Permalänk
Medlem

GNOME eller KDE?

1. Många distar kommer med GNOME eller KDE så vilken skillnad finns det och vilken skall en nybörjare välja?

2. Finns många Linux-distar att välja på vilket förvirrar oss nybörjare. Söker en lista med funktioner där man kan se vad de olika distarna innehåller. Utöver standardutgåvorna finns det FETA Ultimate/Super/PowerPack-distar ofta på DVD - vad mer finns på dessa?

Svara gärna med länkar!

Kan bidraga med lista på senaste torrenterna till allt:

http://linuxtracker.org/index.php?page=torrents&active=1track...

Permalänk

GNOME och KDE är två skrivbordsmiljöer. I dessa skrivbordsmiljöer ingår det en hel del program, t.ex anteckningsprogram och filhanterare. Skillnaden mellan GNOME och KDE är just att olika program ingår och att det ser annorlunda ut (och en massa annat därtill, men detta känns inte allt för relevant i början). Vad en nybörjare bör välja går inte svara på, det beror på vad man själv tycker mest om. Googla på KDE och GNOME så finns det säkert en massa screenshots på hur det ser ut. Bara att välja och braka. Annars kan du installera båda två, och byta mellan dessa vid inloggningen. På så sätt kan du testa båda.

Det finns säkert en sådan lista någon stans, men jag har ingen länk för tillfället. Enklast är väl att hoppa in på distens hemsida och läsa vad som ingår vid en installation. Ultimate-packs brukar väl vara att det är fyllda med ännu mer program, codecs med mera, och då ökar även storleken på ISO-filen.

Permalänk
Medlem

OK - utseendet är ju en smaksak och jag är inte så känslig för det.

Om det inte utöver utseendet är någon skillnad så spelar det som sagt ingen roll för mig.

Permalänk
Medlem

Utbudet av program ändras mellan KDE och Gnome också, vissa program fungerar enbart i Kde (programmerade för Qt) andra fungerar bara i Gnome (programmerade för Gtk/+). Det är väl mest obskyra program som beror på det, men kanske värt att tänka på om du hittar någon guldkorn. Det brukar också gå att komma runt beroendet av Qt/Gtk.

woicers tips om att kolla screenshots tycker jag låter som en vettig idé.

Ang. PowerPacks så handlar det oftast om att dom trycker in så mycket program som möjligt för användare med kass uppkoppling (eller ingen uppkoppling). Det problemet brukar vi inte ha i Sverige, därför tycker jag att du ska ta standard-ISO's, och installera de program du själv vill ha.

Permalänk
Medlem

Gillar du Windows miljö, tar du KDE...Men jag själv gillar Gnome bäst..det är mer logiskt tänkande miljö..... men det är en smak sak...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag föredrar Gnome. Tycker om det lite rena utseendet framför KDEs blingbling (KDE 4.x tycker jag inte om alls).
Allt kan ju hämtas via pakethanteraren (behöver ju inte vara Ubuntu/Debians aptitude, men den är vanlig och riktigt bra tycker jag).

Personligen tycker jag Ubuntu med Gnome är rätt trevligt. Inget Windows-liknande blingbling-mög och underbar pakethanterare (jag är ingen Linux-expert) där han hittar det mesta. Man behöver knappast någon fet-dist där man lika gärna kan dra det via ett repo.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

I KDE är det ett annat tänk hur man skall använda sina program än i GNOME.
Jag sitte rnär jag kör linux i GNOME mest pga att det är ubuntus standard val. Och det är mycket sällan ett KDE program inte fungerar i GNOME.
Du kan gå igenom GNOME och KDEs riktlinjer för hur man utvecklar program och hur design riktlinjer skall följas för UI, MDI och sådant flumm så kan du få en bra överblick hur skillnaden i projekten är. Kan vara överkurs så bästa är att testa båda i VirtualBox på windows om det är det du har nu.
Kubuntu eller något sådant för KDE och Ubuntu, fedora eller annat för GNOME.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Så de FETA distarna tillför inget man lika gärna kan hämta med apt-get?

Du har förstått det helt rätt. I de "feta" distarna så ingår oftast program för alla olika möjliga behov. Det är väl tänkt att man själv ska testa på och se vad som passar än själv. Efter ett tag hittar man en favorit, och då kör man på denna. Det är det som jag ser fördel med distar utan en massa förinstallerade program (t ex Arch), att jag själv väljer det jag vill installera och slipper det jag inte vill ha. Men jag tycker dessa "feta" distar är bra i början då man får testa på allt möjligt. Som ny i linuxvärlden är det svårt att hålla koll på vad det finns för typer av program, just då är detta perfekt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Utbudet av program ändras mellan KDE och Gnome också, vissa program fungerar enbart i Kde (programmerade för Qt) andra fungerar bara i Gnome (programmerade för Gtk/+). Det är väl mest obskyra program som beror på det, men kanske värt att tänka på om du hittar någon guldkorn. Det brukar också gå att komma runt beroendet av Qt/Gtk.

Du får det att låta som en omöjlighet, vilket inte är korrekt. Om du kör Gnome, som mycket riktigt baseras på GTK så kan det tyckas fördelaktigt att använda GTK-program. Men om du skulle vilja köra ett QT-program så är det bara att installera, Aptitude kommer antagligen att dra ner rätt beroenden (QT) automatiskt. VLC media player är numera i QT, tex. Inga problem att byta fram och tillbaka, tar bara lite extra MiB på din kära hårddisk

Permalänk
Medlem

Japp, använder man en pakethanterare för att installera program så kommer det antagligen gå hur bra som helst. Jag kanske skulle ha tagit upp det. Good point!

Permalänk
Medlem

Window Maker! -- och detta från en Gnome användare...

Nej... det är en smaksak, vill du ha något med mycket funktioner: Gnome eller KDE, vill du ha något snabbt: Window Maker, OpenBox, XFCE etc.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Många väldigt trevliga program använder sig av qt, och kan i vissa fall fungera sämre under gnome. (Har själv lite problem med LyX och basKet) Men personligen så tycker jag att gnome sert bättre ut, även om det helt klart har sina quirks (Skulle gärna vilja bestämma padding för mina buttons och menuitems, men gnomeutvecklarna med sina 32-tums skärmar och grav närsynthet vet minsan bättre). Tyvärr suger alla "skrivbordsmiljöer" mer eller mindre, gnome (samt xfce) möjligvis lite mindre.

EDIT: Finns ett par bra fönsterhanterare dock. xmonad, wmii och awsome är alla trevliga, speciellt för laptops.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Frågan är väl snarare att lägren har varsin idiologi.

Gnome eftersträvar en standardstämplad enkelhet.

KDE eftersträvar att användaren ska kunna få välja.

Man kan få KDE som ser ut som Gnome och vice versa, det är inte utseendet som skiljer dom.

I KDE kan du t.ex. ändra menyfältet, ändra position på knappar, titel osv. Detta kan man inte lika simpelt göra i gnome då gnome ska vara "tillräckligt enkelt" som standard.

Det finns många bra sidor på nätet där dom jämför närmare men den bästa rekommendationen jag kan göra är att ladda ner Ubuntu och Kubuntu sen testa att köra utan att installera, för då kommer du ha ett skapligt hum om vad Gnome eller KDE är. (Ubuntu kommer med Gnome som standard och Kubuntu med KDE.)

Dom flesta diskussionerna blir lätt religionskrig därav testa själv

Personligen gillar jag t.ex. enkelheten i Gnome men den kompis som introducerade mig till linux gillar KDE.

Man kan dra parallell till windows, dom som gillar winamp som musikspelare brukar gilla Gnome medans dom som föredrar foobar2000 som gränssnitt brukar gilla KDE, väldigt ovetenskaplig och generaliserande slutsats men har stämt ganska bra hittils

Permalänk
Medlem

OK - bra!

Det enda som skiljer Kubuntu är KDE och för Ubuntu GNOME.

Finns det då nåt sätt att installera den ena (tex. GNOME) och dessutom installera den andra (tex. KDE) och därefter ha båda att välja mellan? Allt det andra tycks ju vara detsamma?

Permalänk
Inaktiv

jajamen, har du installerat ubuntu så skriver du bara

sudo apt-get install kubuntu-desktop

Sedan tankas några hundra megabyte ner och sen är det bara att logga ut, och logga in i KDE

Vid inloggningen väljer du vilket DE du ska köra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
jajamen, har du installerat ubuntu så skriver du bara

sudo apt-get install kubuntu-desktop

Sedan tankas några hundra megabyte ner och sen är det bara att logga ut, och logga in i KDE

Vid inloggningen väljer du vilket DE du ska köra

Om man kör utan GDM, finns det något enkelt sätt att starta KDE istället? Har så att startx blir GNOME.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

GNOME föredrar jag helt klar, känns enklare och snabbare. Finns oftast motsvarande program till båda miljöerna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

varför inte lxde? rätt snabbt det med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bumpar denna och frågar om någon har testat KDE 4.3 som lär komma i dagarna. Jag har alltid kört vanliga Ubuntu, men hade tänkt att testa Fedora 11 med KDE nu när jag skaffar en nettop.

