Permalänk

Uppgradera, behålla P5B-kort

Har följande komponenter i min burk:

Moderkort: Asus P5B
Processor: Intel Core 2 CPU 6400 @ 2.13GHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8800 GTS
Minne: PC6400 DDR2 4GB

Spelar inte lika mycket som förr men när jag väl gör det vill jag att det ska flyta på utan problem.

Vad tror ni jag bör satsa på för att hotta upp min dator lite. Antar att processorn är en flaskhals...men är det värt att köpa ny processor utan att byta moderkort?

enligt ASUS hemsida är P5B "Intel® Quad-core CPU Ready" men FSB är max 1066 och alla Quad processorer jag tittat på ligger på 1333. Frågan som jag själv inte orkar leta reda på svaret på är alltså: Vilken processor är den bästa jag kan ha på mitt moderkort och i så fall är det värt att skaffa en sådan, kommer jag märka skillnad eller kommer jag ändå få köpa ett helt nytt system om några månader ändå?

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att med nytt bios så kommer nya 1333 CPU stödjas på det kortet.

Men jag skulle nog grunna på en nyare moderkort ändå, då quad CPU inte går att klocka så bra på P965 baserade kort, man får PCIe 2.0 med nya kort, etc

Men det är mest om du ska byta ut både grafik och CPU egentligen samt att du ska klocka rejält som du vinner på nytt moderkort, är det bara ny CPU dual eller quad kör på vad du har

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vilket märke kör du på PC6400 DDR2 4GB?

Så jag kan köra samma på mitt P5B. Kunde inte hitta nån info i QVL när det gäller att stoppa i 4 gig.

Visa signatur

/Samme

Permalänk
Permalänk
Vila i frid

Se bara till att uppgradera BIOS _innan_ du monterar den nya cpun med fsb1333.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Jag har för mig att med nytt bios så kommer nya 1333 CPU stödjas på det kortet.

Men jag skulle nog grunna på en nyare moderkort ändå, då quad CPU inte går att klocka så bra på P965 baserade kort, man får PCIe 2.0 med nya kort, etc

Har i nuläget en p5b deluxe och den klockar min q66'a ganska bra. Hade nästan samma specs som xyz3po_856 och valde att köpa en quad för dryga halvåret sen.

Givetvis är ett nyare kort alltid bra men om ekonomin pressar rekommenderar jag att grafikkort i första hand, sedan CPU. Din CPU kommer inte direkt bottlenecka om du överklockar den (min gjorde 3.6GHz)

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic