Permalänk
Medlem

Överklocka 8800 GTX

GTX korten (eller 8000-serien) är kända för att vara varmare än vanliga kort. Mitt ligger på 65 grader idle. Frågan är om det är värt att klocka kortet lite, eller finns det risk att kortet brinner upp?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk

Kör "FurMark" ett bra tag och se hur hög temp ditt kort kommer upp i under full load. Mitt är tyvärr uppe i 100 grader celsius i skrivande stund...
Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med det stackars kortet.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk

Skaffa en Accelero S1:a... kör en sån *passivt* på ett 8800GT med bra luftflöde i burken, kring 75° i load, och 53° idle. Mindre väsen, lägre temperatur än original.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Skaffa en Accelero S1:a... kör en sån *passivt* på ett 8800GT med bra luftflöde i burken, kring 75° i load, och 53° idle. Mindre väsen, lägre temperatur än original.

Passivt kylt s1 på ett 8800GTX lär knappast fungera, kanske med rejäl(a) fläktar.

Det är inte samma kärna i 8800gtx och 8800GT, G80 i GTX och G90/92 i GT.

Permalänk
Medlem

Jag överklockade ändå och följde Sweclockers guilde som publicerades för nån dag sen. Jag fick ganska bra resultat, höjde min MAX FPS från 88 till 108 i Furmark. Nackdelen är att mitt kort kommer upp till 91°C vid full load. Men jag har skickat iväg en beställning på https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/therm....

Ger bättre kylning högre överklockningsresultat? Då menar jag högre frekvenser utan att stöta på artifakter?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a0R
Ger bättre kylning högre överklockningsresultat? Då menar jag högre frekvenser utan att stöta på artifakter?

Det är inte alls säkert, stöter du på artefakter nu när den hamnar på 91c?

Visst har man bättre förutsättning med lägre temperaturer men det kan lika gärna vara att du inte kommer högre pga för lite v/spänning eller att gpu/mem inte klarar högre frekvenser.

Permalänk

Om jag lånar tråden lite här igen då och vänder på det lite, jag kan väl bara vinna på att köpa den kylfläns som "a0R" länkade? Om mitt kort i dagsläget ligger på 100 grader celcius så känns det ju inte bra.

Används ingen fläkt till en sådan? Var ett tag sedan jag kikade på kylning överhuvudtaget nämligen =3

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem

Ju lägre temp, desto längre livslängd. Man är tvungen att beställa med en 92mm fläkt, eftersom den inte ingår. Alla recensioner jag läst om den har den fått bra omdömen. Eftersom jag ska klocka mitt kort behöver jag den ännu mer

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk

Om temperaturen sänks tillräckligt så överklockar jag mitt med men har inte kunnat det eftersom kortet har blivit avsevärt mycket varmare på senare tid, borde ta ur det och rengöra det lite tror jag men det är för trångt i mitt chassi för att jag ska orka.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem

Kortet samlar damm väldigt bra, mitt Leadtek kort har en värdelös fläkt som lätt samlar damm, jag fick rensa ur den ett par ggr. Gör det innan det blir värre skador än värmen!

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

inte säkert att en bättre kylare hjälper dig att få speciellt mycket högre klock, några mhz på sin höjd. vad som behövs är lite extra krut! en voltmod eller att man ändrar inställningar i bios på kortet.

kolla på Xtremesystems efter voltmod ifall du känner dig manad! Lycka till!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!