Får inte bild förrän Windows bootat klart

Permalänk

Får inte bild förrän Windows bootat klart

Tja. Haft datorn i på-läge eller vänteläge senaste månaden så har ingen aning om vad som inträffat. Startade om den för att överklocka lite men då fick jag ingen bild :S Skärmen stod o växlade mellan Analog/Digital som dom gör när de tror att datorn är avstängd. Lät burken rulla och inte förrän inloggningsljudet och Välkommen texten kom fick jag bild.

Kör XP, har 9800GTX+ och iövrigt ganska frisk dator.

Hur gör jag för att få bild innan XP har startats. Kraschar hårddisken nu är ju datorn bortom räddning.

Hur fixar jag det här då? Vill ju dra nytta av min egentillverkade kylare

Permalänk
Avstängd

Köp ett ATI kort så slutar det. haha

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Antielefant

Låter som om BIOS inte kör igång PCI-E-grafikkortet utan är ställt att köra internt eller PCI. Clear CMOS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Köp ett ATI kort så slutar det. haha

Nej, AMD är djävulen.

Min teori är att grafikkortet inte går igång förrän XP har laddat Nvidia-drivrutinen :/ Okej, clear CMOS är det när man pillar ut batteriet? Finns det några risker med det? Vill fan inte fucka upp datorn nu, den har inte funkat så här bra sedan den var ny i augusti

Permalänk
Medlem

In i felsäkert läge och återställ datorn till en tid förre väntelägen antar jag.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Vad har du för maxupplösning på din skärm?... Det krånglade för mig. En skärm som hade 1024x768 kunde inte visa bootscreenen, men en som hade 1280x1024 kunde. Å andra sidan kanske det bara var min skärm som var trasig eller nåt, men det är ju värt att testa med att byta skärm en snabbis, om du har möjlighet.

Kanske.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zetsu
Vad har du för maxupplösning på din skärm?... Det krånglade för mig. En skärm som hade 1024x768 kunde inte visa bootscreenen, men en som hade 1280x1024 kunde. Å andra sidan kanske det bara var min skärm som var trasig eller nåt, men det är ju värt att testa med att byta skärm en snabbis, om du har möjlighet.

Kanske.

Nej asså... Den har ju funkat i många månader men det har blivit såhär på senare tid :S Har 1680x1050, BIOS har sett fult ut men aldrig varit något problem.
Prövade en snabbis på HD-tvn med uteblivna resultat.

Kan någon svara på om det är riskfritt att pilla ur batteriet?

Vill inte återställa zaman, haft problemet i 3 veckor och haft Windows-installationen i typ 8, tappar typ 25% av alla saker jag har fixat

Permalänk
Medlem

Det är lugnt att nollställa BIOS. Du behöver dock ställa tillbaka inställningarna du har gjort, om du har gjort några.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Det är lugnt att nollställa BIOS. Du behöver dock ställa tillbaka inställningarna du har gjort, om du har gjort några.

Va bra, har inte gjort mer än klockat till 3,2 ghz (E8400) och ökat minnesvolten till 2,1.

Stänga av. Pilla ut batteriet. Stoppa tillbaka det? Eller ska jag starta den utan ?

Permalänk
Hedersmedlem

Du skall absolut inte starta utan batteri, så sätt i .efter en stund, och ta ur strömkabeln från burken också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Blev likadant för mej efter ett blixtnedslag =P...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk

Jahapp då kör jag. Återkommer med resultat, kanske funkar ^^

Edit: http://www.pretaktovanie.sk/obr/dosky/Gigabyte_EP35_DS3/Gigab...

Batteriet känns ju inte rätt att pilla ur, men titta på den högraste vita PCI porten så ser man clr_cmos, men det verkar som man ska koppla nåt dit... Eller ska jag pilla ur jättebatteriet?

Permalänk
Permalänk
Antielefant

Kortslut clr_cmos med en jumper eller liten skruvmejsel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Kortslut clr_cmos med en jumper eller liten skruvmejsel.

Medans datorn är på eller strömmen är på?

Permalänk
Antielefant

Ingendera. Strömmen urdragen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Fail Vad är nästa steg? Eller ska jag försöka med nåt udda. Typ byta grafikkort?

Permalänk
Antielefant

Tror mer att det är nåt strul med upplösningen/kabel/adapter/skärm, men det är jag... funkar det om du kör VGA istället för DVI eller tvärt om?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Har GTX kort så har bara 2xDVI. Men kan pröva på TV:n, har DVI-HDMI konverterare. Eller så tar jag brorsans DVI-VGA konverterare ^^

Permalänk
Inaktiv

När jag har DVi-kabeln inkopplad till TV->Dator, får jag precis samma fenomen....du råkar inte ha detsamma?

Permalänk

Hmm så du menar att jag ska köra enbart DVI till datorn och skita i TV:n. Vi provar!

Edit: Fuck me, det funka! Bra, tack, allt som återstår är att klocka sönder stackars 775an. GJ!