Vad ska en perfekt textredigerare ha för funktioner?

Permalänk
Medlem

Vad ska en perfekt textredigerare ha för funktioner?

Jag har ganska nyss börjat läsa C# och undrar nu vad ni tycker att en perfekt textredigerare ska ha för funktioner?
Jag har kommit en ganska bra bit på den och om ni vill ha källkoden så är det bara fråga så kan jag skicka det.
Just detta programmet fokuserar jag på att få en väldigt "Clean" look, d.v.s programmet består av en ruta och menyn får man fram igenom att högerklicka på textboxen som täcker hela rutan.
Funktioner som jag redan har lagt in:

  • New, Open, Save, Save as

  • Byta färg på text och bakgrund

  • Ändra teckensnitt

  • Hitta och ersätt

  • Status bar som visar vilken linje och kolumn man är på

  • En trayicon som när man hovrar över den ser man vilken fil som är öppen

  • Om programmet ska visas i taskbaren eller inte

  • Wordwrap on/off

  • Opacity

  • Goto Line

  • och dem självklara, copy, past, cut, undo, select all, delete

  • Antagligen mer funktioner som jag inte kommer på just nu

Ursäkta svengelskan

Så vad tycker ni programmet behöver för mer funktioner?

Visa signatur

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Permalänk
Hedersmedlem

Syntaxbetoning!

EDIT:
Att kunna ha två dokument öppna brevid varandra, tänk två spalter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palmie
Syntaxbetoning!

EDIT:
Att kunna ha två dokument öppna brevid varandra, tänk två spalter.

Syntax betoning är nog lite out of my league, dessutom måste jag göra om textboxen till en rich text box om jag ska kunna ha färger

Men det med spalter låter som en jätte bra idé! Ska försöka fixa det när jag har tid:)

Visa signatur

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Permalänk

Byta fonter.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Byta fonter.

Med ändra teckensnitt menade jag byta fonter:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Flikar?

Det är något jag får ta och fundera på för jag vill ha en så "Clean" look som möjligt, är nog inte svårt att göra dock så jag kan eventuellt göra så att användaren kan ställa in om han/hon vill ha flikar

Visa signatur

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toi
Det är något jag får ta och fundera på för jag vill ha en så "Clean" look som möjligt, är nog inte svårt att göra dock så jag kan eventuellt göra så att användaren kan ställa in om han/hon vill ha flikar

Tycker helt klart du bör överväga det, jag skulle inte använda en texteditor utan flikar iaf.

Permalänk
Medlem

Hantera file encodings! Konvertera mellan ASCII, ANSI och UTF-8 med/utan BOM. Finns i .NET-ramverket redan, kolla på System.Text.Encoding

Facit: kolla på Notepad++

Jag är intresserad av källkoden. Kan du ladda upp den på www.mediafire.com och skriva länken här eller PMa?

Permalänk
Medlem

sftp, projekthantering, macro, scriptspråk, flitigt uppdaterad och buggfixad, radnummrering osv.

Allt detta ger mig Ultraedit som för min del är den perfekta editorn.

Permalänk
Medlem

search, search and replace, search and replace i filer

Permalänk

* Cut/Copy/Paste av rektangulära områden (typ Emacs kill-rectangle etc)
* Replace av rektangulära områden (lite klurigt )
* Nån form av makro-inspelning
* Find/Replace med wildcards
* Trimning av tecken mha regular expressions (typ sed)

Permalänk

- Man ska kunna byta typsnitt och samtliga färger utan hassle, sjukt trött på editorer som inte har stöd för sådant.

- Ett sätt att öppna flera filer samtidigt, antingen via tabbar eller buffrar.

- En vettig replace/find & replace.

Sen tycker jag att de ska ha tangentbordskommandon som i emacs, men det var nog inte det du ville höra

Givetvis ska den starta momentant.

EDIT: Men jösses, har jag fortfarande julavatar?!

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

Ett snyggt UI tycker jag de flesta editorer saknar också, men visuella element är inget vidare roligt att pilla med om du är nybörjare i C#.

Ett måste däremot, är att ha syntax highlighting som kan köra samma språkfiler som Notepad++ kör med. Då får du vips stöd för alla de språken.

Permalänk
Medlem

tack för de alla tipsen, många ligger fortfarande "out of my league" men jag har mycket att sikta mot nu i alla fall. Antagligen kommer jag göra en annan version av den som använder rich text box och då är lättare att fixa fler funktioner.

Visa signatur

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Permalänk
Medlem

Rect edit!

Facit är rect visual mode i vim. Visual Studio är på väg med sin rect edit, men den kan inte replacea text på alla raderman markerar, bara på översta.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Permalänk

Har den inte syntaxbetoning tror jag inte den är något för mig.
Så det är väl vad jag skulle villja ha.

Med inbyggd ftp som i pluginet som medföljer Notepad++ där man kan redigera filer direkt på ftpn (filen sparas temporärt på hårddisken och laddas upp när man sparar så länge man fortfarande har kontakt med ftpn)

Flikar är bra.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk

Copy bord, en liten ruta där man kan se vad man har sparat via Ctrl-C.

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

Automatisk indentering
Ställbar tabulering (om det skall vara \t eller ett visst antal blankspace).

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem

Ett tips till TS är att alltid ange vilket Exception du ska fånga. T.ex. när du läser in settings-filen. Om något går fel vid this.ShowInTaskbar kommer ändå felmeddelandet säga att filen inte finns.

Men jag vet hur det är Att implementera intelligent felhantering är alltid ett projekt i sig, tar mycket av utvecklingstiden att göra det bra. Så man orkar helt enkelt inte, man ser till att det fungerar istället.