Ny kylning - PowerColor 4870 512 MB

Permalänk
Medlem

Ny kylning - PowerColor 4870 512 MB

Hej sweclockers!

Körde just ett test i Furmark, 1680 x 1050 med mitt PowerColor 4870 512 MB. Efter endast 170 sekunder var temperaturen uppe i hela 101 grader med 29 % fläkthastighet! När jag spelar brukar det dock vara runt 85 - 90 grader.

Söker nu en tyst och BRA kylning till kortet. Går det få på till exempel en accelero s1 med fläktar på? Eller vad är den ultimata lösningen förutom vattenkylning?

Söker alltså en luft baserad kylning till ett 4870 512 MB. Någon snäll själ som kan fixa till något?

Tack på förhand / Jakob

Permalänk
Medlem

Accelero S1 är mycket bra.

Sen har du Zalman VF-900 också, en mycket trevlig fläkt.

Jag hade nog köpt en Accelero och börjat med att testa utan fläkt (såvida inte kortet är överklockat eller du har riktigt dålig luftcirkulation i din dator) och sedan köpt till fläkt om det inte var svalt nog.

Edit: Efter närmare omtanke så kommer nog inte Accelero kyla kortet tillräckligt bra utan fläkt, så de kanske inte ens är värt att prova.
Men med fläkt kommer det definitivt att gå.

Permalänk
Medlem

Accelero S1 sjukt bra köp, skaffa den, lagt på en 12" chassifläkt på min, sjukt tyst och kyler grymt bra....

http://www.minhembio.com/anberlin/219523/

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Accelero S1 är mycket bra.

Sen har du Zalman VF-900 också, en mycket trevlig fläkt.

Jag hade nog köpt en Accelero och börjat med att testa utan fläkt (såvida inte kortet är överklockat eller du har riktigt dålig luftcirkulation i din dator) och sedan köpt till fläkt om det inte var svalt nog.

Tycker jag har rätt bra flöde iallafall, har ett Antec 900 som jag har moddat lite genom att dra ut alla kablar på baksidan genom ett hål jag har gjort i plåten. Enda som kan stoppa luften är typ 3 st S-ATA kablar och kablarna för strömförsörjning till grafikkortet.

Hur pass stor är skillnaden utan fläktar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanzooon
Tycker jag har rätt bra flöde iallafall, har ett Antec 900 som jag har moddat lite genom att dra ut alla kablar på baksidan genom ett hål jag har gjort i plåten. Enda som kan stoppa luften är typ 3 st S-ATA kablar och kablarna för strömförsörjning till grafikkortet.

Hur pass stor är skillnaden utan fläktar?

Det är nog svårt att säga, men har du monterat en sidofläkt? I kontakten som sitter på själva plexifönstret i 900.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Det är nog svårt att säga, men har du monterat en sidofläkt? I kontakten som sitter på själva plexifönstret i 900.

Japp, har en 120 mm där som blåser rakt på grafikkortet. Har väl inte ultimat flöde men det duger helt klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanzooon
Japp, har en 120 mm där som blåser rakt på grafikkortet. Har väl inte ultimat flöde men det duger helt klart.

Ehm, har du någon aning om hur varma dina VRM blir?
(kolla rivatuner eller motsvarande)

Är den exempelvis furmarkstabil i mer än 5 minuter?

\Mvh walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Okej, det låter bra. Då kanske du kan testa bara Accelero utan fläkt då. Skaffa en om det inte räcker som sagt.

@paltkoma: har du fläkten så som i galleriet? Isåfall blåser du ju inte på kortet, utan suger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Ehm, har du någon aning om hur varma dina VRM blir?
(kolla rivatuner eller motsvarande)

Är den exempelvis furmarkstabil i mer än 5 minuter?

\Mvh walp

Vart i Rivatuner kollar man det?
Stabil var den ja, men den fortsatte upp över 100 grader och jag vet inte om jag vågar köra testet i 5 min, kommer ju va uppe i 120 grader med den ökningen. Hur mycket ska kortet klara?

Permalänk
Medlem

Mitt 4850 har vart uppe i 105 grader utan problem, men jag vågade inte låta den gå högre så jag avbröt och ställde upp några fläktar som blåser på kortet (har en barebone så kan inte montera nån 2-slot kylare utan fläktarna får stå utanför datorn och blåsa in i den).

Permalänk
Medlem

Kraschar furmark om det blir för varmt eller vad händer?

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att kortet klockar ner sig eller alternativt stänger av display-drivrutinen.

Kanske får du blåskärm tillåme

Men kortet lär nog börja artifacta innan det blir så varmt att nåt av ovanstående händer, iaf om det är överklockat...

Permalänk

Jag rekommenderar Scythe Musashi funkade fin fin på mitt 4870.

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...

Lite dyrare men tar mindre plats än Accelero S1, är ganska tyst också.

Visa signatur

Q9300 2.5GHz @ 3,2GHz - GA-X48-DQ6 - 8GB PC8500 OCZ HPC - HD4870 1GB MUSASHI x2 - TRUE 120/NFP12 - Corsair 1000HX - 2xWDC 640GB BE - Creative SB X-Fi Xtreme - Cosmos S

Permalänk
Medlem

Då kör jag på tills det kraschar för att se hur mycket det kommer upp i? Om inget händer med kortet då förstås

Kan typ inte klocka kortet, iaf inte i CCC. Allting bara resetas.

Permalänk
Medlem

Är kortet överklockat?

Permalänk
Medlem

Nej, eller Core : 750 mHz och minnet 900 mHz

Permalänk
Medlem

Så en accelero S1 kommer göra kortet kallare? Kan man ha två fläktar på och hur fäster man dem?

Permalänk
Medlem

Buntband har jag fäst min med i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanzooon
Japp, har en 120 mm där som blåser rakt på grafikkortet. Har väl inte ultimat flöde men det duger helt klart.

Oj, nu råkade jag felcitera, var inte meningen att spy galla på dig.

Själva GPU:n blir väldigt kall med accelero S1, minnena kyls lättast med ett lätt luftflöde över de minnesflänsar som medföljer.
VRM-kylning är dock något man behöver lösa.

Vissa kör med den röda originalkylplattan kvar, med delade resultat.

Andra (bl.a jag själv) kör med modifierad accelero-vrm-kylare:

http://www.sweclockers.com/album/?id=3916

Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
Accelero S1 sjukt bra köp, skaffa den, lagt på en 12" chassifläkt på min, sjukt tyst och kyler grymt bra....

http://www.minhembio.com/anberlin/219523/

Hur varma blir dina VRM? (Kolla eventuellt i rivatuner)

Är kortet ens stabilt i 5 minuter?

\Mvh walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Okej, det låter bra. Då kanske du kan testa bara Accelero utan fläkt då. Skaffa en om det inte räcker som sagt.

@paltkoma: har du fläkten så som i galleriet? Isåfall blåser du ju inte på kortet, utan suger.

stämmer sry gamla bilder, har vänt den, har även fläktar på sidar som blåser ut luften ur chassigt

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Oj, nu råkade jag felcitera, var inte meningen att spy galla på dig.

Själva GPU:n blir väldigt kall med accelero S1, minnena kyls lättast med ett lätt luftflöde över de minnesflänsar som medföljer.
VRM-kylning är dock något man behöver lösa.

Vissa kör med den röda originalkylplattan kvar, med delade resultat.

Andra (bl.a jag själv) kör med modifierad accelero-vrm-kylare:

http://www.sweclockers.com/album/?id=3916

Hur varma blir dina VRM? (Kolla eventuellt i rivatuner)

Är kortet ens stabilt i 5 minuter?

\Mvh walp

Okej, tack walp

Hur kollar man hur varma VRM blir i rivatuner? Kan inte programmet hehe

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Ny kylning - PowerColor 4870 512 MB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanzooon
Körde just ett test i Furmark, 1680 x 1050 med mitt PowerColor 4870 512 MB. Efter endast 170 sekunder var temperaturen uppe i hela 101 grader med 29 % fläkthastighet!

Varför i hela friden går fläkten bara i 29% hastighet vid sån värme? Ska den inte öka varvtalet automatiskt när den blir varm? 29% känns ju som sjukt lite!
Om den nu inte gör det av nån anledning, så går det väl ändå att höja hastigheten i RivaTuner, och även skapa egna fläktprofiler?
Sen vet jag ju inte hur gammalt ditt kort är, men om du haft det ett tag så kanske det vore en idé att kolla så det inte ligger en matta av damm ivägen för kylflänsarna?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ny kylning - PowerColor 4870 512 MB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Varför i hela friden går fläkten bara i 29% hastighet vid sån värme? Ska den inte öka varvtalet automatiskt när den blir varm? 29% känns ju som sjukt lite!
Om den nu inte gör det av nån anledning, så går det väl ändå att höja hastigheten i RivaTuner, och även skapa egna fläktprofiler?
Sen vet jag ju inte hur gammalt ditt kort är, men om du haft det ett tag så kanske det vore en idé att kolla så det inte ligger en matta av damm ivägen för kylflänsarna?

Nej jag kör på 29 självinställt. Kör manuell inställning så den stannar där! Annars låter ju kortet som en bulldozer!!

Städade ur kortet för en månad sen ungefär, och hade haft det i 5 månader och det va inte överdrivet med damm. Tror inte det är det nu heller faktiskt. Men kanske, vet inte nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Ny kylning - PowerColor 4870 512 MB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanzooon
Nej jag kör på 29 självinställt. Kör manuell inställning så den stannar där! Annars låter ju kortet som en bulldozer!!

Städade ur kortet för en månad sen ungefär, och hade haft det i 5 månader och det va inte överdrivet med damm. Tror inte det är det nu heller faktiskt. Men kanske, vet inte nu.

Du kan inte göra en profil i RivaTuner så att fläkten håller sig på 29% tills kortet stiger över en viss temperatur, och att det då ökar varvtalet?
Lite mer ljud gör ju ändå inte så mycket när man spelar osv, det är ju när man "chillar" som man vill att datorn ska vara tyst..

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Ny kylning - PowerColor 4870 512 MB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Du kan inte göra en profil i RivaTuner så att fläkten håller sig på 29% tills kortet stiger över en viss temperatur, och att det då ökar varvtalet?
Lite mer ljud gör ju ändå inte så mycket när man spelar osv, det är ju när man "chillar" som man vill att datorn ska vara tyst..

Sant! Men tror ändå jag vill köpa en tredjeparts kylning, kul och leka lite med ju ;D

Permalänk
Medlem

Här är min rig, där bla kylning till grafikkort finns. Det enda som låter är usb disken när den används

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=223483&hl=...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NBorve
Här är min rig, där bla kylning till grafikkort finns. Det enda som låter är usb disken när den används

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=223483&hl=...

Än en gång frågar jag folk (i samma manér), hur varm blir VRM på ditt grafikkort i load? 90C? 100? 110? 120? 130? 140? 150?...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: Ny kylning - PowerColor 4870 512 MB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanzooon
Sant! Men tror ändå jag vill köpa en tredjeparts kylning, kul och leka lite med ju ;D

Visst kan det vara skoj, och att få ner ljudnivån kan ju vara skönt, men dom höga tempsen på minne och VRM gör att ett fläktbyte känns mindre värt.
Dessutom så skjuter ju originalkylaren ut den varma luften på baksidan av chassit, medans en ny kylare kommer cirkulera tillbaks luften i chassit igen.

Men självklart är det upp till dig! Har du bra luftflöde i chassit, och kan tänka dig att ghetto-modda minnen och VRM med egna kylflänsar, så kan det ju vara värt att skaffa nytt!

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
Accelero S1 sjukt bra köp, skaffa den, lagt på en 12" chassifläkt på min, sjukt tyst och kyler grymt bra....

http://www.minhembio.com/anberlin/219523/

Det där kortet kan ju inte må så bra du har ju ingen kylning på VRM.

Varför behöll du inte bara den röda metallplattan från originalkylningen, blir mycket lättare och bättre så.

Permalänk
Medlem

Nån vääänlig själ som kan fixa ihop ett litet snabbt paket på inet.se med två fläktar och en accelero då? Vet inte vilka fläktar man ska ha och om några tillbehör behövs. Tack