlat oss potentiella kunder har jag 0 intresse av att någonsin ge dom en krona till, resten av mitt liv.

Jag förstår och jag är ju själv konsument så jag vet vad du pratar om. Just därför så kommer jag att göra mitt allra bästa för att försöka hålla kostnaderna så låga som möjligt ut mot slutkund och servicen ska vara på hög nivå.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Jag förstår och jag är ju själv konsument så jag vet vad du pratar om. Just därför så kommer jag att göra mitt allra bästa för att försöka hålla kostnaderna så låga som möjligt ut mot slutkund och servicen ska vara på hög nivå.

Glöm inte att licenserna kostar MULTUM. Många har försökt och nästan lika många har misslyckats. Jag önskar dig all lycka! Kommer du med en tjänst som är prisvärd och bra så har du redan en kund.

Permalänk
Medlem

Jag har svarat. Trevligt om du lyckas.

Men då filmbolagen själva inte har rättigheterna att streama sina egna filmer (vad jag vet) så kommer du behöva lägga ner väääldigt mycket arbete på att fixa licenser.

Kan även tillägga att webbläsaroberoende vore guld värt!

Lycka till!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Priserna du anger i enkäten är lite väl tilltagna. ~700-900 kr/mån är rena rånet för att se på lite filmer.

Min maximala betalningsvilja som student är runt 200 kr.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
~700-900 kr/mån är rena rånet för att se på lite filmer.

Nu gällde det ju obegränsad tillgång och då är nog priserna optimistiska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu gällde det ju obegränsad tillgång och då är nog priserna optimistiska.

Missade det i texten då. Men hursomhelst, även fastän man har obegränsad tillgång så behöver man ju inte salta priserna så pass mycket.

Om alla med 10/10 linor skulle utnyttja sina linor maximalt så skulle de flesta operatörer gå back med dagens system. Trots detta kan de erbjuda snabbt internet till låga priser

Det jag menar är att man borde kunna erbjuda ett obegränsat utbud till ett rimligt pris till alla. Tanken bakom detta är att troligtvis kommer inte lejonparten av kunderna att maximera sitt abonnemang och därmed så håller kalkylen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag svarat!

Håller med om att 7-800kr är väldigt mycket för film.
Sen ett samarbete med Spotify eller liknande och få allt i ett skulle vara guld värt!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Även jag tog mig tid att svara.

Anser inte att 600-700 kr per månad skulle vara för mycket om jag då fick obegränsad tillgång till alla filmer hela månaden, när jag vill, hur många gånger jag vill och i hd-kvalité eller åtminstone väldigt hög kvalité.

Kan dock se att man kanske kan erbjuda fler olika sorters abonnemang typ 200-300 kr/mån och du får köpa 10 filmer som du sen kan streama hur många gånger du vill efter att du en gång valt dom. Fast kanske inte i full-hd direkt då utan det kanske kostar 50-100 kr extra per månad osv.

Hade man ju mer eller mindre kunnat kasta ut sin digitalbox och bara kolla på dom vanliga gratiskanalerna. Sen anser jag att det bör finnas film av alla sorter och inte bara storfilmer osv utan även dokumentärer, musik-dvd osv.

Och absolut i he*vete inga begränsningar för hur många gånger man sedan kan se en film som man "köpt" är man smart kan man nog spara en del slantar på bandbredd genom att nyttja sig av torrent tekniken.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Done.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Klart! Dock så är jag inget fan av streaming. Hur löser jag isf att streama över till tvn utan att köra dual screen? Nej, ner på hdd:n dirr

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Klart! Dock så är jag inget fan av streaming. Hur löser jag isf att streama över till tvn utan att köra dual screen? Nej, ner på hdd:n dirr

Egentligen vore det bäst både för företaget i sig som får mindre belastade servrar och även användarna som får mindre laddtider och en lina som inte är ständigt upptagen.
Men samtidigt finns det en konsekvens i form av att då det blir lättare att piratkopiera samt att det är ett helt annat abonnemang vi talar om då.

På tal om att köra på TV'n så kan man oftast enkelt välja split screen eller extend screen. I windows 7 heter det till exempel "Extend these displays" har man den lediga ytan på TV'n och menyn och allt annat på huvudskärmen.

Tipsen och förslagen har haglat in, det uppskattas väldigt mkt!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte fylla i den eftersom jag nästan aldrig tittar på film

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Om någon kunde komma på något bra sätt där man laddar hem filmen via ett torrent program där man kan ställa in hastighet och kolla på filmen hur många ggr som helst utan att det går att piratkopiera filmen, det vore något det!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Om någon kunde komma på något bra sätt där man laddar hem filmen via ett torrent program där man kan ställa in hastighet och kolla på filmen hur många ggr som helst utan att det går att piratkopiera filmen, det vore något det!

Redan uppfunnet, bara att gå in på första bästa tracker.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Många vill ha så mycket, men det är svårt att få alla att gå med på allt. Som obegränsad tillgång.

Det jag tror på är att göra en billig tjänst där äldre men bra filmer går att hyra väldigt billigt. Inget krångel ska det vara, så att man måste ha en viss webbläsare med vissa plugin, som inte vill fungera för alla. (tänker på film2home)
Det är inte fel att använda en teknik som resulterar i att alla är med och sprider filmerna, för att få ner distributionskostnaden och få en "snabbare" tjänst.

Tar man nya filmer så är det hård konkurrens, visst finns det mycket som kan förbättras. Men då måste personen som gör tjänsten vara i en sådan position så han/hon kan förhandla med filmbolagen. T.ex. att filmerna ska släppas samtidigt som usa är lättare sagt än gjort.
Självklart måste tjänsten också ha nya filmer, tror den skulle floppa annars. Men jag tror det finns pengar att tjäna på billiga gamla filmer. T.ex. hyra T2 för 19kr, inte mycket att bråka om.
Sedan självklart olika bonussystem, allt för att få folk att hyra mer.

Det börjar dock komma konkurrens, då man på svt, tv3, femman, tv6 m.m. hemsida idag kan se diverse filmer lagligt gratis. I usa så släpper vissa filmkanaler serierna, dock bara för dem i usa. (ännu)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Egentligen vore det bäst både för företaget i sig som får mindre belastade servrar och även användarna som får mindre laddtider och en lina som inte är ständigt upptagen.
Men samtidigt finns det en konsekvens i form av att då det blir lättare att piratkopiera samt att det är ett helt annat abonnemang vi talar om då.

Sålänge tjänsten är bättre och smidigare eller har bättre kvalitet än att piratkopiera så kommer folk använda den och betala för det (om priset är rätt). Jag tror att den utbredda piratkopieringen kommer vara hos de som inte har råd men ändå vill titta på film, och ärligt talat, gör det något? Folk i allmänhet vill betala och göra rätt för sig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Sålänge tjänsten är bättre och smidigare eller har bättre kvalitet än att piratkopiera så kommer folk använda den och betala för det (om priset är rätt). Jag tror att den utbredda piratkopieringen kommer vara hos de som inte har råd men ändå vill titta på film, och ärligt talat, gör det något? Folk i allmänhet vill betala och göra rätt för sig.

Ju mindre säker en tjänst är missbruk i form av piratkopiering, ju svårare är det att övertala upphovsrättsinnehavare att denna tjänst är bra för dem och att inköspriset blir lågt för filmerna.
Det är just därför så många tjänster suger, de satsar så hårt på säkerheten så att folk får problem med att kunna använda tjänsten lagligt. T.ex. film2home får jag ej att fungera, jag tänkte testa gratisfilmen men ack..

All piratkopiering utanför denna tjänst är en annan fråga, där man kan spekulera i om marknadsvärdet på en produkt sjunker, om folk vet om att man kan skaffa produkten skitlätt gratis utan större risk. (det finns forskning gjord genom intervjuer av piratkopierare, där dessa påstår att de köper mer film.)
Nå det sista är inte mycket en konstruktör av en ny tjänst kan göra åt, men piratkopiering genom denna personens tjänst är inte bra.

Det skulle iofs kunna bli fler kunder, när fler vet att de kan missbruka tjänsten. (Köpa film genom att enbart betala hyrkostnad, vilket inte negativt behöver drabba en person som enbart hyr ut filmer)
Sedan är många upphovsrättsinnehavare korkade, när de vill ha så extrem hög säkerhet via lagliga tjänster så det förstör deras produkt. Samtidigt som det ändå är skitlätt att fixa produkten olagligt på andra sätt.
Inte för att klaga mer på ett visst företag, men hur stor sannolikhet tror de att det är att sådana som inte får deras tjänst att fungera kommer köpa filmer av dem?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ju mindre säker en tjänst är missbruk i form av piratkopiering, ju svårare är det att övertala upphovsrättsinnehavare att denna tjänst är bra för dem och att inköspriset blir lågt för filmerna.
Det är just därför så många tjänster suger, de satsar så hårt på säkerheten så att folk får problem med att kunna använda tjänsten lagligt. T.ex. film2home får jag ej att fungera, jag tänkte testa gratisfilmen men ack..

All piratkopiering utanför denna tjänst är en annan fråga, där man kan spekulera i om marknadsvärdet på en produkt sjunker, om folk vet om att man kan skaffa produkten skitlätt gratis utan större risk.

Jo, men någon måste ju stå på sig så att vi kan testa hur det skulle fungera med en smidig tjänst utan så stora begränsningar. Det är just begränsningarna som gör att många drar sig från att använda lagliga tjänster. Till viss del handlar det givetvis även om pengar, men med dagens distributionsteknik så kan priserna sjunka otroligt mycket (flatrate). Det finns redan idag lagliga gratisalternativ (spotify), men problemet är som alltid begränsningar. Du måste streama. Vill jag lyssna på musik på min mp3-spelare så går det inte. Då är jag nästan tvungen att piratkopiera! Att köpa skivor och rippa är inte hållbart. Det krävs en attitydförändring i branshen och nån måste gå i bräshen för det. Sålänge säkerhetstänket går före användarvändlighet och kvalitet så kommer vi aldrig komma ur piratkopieringsproblemet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Klar, men vanligt folk ser inte obegränsat med film varje månad så mer än 200kr hade inte folk köpt.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Klart. Det viktigaste för mig är att det är ganska billigt samt att det finns ett stort utbud så jag inte behöver "hitta vissa filmer på annan plats".

Det ABSOLUT viktigaste för mig (som gör att Spotify inte är något att ha) är att man ska kunna spara filmerna på HDDn på något sätt. Jag kan bli tvingad att logga in en gång i månaden för att kunna titta på dem men jag vill kunna kolla även om jag är i ett annat land där bandbredd kostar för mycket eller helt enkelt på resande fot när man inte har tillgång till en uppkoppling!

Edit: Kanske bör påpeka att "ganska billigt" är 200kr i månaden för obegärad mängd film och ett OTROLIGT stort utbud. Det kostar 15-25kr att hyra film här och jag ser inte på sååå mycket film.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Done. Lycka till.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.