Uppdateras förresten KDE automatiskt till 4.3 i Fedora, eller vill den att man ska vänta till nästa versionssläpp av operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Jag har testat KDE 4.3 RC3(har det installerat på Linux-burken); det ser ut och beter sig naturligtvis bättre än äldre utgåvor men det är fortfarande väldigt buggigt jämföt med Gnome. Fast det är rätt snabbt numera, och drar mycket mindre minne än innan.

En del coola funktioner, som att man nu har förhandsvisning av innehållet i en katalog när man för musen över en katalogikon. Om man sen vill gå in i den katalogen behöver man inte dubbelklicka på ikonen utan kan dubbelklicka direkt på valfri förhandsvisad ikon i förhandsvisningen så går man vidare. Som sagt, coolt!

Fast just sådana funktioner kanske man stänger av på en nettop med tanke på bristen på cpu-kraft?

Dock, Gnome har färre funktioner, men det ser ut och uppför som man har räknat med och det är stabilt. Detta trots att jag kör utvecklingsversionen av Gnome, dvs 2.27.5, men Gnome-utvecklarna verkar skynda lite mer långsamt till förmån för stabiliteten. Så jag kör Gnome till vardags.
(det är gott om buggar i Gnome 2.27.5 också, fast inte närheten av hur det är i KDE, vill man ha det väldigt stabilt bör man inte köra högre än Gnome 2.26 fnv).

Det fungerar fint att köra KDE-program under Gnome, så man behöver inte sakna några favoriter. KDE får jobba lite till innan jag gör en switch

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Låter coolt! Datorn har en Dual Core Atom, 2GB RAM och ett Nvidia 9400-kort. Tror du det räcker för att KDE ska flyta på bra med lite roliga effekter?

Permalänk
Medlem

Re: GNOME eller KDE?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
1. Många distar kommer med GNOME eller KDE så vilken skillnad finns det och vilken skall en nybörjare välja?

2. Finns många Linux-distar att välja på vilket förvirrar oss nybörjare. Söker en lista med funktioner där man kan se vad de olika distarna innehåller. Utöver standardutgåvorna finns det FETA Ultimate/Super/PowerPack-distar ofta på DVD - vad mer finns på dessa?

1. Less is more = Xfce eller Lxde
2. All info som man behöver finns på http://distrowatch.com/. Tja kanske inte allt men nästan....

Permalänk

Vill man ha lite mer resurssnålt så skulle jag satsa på Lxde.
Det rullar på riktigt fint på min gamla P4 2.4GHZ, medans Gnome blir ganska tungt för den burken.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en FSC Amilo M 1420, med en cpu på 1,6 ghz (singel core), 512 mb ram och ett mobility radeon 9600, Kubuntu 9.04 med KDE 4.3 RC flyter hur bra som helst, så länge man inte kör alltför mycket samtidigt. Där har ni ett riktmärke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Låter coolt! Datorn har en Dual Core Atom, 2GB RAM och ett Nvidia 9400-kort. Tror du det räcker för att KDE ska flyta på bra med lite roliga effekter?

Oja... Jag kör Gnome med alla effekter på på en Intel Pentium 2 med 720 MB ram och ett Radeon 9250

Permalänk
Medlem

KDE. Har blivit ruskigt snyggt nu på senaste tiden. Du kan ju googla på KDE och Gnome och jämföra. Alternativt installerar du både gnome och KDE, sedan är det bara att växla och testa bägge. (Du väljer vilken desktop-hanterare du ska ha när du loggar in).

Själv hade jag föredragit att köra OpenX (MacOSX portat), men det funkar väldigt dåligt med min hårdvara.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "OpenX"? När jag Googlar på det hittar jag bara en open source annonsserver. Det är inte så att du menar "Etoile", men har förväxlat namnet?

Etoile finns till Ubuntu, men inte till någon annan dist vad jag vet.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Vad menar du med "OpenX"? När jag Googlar på det hittar jag bara en open source annonsserver. Det är inte så att du menar "Etoile", men har förväxlat namnet?

Etoile finns till Ubuntu, men inte till någon annan dist vad jag vet.

Sorry, menar osx86

http://www.osx86project.org/

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Jag gillar GNOME mest av GNOME och KDE. Mycket för att de flesta program jag kör är helt eller delvis GTK+ program, och även om det fungerar lika bra i KDE, så tycker jag inte om att blanda GTK+ och Qt program. Har också ett stort problem med alla dessa K i varje program på KDE sidan. Jag vet att GNOME har det också men på något sätt känns ett G som mindre störande. KDE har blivit mycket bättre på senare tid och 4.3 känns faktiskt ganska bra. Ska bli kul att se var KDE ligger vid 4.5 release, kanske jag byter då. På GNOME sidan har vi också många intressanta idéer som kommer vid version 3.

Jag tycker att du ska testa dig fram och välj det du tycker mest om.