Klargörelse ang. GPU-minne! (32-bit OS)

Permalänk
Medlem

Klargörelse ang. GPU-minne! (32-bit OS)

Har funderat över ett par saker ang minne ett litet tag;

1. 32-bitars OS har en maxgräns på 4gb ramminne, inkluderar detta även grafikkortets minne? (tex 4gb ram + 1gb gpu-ram skulle göra 1gb ram oanvändbart av datorn)

2. Om så är fallet, vore det bäst att egentligen ha tex 3gb ram + 1gb gpu-ram eller 2gb ram + 2gb gpu-ram då jag har förstått att större skärmar(läs: högre upplösningar) behöver mer gpu-ram?

Har även velat ha en klargörelse ang nätagg. (OT men det rör grafikkort)
Om vi tar ett kvalitets-aggregat, i det här exemplet ett Corsair CMPSU-520HXEU, 520w med tre 12v-rails med 18 Ampere vardera som max ger 480w:

3. Har jag förstått det rätt så kan man addera 12v-railsen.
Hur går det till? Adderas de genom grafikkortets pci-e slot eller får kortet en rail via slotten och en/flera rails från pci-e connector? (har aldrig haft gpu som behövt pci-e connector)

4. Är ett PSU i exemplets klass tillräckligt för att ge ström åt en bra, inte high-end, speldator? Typ E8400 med något av de senare grafikkorten? (GTS250/HD4770 och senare)

Tacksam för svar och tror att mina frågor delas av ganska många så förhoppningsvis kan den här tråden hjälpa fler än mej.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Re: Klargörelse ang. GPU-minne! (32-bit OS)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Har funderat över ett par saker ang minne ett litet tag;

1. 32-bitars OS har en maxgräns på 4gb ramminne, inkluderar detta även grafikkortets minne? (tex 4gb ram + 1gb gpu-ram skulle göra 1gb ram oanvändbart av datorn)

2. Om så är fallet, vore det bäst att egentligen ha tex 3gb ram + 1gb gpu-ram eller 2gb ram + 2gb gpu-ram då jag har förstått att större skärmar behöver mer gpu-ram?

Har även velat ha en klargörelse ang nätagg. (OT men det rör grafikkort)
Om vi tar ett kvalitets-aggregat, i det här exemplet ett Corsair CMPSU-520HXEU, 520w med tre 12v-rails med 18 Ampere vardera som max ger 480w:

3. Har jag förstått det rätt så kan man addera 12v-railsen.
Hur går det till? Adderas de genom grafikkortets pci-e slot eller får kortet en rail via slotten och en/flera rails från pci-e connector? (har aldrig haft gpu som behövt pci-e connector)

4. Är ett PSU i exemplets klass tillräckligt för att ge ström åt en bra, inte high-end, speldator? Typ E8400 med något av de senare grafikkorten? (GTS250/HD4770 och senare)

Tacksam för svar och tror att mina frågor delas av ganska många så förhoppningsvis kan den här tråden hjälpa fler än mej.

1.) Ja, begränsningen sitter hela datorns minne, grafikminnet kommer att lämnas orörd medan ramminnet kortas ned så du får 4GB totalt.

2.) svar delvis enligt ovan. Vmem är viktigt för stora texturer och dylikt har inte med storleken på skärmen men snarare med upplösningen att göra, men 2GB lär fortfarande vara totalt onödigt och även ett tag frammåt. För 1900*1200/1920*1080 så klarar man sig bra på 1GB per grafikkort. (helst 1+1GB i sli eller CF)
I de flesta fallen så duger även 512mb i de upplösningarna.

3.) Nja, det beror på vilket nätagg du menar, vissa kan ge då enl. ex. 18+18+18 = 54A men man måste då belasta de olika rails, 18A per rail är däremot fullt kapabel att driva även tungdrivna gfx, behövs det mer så kommer grafikkortet att ha flera PCIe strömkontakter så man då belasar de olika rails. (PCIe 1. + PCIe 2.)

4.) Javisst, det kommer att fungera utmärkt, det räcker nog för SLI gts250/CF HD4770 utan att passera i närheten av totala kapaciteten.

5.) 2GB grafikminne på endera GTS250 eller HD4770 är bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

njaaa, är det verkligen så? minnet på grafikkortet är ju "grafikkortets" minne.. och är det verkligen 4Gb man kan ha, är det inte bara 3 som XP32 kan använda??

min polare har 4gb minne, men Windows ser bara 3. han har 512mb på sitt grafikkort så din teori om det verkar ju också lite skum.. isf borde han ju haft antingen 2.5 eller 3.5gb...

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
njaaa, är det verkligen så? minnet på grafikkortet är ju "grafikkortets" minne.. och är det verkligen 4Gb man kan ha, är det inte bara 3 som XP32 kan använda??

min polare har 4gb minne, men Windows ser bara 3. han har 512mb på sitt grafikkort så din teori om det verkar ju också lite skum.. isf borde han ju haft antingen 2.5 eller 3.5gb...

Hur minnet adresserats väljs ju av moderkortet att han inte ser mer än 3GB beror inte på att det finns 512Mb utöver.

4GB - alla minnesadresser som används eller kan tänkas användas inklusive 512MB är inte = 3,5GB. Man räknar inte så, funktioner använder minne oxå, inte bara den fysiska mängden.

Om du läser första inlägget är det 32Bit vi pratar om, det finns bara 4GB adresser i 32bit pungt!

Permalänk
Medlem

Kanon, tack för svaren, eat_me!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

jag påstod aldrig att du hade fel, tycker bara det är lite luddigt..

varför ser min polare bara 3gig när han har 4 då? i min moderkortshandbok står det att 32bit system bara hanterar 3gig, och om man har 4 eller mer rekomenderas vista.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
jag påstod aldrig att du hade fel, tycker bara det är lite luddigt..

varför ser min polare bara 3gig när han har 4 då? i min moderkortshandbok står det att 32bit system bara hanterar 3gig, och om man har 4 eller mer rekomenderas vista.

Förmodligen har han ett grafikkort med 512 eller 1024mb ram, eller hur?
32bitars vista kan inte hantera mer än 32bitars xp.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
jag påstod aldrig att du hade fel, tycker bara det är lite luddigt..

varför ser min polare bara 3gig när han har 4 då? i min moderkortshandbok står det att 32bit system bara hanterar 3gig, och om man har 4 eller mer rekomenderas vista.

Javisst! Det är luddigt och kräver en par A4 sidor förklaring om hur minnesadresserna fungerar, dels för att jag själv inte har 100% koll att skriva tillräckligt utförligt och för att det ska bli lättöverskådligt skrev jag kort och koncist.

Hans dator ser 4GB, även om det inte står så i Vista/XP, där står nämligen bara Ramminne och inte datorns hela minne, dvs. inte samma sak.
Och som jag sa så mappas minnesaddresser inte bara till fysiskt existerande ramminne.

Permalänk
Medlem

saikou, ja han har 512mb grafikminne.

eat_me, jag orkar inte grotta mig in i det här träsket just nu känner jag jag är inte speciellt haj på de här med minnesadressering och bitar och sånt bajs..

fick det bara inte att gå ihop riktigt hur det fungerar. men det kommer väl

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju ta tillbaka det minne som inte går att använda och göra en RAM-disk av det.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
saikou, ja han har 512mb grafikminne.

eat_me, jag orkar inte grotta mig in i det här träsket just nu känner jag jag är inte speciellt haj på de här med minnesadressering och bitar och sånt bajs..

fick det bara inte att gå ihop riktigt hur det fungerar. men det kommer väl

Xp/Vista 32bit hanterar upp till 4gb minne med både grafikminne och ramminne. När du högerklickar på "Den här datorn" och väljer egenskaper får du fram lite specifikationer som här till exempel:
http://bayimg.com/paPmhaAbP[
XP ser mina 3.5GB ram minne men inte mina 876mb av grafikminnet.

Därför ser din kompis endast 3Gb ram minne och inte 4gb, förutsatt att hans grafikkort har en minnesvolym om 1gb på sitt grafikkort. Är du med?

Här är för övrigt en bra lista på hur mycket minne de olika OS'n stödjer:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Förutom grafikortet finns det all annan hårdvara som ska rymmas inom det totala adresserbara området.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Precis all hårdvara som används är adresserad. Kolla i device manager eller enhetshanteraren så ser ni vad som är adresserat och vilka adresser de använder.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W