Permalänk
Medlem

Ersättare för 4870?

Hej!

Har nu haft min burk i ett par månader och är lite missnöjd med hur min favorit
FSX presterar. Jag har en svag gissning att det är mitt grafikkort som flaskar,
och har tänk att byta ut det inom någon månad. Frågan är bara, vad skall jag
byta till för att få "boost" i det hela?

ATI eller Nvidia ?

Rekommendera kort tack!

(Om det är så att något nytt skall släppas så kan jag givetvis vänta längre än en månad )

/Patrik

Permalänk
Medlem

Det är inte lönt att byta än om du inte vill gå till Hd4870x2 eller GTX295

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

vänta till sommarn/hösten då kommer hd 5000 och gt300, annars är en fler gpu lösning det enda som ger ordentlig skjuts. möjligtvis gtx 285/4890@1ghz

Permalänk
Medlem

HD5000 låter intressant, finns det någon mer information om det någonstans?

Permalänk
Medlem

Det börjar läcka ut men den brukar ofta vara felaktig sett i efterhand.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

http://sweclockers.com/nyhet/9331-nasta_generation_grafikkort...

"vänta till sommarn/hösten då kommer hd 5000 och gt300", väl optimistiskt va

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem

FSX är inte jättekänsligt vilket grafikort man har i burken ett medelklass gör nästan ett lika bra jobb som ett high-end.
Verkar som att Nvidia ger något bättre resultat med FSX än AMD

Däremot har CPU en enorm betydelse!! i FSX vet inte vilket som är bäst av AMD eller Intel för FSX, men generellt så skaffar man så snabb som man har råd med, sedan spar man lite mer pengar till för att köpa den CPU man knappt man har råd med, sedan överklockar man den som en tok
Det är receptet för FSX, gäller dom flesta simulatorspel också supersnabb CPU, är vad som gäller.

Övrigt är stödjer inte det minsta lilla crossfire eller SLI graffe, så 4870x2 eller GTX295 är för FSX helt bortkastade pengar
Samt en CPU som kan köra FSX bra finns inte i dag, kanske om ett eller två år när 6-8 kärninga CPU finns.
En sak som kan hjälpa upp prestandan är att man sätter limit på FPS på ca 25-35 kör man för högt så orkar inte CPU med och det börjar hacka lätt istället.

EDIT: hitta den här sidan som jämför olika graffe och FSX
http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-...

Ganska intressanta och förvånade resultat att tex ett äldre 8800GTS 640 ger nästan bäst resultat och att om man kör crossfire tex 4870 x 2 eller SLI med två GTX280 sjunker prestandan jämfört om man kör bara ett kort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jo, men jag tycker att min CPU borde räcka gott och väl?

FSX flyter ju helt klart på med default plan, men om man börjar köra lite tyngre
grejjor som FlyTheMaddog, PMDG os.v så sjunker ju FPS'en tyvärr ganska så betydligt. (Blir lite små laggigt)

Permalänk
Medlem

Din CPU är knappast supersnabb. Min gamla e6750 OC klår den i de flesta spel då de inte är optimerade för flera cores. Min rekommendation är att överklocka den till 3,6 ghz och även passa på överklocka grafikkortet så lär det bli bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag tränger mig på och stör, men vad är FSX? o.O

Permalänk
Medlem

(Microsoft) Flight Simulator X

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

FSX är väl från 2006 och dessutom väldigt fult. Om inte det flyter med ett 4870 så beror det väl snarare på spelet i sig. Testa Lock On: Modern Air combat istället. Då får man iaf skjuta på nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
Jo, men jag tycker att min CPU borde räcka gott och väl?

FSX flyter ju helt klart på med default plan, men om man börjar köra lite tyngre
grejjor som FlyTheMaddog, PMDG os.v så sjunker ju FPS'en tyvärr ganska så betydligt. (Blir lite små laggigt)

Kanske en överklockning av cpun vore på sin plats?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av las
FSX är väl från 2006 och dessutom väldigt fult.

- Du verkar inte ha så bra koll på läget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
Jo, men jag tycker att min CPU borde räcka gott och väl?

FSX flyter ju helt klart på med default plan, men om man börjar köra lite tyngre
grejjor som FlyTheMaddog, PMDG os.v så sjunker ju FPS'en tyvärr ganska så betydligt. (Blir lite små laggigt)

Dom där planen är bland dom tyngsta addonen som finns för FSX.
Du är inte ensam om att ha dålig FPS med dessa

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av las
FSX är väl från 2006 och dessutom väldigt fult. Om inte det flyter med ett 4870 så beror det väl snarare på spelet i sig. Testa Lock On: Modern Air combat istället. Då får man iaf skjuta på nåt.

FSX är aningen snyggare och lite mer avancerad. Krävs rätt fet dator om man vill ha den obsolut snyggaste grafiken i spelet och det beror på viewrange. Finns grymt många objekt på flygplateserna som bilar och helvete för att man ska få en känsla av att det är verkligt.

FSX video
http://www.youtube.com/watch?v=A4e0-CqeiuM

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken