Permalänk
Medlem

Moderkortets RAMport trasig?!

God morgon alla sweklockers. Jag fick hem mitt RAMminne igår ( Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 800MHz ) Har max 4gig på moderkortet så jag tänkte dom här passar perfekt då jag använder mig av vista64x..
Men det felet är att när jag stoppar in minnet i moderkortet (Har dragit ut strömmen osv) Så när jag sätter in andra minnet och startar datorn så startar den inte utan den piiper väldigt länge bara, men när jag tar bort den från platsen så funkar den i den andra porten, så då kan jag bara för tillfället använda mig av 1 sticka istället för båda

Båda minnena funkar 1och1 i men inte båda 2 samtidigt..

Och för ett halvår sen så hjälpte jag brorsan och bygga ihop sin dator, då så bytte jag mina dåvarande stickor in till hans dator för dom han fick med fungerade inte på hans, han fick inte igång sin dator med sina så jag satte in mina i hans burk och hans i min burk, det fungerade perfekt med mina i hans, men när jag sätter in hans i min så blir det som ovanstående, så nu har jag altså HELT nya stickor, och en fungerar inte fortfarande, är det då moderkortets RAMplats som är paj ? Isf om det är det har jag kvar försäkring..

Tacksam för alla svar/hjälp som fås

MVH

PS: Hoppas ni förstår är inte så bra på förklara nu på morgonen

Permalänk
Medlem

Prova gå in i BIOS och höj volten till minnena, det kan hjälpa! Kan vara som så att moderkort/nätagg inte orkar skyffla tillräckligt med ström till båda stickorna.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Prova gå in i BIOS och höj volten till minnena, det kan hjälpa! Kan vara som så att moderkort/nätagg inte orkar skyffla tillräckligt med ström till båda stickorna.

Hur ska jag höja dom då ? Kan väl inte höja båda platsernas V när jag bara har en sticka i ? För när jag stoppar in den andra stickan så får jag inte ens igång datorn då står den o piper konstant ett långt pip

Permalänk
Medlem

Du stoppar i den stickan som gör att det funkar, går in i BIOS, letar upp något som heter "VDIMM", "DIMM Voltage" eller liknande, och höjer den från det ursprungliga 1.8V till t.ex. 2.0V. Och ja, du höjer volten för alla minnesplatser, men det är ingen fara så länge du inte går över 2.1V.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Du stoppar i den stickan som gör att det funkar, går in i BIOS, letar upp något som heter "VDIMM", "DIMM Voltage" eller liknande, och höjer den från det ursprungliga 1.8V till t.ex. 2.0V. Och ja, du höjer volten för alla minnesplatser, men det är ingen fara så länge du inte går över 2.1V.

Okej tack jag ska testa det så återkommer jag snart ;).. Men efter jag höjt volten så drar jag ut strömsladden och sätter i andra stickan då eller ? Och om det fortfarande skulle pipa som det gör vanligtvis vad gör jag då ?

Permalänk
Medlem

Du sparar BIOS-inställningarna, sedan stänger du av datorn ja, drar ur sladden, sätter i andra stickan, startar datorn. Låter det fortfarande illa få du leta upp din Moderkortsmanual och kolla vad pipen verkligen betyder.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Du sparar BIOS-inställningarna, sedan stänger du av datorn ja, drar ur sladden, sätter i andra stickan, startar datorn. Låter det fortfarande illa få du leta upp din Moderkortsmanual och kolla vad pipen verkligen betyder.

Okej det är just det jag inte har, vet inte vart den ligger nånstans så jag kan inte kolla upp det, det enda jag vet är att jag har ett MSI K9N6PGM2-V, Socket-AM2+ ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365128 )

Permalänk
Medlem

Gå in på MSI:s hemsida och leta upp den då, den finns garanterat för nerladdning...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Gå in på MSI:s hemsida och leta upp den då, den finns garanterat för nerladdning...

Isf är jag blind letat nu i 5min hittar ingenting

Permalänk
Medlem

Jag gick in på MSI's hemsida, sökte på K9N6PGM2-V i sökfönstret på startsidan för MSI Global, fick upp sökresultat med 1 produktträff, och 1 downloadträff, tryckte på downloads, där står det "Manual", tryckte på den, och TADA: http://www.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=manual&...

Tog ungefär 10 sekunder. Någon borde seriöst starta en sökkurs.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Jag gick in på MSI's hemsida, sökte på K9N6PGM2-V i sökfönstret på startsidan för MSI Global, fick upp sökresultat med 1 produktträff, och 1 downloadträff, tryckte på downloads, där står det "Manual", tryckte på den, och TADA: http://www.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=manual&...

Tog ungefär 10 sekunder. Någon borde seriöst starta en sökkurs.

Tackar så mycket för manualen, men där står det inget om pipkåderna, nu när jag gjorde som du skrev höjde Volten till 2V, var innan 1.8V och nu får jag inte på datorn ÖHT, och nu piper den i 4sekunder sen upprepar den sig efter 2 sekunder och piper i 4sekunder typ, är då mitt moderkort trasigt eftersom dom stickorna jag sätter i är sprillans nya!

Vad jag än gör med minnena, har provat allt, satt dom 1&1/olika slots , båda tillsammans men ingenting fungerar

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga utan att veta vad ljudsignalerna betyder. Prova googla efter vad MSI's signaler betyder, det måste stå någonstans...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Det är svårt att säga utan att veta vad ljudsignalerna betyder. Prova googla efter vad MSI's signaler betyder, det måste stå någonstans...

Har letat snart 1 timme efter pip instruktioner men hittar ingenting, men kan inte moderkortet vara sönder, för den stickan jag trodde blev bränd förut i den EJ fungerande porten, fungerade idag i den första porten som endast fungerar..

Permalänk
Avstängd

Hur i hela världen misslyckas du?

Sök på "beep codes post msi" via google eller vad du nu kör med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur i hela världen misslyckas du?

Sök på "beep codes post msi" via google eller vad du nu kör med.

Just nu behöver jag ingen kurs i hur man söker, jag behöver hjälp med Moderkortet/RAMminnet.. Håll dig till topic iaf!

Permalänk
Medlem

http://us.msi.com/support/sup_tshoot.asp

Scrolla ner en bit och tala om vad pipljuden betyder.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
http://us.msi.com/support/sup_tshoot.asp

Scrolla ner en bit och tala om vad pipljuden betyder.

Jo dom såg jag, men ingen av dom stämmer in på mitt pip ljud, jag får långa pip som varar i 3sekunder sen slutar den i 1 sekund och fortsätter sådär, så inget av det hjälpte vad som stod där.. Kanske är så att ramporten är trasig då ?!

Permalänk
Medlem

Jag är trött nu så har säkert missat något, men har du provat att enbart sätta i en minnessticka i den porten du tror är trasig? Och ingen minnessticka i dom andra.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Jag är trött nu så har säkert missat något, men har du provat att enbart sätta i en minnessticka i den porten du tror är trasig? Och ingen minnessticka i dom andra.

Japp det har jag gjort, samma resultat, piper om skiten bara, oavsett vilken sticka jag sätter i, och vet att alla är fungerande för dom startas på den "fungerande" porten..

Permalänk
Medlem

Dags att plocka fram förstoringsglaset. Börja med att kontrollera processorn. Finns alla pinnarna där?
Det räcker med en saknad pinne som har till uppgift att förbinda minneskontrollern med minnessloten för att du ska få pipsignaler.
Finns alla pinnarna så är det dags att studera den minnesslot som inga minnen fungerar i. Är det någon av de 240 kontaktblecken som avviker från övriga så har du hittat felkällan. Kan vara att det fastnat i utfällt läge, saknas, ligger skrynklat i botten av minnessockeln eller något annat. Är alla 240 blecken ok leta efter avrivna kopparbanor eller komponenter mellan processorsockeln och minnesslotarna. Se även över distansernas placering. Kan vara en extra distnas som hamnat på fel ställe och kortsluter en minnesslot från baksidan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Dags att plocka fram förstoringsglaset. Börja med att kontrollera processorn. Finns alla pinnarna där?
Det räcker med en saknad pinne som har till uppgift att förbinda minneskontrollern med minnessloten för att du ska få pipsignaler.
Finns alla pinnarna så är det dags att studera den minnesslot som inga minnen fungerar i. Är det någon av de 240 kontaktblecken som avviker från övriga så har du hittat felkällan. Kan vara att det fastnat i utfällt läge, saknas, ligger skrynklat i botten av minnessockeln eller något annat. Är alla 240 blecken ok leta efter avrivna kopparbanor eller komponenter mellan processorsockeln och minnesslotarna. Se även över distansernas placering. Kan vara en extra distnas som hamnat på fel ställe och kortsluter en minnesslot från baksidan.

Sådär avancerat orkar jag inte hålla på och pilla med, isf skickar jag tillbaka mitt moderkort säger det är paj så får jag säkert ett nytt eftersom jag har garanti kvar.. Det är ju endå bara ett budjetmoderkort för600kr