Fundering om mitt HD 4850.

Permalänk

Fundering om mitt HD 4850.

Hej.

För några veckor sedan inhandlade jag ett Hd 4850 ( mycket trevligt kort ).

Och jag undrar nu om mitt kort verkligen körs i pci-e x16, för inne på catalyst - graphics Hardware står det : Maximum Bus Setting = Pci-e 2.0 x8.

Jag vet att mitt moderkort klarar av x16, så vad ligger problemet tro?
bios?

Tack.

Permalänk

Kolla med CPU-Z, där står hur snabbt din Pci-E körs, körs den i 8x, men klarar av 16x fixar du det i bios

Permalänk

Har nu testat med detta. Fungerar ej att ändra pci-e hastighet i bios.

Jag tycker kortet fungerar bra, men kommer det prestera bättre i x16 ? Man vill ju gärna utnyttja det man har.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik07
Har nu testat med detta. Fungerar ej att ändra pci-e hastighet i bios.

Jag tycker kortet fungerar bra, men kommer det prestera bättre i x16 ? Man vill ju gärna utnyttja det man har.

Tror inte du märker skillnad. Men vad står det i CPU-Z?

Permalänk

Det står:

Graphic Interface:
Version : Pci Express

Link Width x8
Max. Supported x16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik07
Det står:

Graphic Interface:
Version : Pci Express

Link Width x8
Max. Supported x16

UPDATE: Kan också vara att mitt moderkort är lite av en äldre modell. Såg just nu att det stod såhär om pcie porten, men vet inte om det har nån betydelse.
: PCI Express x16 slot ( x8 electrical )

Kan det vara det ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik07
UPDATE: Kan också vara att mitt moderkort är lite av en äldre modell. Såg just nu att det stod såhär om pcie porten, men vet inte om det har nån betydelse.
: PCI Express x16 slot ( x8 electrical )

Kan det vara det ?

Är inte helt säker men jag tror att det kan betyda att porten är stor som en x16-port (fysiskt alltså) men den klarar bara av x8.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

PCI Express x16 slot ( x8 electrical )

Tror det betyder att 8x används av 16x möjliga.

"Typical values for either are x1,x4,x8,x16. For example, a slot might be described as "x16 physical, x8 electrical". The physical size literally determines the size of the slot on the motherboard. You can physically plug a xN card into a xM slot if N<=M. The electrical connectivity determines the number of "lanes" actually wired up. Less lanes means less potential data transfer speed. However, a x16 device say, in a x16 physical slot, will still work fine even if the slot is only x1 or x8 electrical. "

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |