Utsatt inköpspris på varor vid begagnatannons, varför?

Permalänk
Medlem

Utsatt inköpspris på varor vid begagnatannons, varför?

Hade en fundering igen idag när jag screenade sweclockers marknad.

Varför sätter man ut inköpspris på varor som man säljer begagnade?
Vad är själva idén? Tror man att man får ut mer för kortet då eller?
Skulle det inte vara mer intressant att sätta ut dagens pris istället.

Som vissa blocketannonser brukar se ut ibland. Nypriset för tre år sen var 23k och nu vill säljaren ha runt 18-19k för varan. Då vill man ju bara skratta.

Hur tänker ni andra när ni ser annonser som ser ut så och vad tror ni att meningen är? Jag undrar själv varför man inte låter marknaden själv sätta värdet. Som traderaannonserna är idag. Sätt ut för 1kr och vänta på att folk budar. Inte lägga till, "Jo bara så ni vet kostade det här grafikkortet jättemycket när jag köpte det" Då blir det ju så fjantigt uppenbart att man vill ha mer än vad kortet är värt i min mening.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Visst är ursprungspriset löjligt att sätta ut men det måste vara upp till var och en om man vill sälja ut en produkt till fast pris eller i aktionsform. Man kanske inte vill sälja om man inte får ut ett visst pris utan behålla produkten.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Ibland så vill man väl veta vad inköpspriset var? För o räkna ut vad sakerna kan tänkas vara värda.

Man vill väl aldrig ge mer än ursprungligt inköpspris iallafall? Så länge som det inte handlar om samlarsaker givetvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Ibland så vill man väl veta vad inköpspriset var? För o räkna ut vad sakerna kan tänkas vara värda.

Man vill väl aldrig ge mer än ursprungligt inköpspris iallafall? Så länge som det inte handlar om samlarsaker givetvis.

Men då är det väl dagens pris på samma/liknande produkt som är instressant och inte vad produkten kostade som ny. Speciellt när det gäller datorprylar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det finns ännu en twist. Jag brukar kolla på cykelannonser, då främst lösa delar.

Då brukar det vara angivet vad delen kostar hos den största svenska aktören, fast de flesta köper via tyskland och england.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morango
Det finns ännu en twist. Jag brukar kolla på cykelannonser, då främst lösa delar.

Då brukar det vara angivet vad delen kostar hos den största svenska aktören, fast de flesta köper via tyskland och england.

Jo det är ännu en twist men då gåller det cykeldelar som jag inte tror rasar lika fort i pris som datorprylar. Men intressant kan det vara ändå med priser utomlands. Men det är då ändå mer rätt att ange dagspris än att ange vad produkten kostade ny. Det kan ju vara för hur länge sen som helst och är inget riktvärde allt för vad den kan vara värd vid säljtillfället.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Det är ju utan tvekan för att få sitt pris att verka lägre än vad det egentligen är.

För skillnaden i kronor mellan inköpspriset och priset säljaren ger är större än skillnaden mellan dagspriset och säljarens pris.
Då verkar det ju som en bättre deal.
Det är en slags manipulation. Jag irriterar mig på sådant.

Så är det nog i de flesta fall.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Nypris är vad produkten kostar idag, att t.ex. skriva nypris 2500:- på en vanlig 60GB hårddisk gör ingen normal funtad person. När samma/motsvande hd kostar runt 500kr i vilken butik som helst.

Men det finns lite hårdvara som kan vara intressant att skriva ut vad den kostade då den köptes, jag själv köpte en beg eizo crt skärm som hade kostat runt 10.000kr runt 2000 och jävlar vilken bra skärm det var.
Nyköpspriset sa där att det var riktiga saker, men priset idag är lågt eftersom det är få som nu vill ha en crt skärm. Detsamma om det är lite nostalgi/kult, t.ex. ett voodoo 5500 kort.

Så jag har inget emot det såvida de inte skriver för att lura folk. Som mitt exempel ovan säga att nypris på en vanlig 60GB hd är 2500kr. Istället skulle det stå att hdn kostade 2500:- för X antal år sedan. (nu är det iofs ointressant för just en vanlig hd)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Här är ett bra exempel. Inget större problem men principen är densamma.

http://www.sweclockers.com/annons/?id=44419

Här är det totalt missvisande vad kortet kostade för någon månad sedan. Kortet kostar ~ 2000kr idag. Här är det uppenbart att man vill luras tycker jag. Känns ganska löjligt. Själv skulle jag inte ge mer än runt en tusenlapp fö rett sånt kort idag. Personen gjorde vid inköp ett dåligt köp helt enkelt. 3000kr för ett sånt kort för två månader sen är ju rena rånet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget större problem med att priset är uppgivet. Bör dock stå hur gammal produkten är. Vad den kostar idag kan man ju kolla själv om man är nyfiken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju för att få de okunniga att tycka att det är billigt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Det e nu så snart ska ja införskaffa en ny dator pga av min dator e både gammal och patetiskt och jag tänkte köpa en "ny" Via blocket..
Och då nu tar ja en dator som ja nyss såg och han ville ha 11.000 för den med skärm...
jag går in på inet.se och kollar vad delarna kostar idag med skärm.. va 11.737 kr eller nått sådant.. då med skärm med ( exakt de delarna han hade satt ihop och exakt samma skärm! )
Är inte de lite " overprice " En polare säger att en dator ej e mer värd en halva priset vid dagens pris. ( han äger it företag )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweden_general
Det e nu så snart ska ja införskaffa en ny dator pga av min dator e både gammal och patetiskt och jag tänkte köpa en "ny" Via blocket..
Och då nu tar ja en dator som ja nyss såg och han ville ha 11.000 för den med skärm...
jag går in på inet.se och kollar vad delarna kostar idag med skärm.. va 11.737 kr eller nått sådant.. då med skärm med ( exakt de delarna han hade satt ihop och exakt samma skärm! )
Är inte de lite " overprice " En polare säger att en dator ej e mer värd en halva priset vid dagens pris. ( han äger it företag )

Överpis. Även om den är bara en vecka gammal (varför sälja då) så är den inte värd så mycket om nypris på allt nu skulle vara 700kr mer.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Men det brukar ju stå så att datorn var inköpt för x antal kronor för 2 månader sedan antagligen för att säljaren inte orkar dra ihop nåt nytt nypris som ändå bara skiljer ett par hundringar.

Men visst har du rätt jag stör mig också på "den var dyr när jag köpte den bla bla"

Är väl försäljningsteknik men den suger ju, ger bara intrycket av att det är en bitter konservativ säljare som är sur över att det han vill sälja har sjunkit i värde.

Permalänk
Medlem

Alla elektronik prylar efter ett halvår sjunker drastiskt i värde. ROligt är det på blocket där folk ska ha ändå som mest extremfall upp till 80% av värdet för 2-3 år sedan.. helt sjukt vad vissa verkar tro att hårdvara inte åldras..

Permalänk

Håller med er, tex som denna
http://www.blocket.se/stockholm/Stationar_Gamingdator_med_myc...

Kolla vad allt gick på prisjakten blev det 11k haha.
http://img297.imageshack.us/img297/1236/namnlsxpz.jpg

Här är ett till riktigt bra fynd. Hög Prestanda Dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Håller med er, tex som denna
http://www.blocket.se/stockholm/Stationar_Gamingdator_med_myc...

Kolla vad allt gick på prisjakten blev det 11k haha.
http://img297.imageshack.us/img297/1236/namnlsxpz.jpg

Här är ett till riktigt bra fynd. Hög Prestanda Dator

Va den där gaming datorn ja faktist hade gemfört som Jag nämde i mitt tidigare inlägg... " Du har 11st produkter i kundvagnen.
Totalt: 11 763 kr. (varav frakt 99 kr.) " det är alla delar och skärm som står i annonsen.

och han vill ha 11000 för den,

Men dock då ställer ja frågan igen, om man räknar på % på dagspriset på en dator, va e den värd av det om man då köper den begagnad ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweden_general
Men dock då ställer ja frågan igen, om man räknar på % på dagspriset på en dator, va e den värd av det om man då köper den begagnad ?

Det beror på hur länge man har haft den samt om man sparat kartonger och om man har garantier kvar. Men kanske 65% eller vad säger ni?

Fast vad den är värd dvs marknadsvärde är ju det som någon har lust att lägga på datorn. Och det är ju subjektivt så det är svårt att avgöra.

Permalänk

om vi säger en dator för ca 10000-12000 kronor
Är de ja kan tänka mig detta bygge kosta som max ( då ja ej kan priserna i huvet )
( ungefär dessa komponenter )

asus P5Q pro
Intel E8400
Corsair minnen på 1066
2 extra fläktar
ett Elite chassi
1 prossesor fläkt för 700~~
1 ati "Nånting" HD4870 ( graffekort )

500 GB hårdisk ( då ja anser ej hårdiskar vara värda i andra hand pga av att dess livstid är 1 om de ska vara i bra skick )

alla kartonger, alla kvitton, garanti på 3 månader kvar?

vad kan detta vara värt i andrahand?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweden_general
om vi säger en dator för ca 10000-12000 kronor
Är de ja kan tänka mig detta bygge kosta som max ( då ja ej kan priserna i huvet )
( ungefär dessa komponenter )

asus P5Q pro
Intel E8400
Corsair minnen på 1066
2 extra fläktar
ett Elite chassi
1 prossesor fläkt för 700~~
1 ati "Nånting" HD4870 ( graffekort )

500 GB hårdisk ( då ja anser ej hårdiskar vara värda i andra hand pga av att dess livstid är 1 om de ska vara i bra skick )

alla kartonger, alla kvitton, garanti på 3 månader kvar?

vad kan detta vara värt i andrahand?!

60-70% av nypriset idag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweden_general
om vi säger en dator för ca 10000-12000 kronor
Är de ja kan tänka mig detta bygge kosta som max ( då ja ej kan priserna i huvet )
( ungefär dessa komponenter )

asus P5Q pro
Intel E8400
Corsair minnen på 1066
2 extra fläktar
ett Elite chassi
1 prossesor fläkt för 700~~
1 ati "Nånting" HD4870 ( graffekort )

500 GB hårdisk ( då ja anser ej hårdiskar vara värda i andra hand pga av att dess livstid är 1 om de ska vara i bra skick )

alla kartonger, alla kvitton, garanti på 3 månader kvar?

vad kan detta vara värt i andrahand?!

Eh...10-12000? Plockade ihop ett sådant paket på inet för 7500, typ.

Så den skulle vara värd kanske 5000 begagnad.

Permalänk

glömde nätagg ser ja, de e 1000 lappen mer, men ja tror dig okej ja men då anser folk att de e värt mellan 50-70 % peroende på om lådor, osv osv finns med eller inte.

Tackar för er som lagt er in i denna diskution och faktist lite förvånad att man får svar så fort på denna sida. tummen upp för er som hjälper en noob som mig (Y)

Permalänk

Kvitto är väl inget som en andrahands ägare kan använda? Konsumentlagen gäller väl bara mellan köpare och säljare? Reklamationsrätt och eventuell garanti borde ju då vara förbrukad. Det är väl möjligtsvis ett vagt bevis på att den inte är stulen

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Kvitto är väl inget som en andrahands ägare kan använda? Konsumentlagen gäller väl bara mellan köpare och säljare? Reklamationsrätt och eventuell garanti borde ju då vara förbrukad. Det är väl möjligtsvis ett vagt bevis på att den inte är stulen

Men det är väl bara att visa kvittot? Man behöver väl inte skriva på någonstans?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men det är väl bara att visa kvittot? Man behöver väl inte skriva på någonstans?

När man köper lite dyrare saker brukar åtminstone jag få ett kvitto som är knutet till en person. Att man anger ett personummer eller får ett A4 papper som det står lite saker med också en skriver man en underskrift på det. Sen vetskapen att det faktiskt inte är giltigt räcker ju för att jag ska inte ska värdera det, även om det kanske ändå är möjligt att få den reparerad utan problem.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
När man köper lite dyrare saker brukar åtminstone jag få ett kvitto som är knutet till en person. Att man anger ett personummer eller får ett A4 papper som det står lite saker med också en skriver man en underskrift på det. Sen vetskapen att det faktiskt inte är giltigt räcker ju för att jag ska inte ska värdera det, även om det kanske ändå är möjligt att få den reparerad utan problem.

De allra flesta butiker bryr sig inte så mycket om vem personen är(vem som har kvittot), bara man har originalkvittot så brukar det alltid lösa sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
När man köper lite dyrare saker brukar åtminstone jag få ett kvitto som är knutet till en person. Att man anger ett personummer eller får ett A4 papper som det står lite saker med också en skriver man en underskrift på det. Sen vetskapen att det faktiskt inte är giltigt räcker ju för att jag ska inte ska värdera det, även om det kanske ändå är möjligt att få den reparerad utan problem.

Man kan ju tvinga med personen som sålde den begagnade datorn att hjälpa en att byta det som är paj. Men det är ju lite svårare =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Alla elektronik prylar efter ett halvår sjunker drastiskt i värde. ROligt är det på blocket där folk ska ha ändå som mest extremfall upp till 80% av värdet för 2-3 år sedan.. helt sjukt vad vissa verkar tro att hårdvara inte åldras..

Köpte min dator i Augusti förra året och i princip allt är dyrare idag (förutom HD4850 och Kingston PC8500).

Gigabyte GA-EP45-DS3 P45 s775 990 kr
Noctua NH-U12P CPU Cooler, 120mm fläkt 572 kr
640GB Western Digital Caviar SE SATA II 675 kr
PowerColor ATI HD4850 512MB PCIe 1 489 kr
Intel Core 2 Duo E8500 E0 max 1st / kund 1 290 kr
Antec Performance One P182 1 098 kr
520W Corsair CMPSU-520HXEU 835 kr

Nog enda gången jag köpt en dator och inte behövt känna att den tappat 50 % av värdet efter så pass lång tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Köpte min dator i Augusti förra året och i princip allt är dyrare idag (förutom HD4850 och Kingston PC8500).

Gigabyte GA-EP45-DS3 P45 s775 990 kr
Noctua NH-U12P CPU Cooler, 120mm fläkt 572 kr
640GB Western Digital Caviar SE SATA II 675 kr
PowerColor ATI HD4850 512MB PCIe 1 489 kr
Intel Core 2 Duo E8500 E0 max 1st / kund 1 290 kr
Antec Performance One P182 1 098 kr
520W Corsair CMPSU-520HXEU 835 kr

Nog enda gången jag köpt en dator och inte behövt känna att den tappat 50 % av värdet efter så pass lång tid.

E8500 för 1290kr det var inte dåligt =O