Nytt grafikkort, datorn hittar inte hårddiskarna?

Permalänk

Nytt grafikkort, datorn hittar inte hårddiskarna?

Jag har bytt grafikkort från ett 8800GTX till ett HD4890, när jag glad i vågen hade stoppat in de nya kortet och ska starta datorn så hittar den inte hårddiskarna?
Sata 1
sata 2
sata 3
osv, alla var tomma, så startar jag om så kanske den hittar en disk eller 2, så startar jag om igen å den hittar ingen?
Stoppar in de gamla grafikkortet igen och de lirar kanon.. Hur kan grafikkortet påverka sata portarna?
Kan tillägga att jag har varit inne och avinstallerat allt som hade med de gamla grafikkortet att göra..

Permalänk

Re: Nytt grafikkort, datorn hittar inte hårddiskarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fireefoxx
Jag har bytt grafikkort från ett 8800GTX till ett HD4890, när jag glad i vågen hade stoppat in de nya kortet och ska starta datorn så hittar den inte hårddiskarna?
Sata 1
sata 2
sata 3
osv, alla var tomma, så startar jag om så kanske den hittar en disk eller 2, så startar jag om igen å den hittar ingen?
Stoppar in de gamla grafikkortet igen och de lirar kanon.. Hur kan grafikkortet påverka sata portarna?
Kan tillägga att jag har varit inne och avinstallerat allt som hade med de gamla grafikkortet att göra..

Kanske har nått med nätagget att göra?
dåligt med ström så att diskarna inte får tillräckligt.

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk

jag tror inte det har med det att göra, jag har 600W och det ska räcka med 500, har för säkerhets skull provat koppla ur alla utom C: disken... Men hela datorn känns knäpp, den kan visa konstiga tecken också, istället för siffror och bokstäver, så det blir oläsbart... Men detta bara ibland, och återigen, allt fungerar klockrent me gamla kortet.... HUR kan grafikkortet påverka så? :S

Permalänk
Medlem

ta backup på allt vettigt på C: när du kör med gamla 8800GTX. Nolla bios till fabriksinställningarna. Ha bara C: inkopplad och kör en fullständig nyinstallation av ditt op, vad det nu kan tänkas vara.

Ett annat alternativ kan ju vara att grafikkortet är defekt, i och för sig borde en felkod meddela detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
ta backup på allt vettigt på C: när du kör med gamla 8800GTX. Nolla bios till fabriksinställningarna. Ha bara C: inkopplad och kör en fullständig nyinstallation av ditt op, vad det nu kan tänkas vara.

Ett annat alternativ kan ju vara att grafikkortet är defekt, i och för sig borde en felkod meddela detta.

Jag tycker inte det borde ha med Operativsystemet att göra, eftersom det börjar krångla lååångt innan den börjar ladda windows, och bios har jag nollat 2 ggr...

Mvh Simon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fireefoxx
jag tror inte det har med det att göra, jag har 600W och det ska räcka med 500

Vilket märke är det på nätagget? 600W säger inte mycket alls, då dåliga nätagg oftast är kraftigt överspecificerade.

Det du borde göra är att kolla om hårddiskarna startar över huvud taget, t.ex. genom att lyssna på dem eller känna om de vibrerar när du startar upp datorn. Om de inte startar över huvud taget så är det nog ganska säkert att det är nätagget som inte klarar av att ge dem tillräckligt med ström.

Permalänk

Det är ett fint zalman nätagg, och ordiskarna snurrar på som de värsta allihopa, hittade i en bios uppdatering till mitt moderkort att de står:

Description P5E 1201 Bios
Fixed use 2 pieces of ATI4870X2 VGA Card can't display from Primary slot display monitor

Så jag provar just nu att stoppa in det i slot 2 istället..
men det verkade inte hjälpa, men en bios uppdatering kanske inte är dum, jag vet inte riktigt hur man gör bara...

Nu har jag även uppdaterat Bios, utan bättre resultat... *suckar* ingen som har någon idé?

Permalänk

Ingen idag heller som har några idéer? börjar bli less på detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fireefoxx
Ingen idag heller som har några idéer? börjar bli less på detta

Som sagt, gör backuper och kör om OS'et, för säkerhets skull.
Du har inte råkat rycka ur/förstöra SATA-anslutningarna på moderkortet/gjort kablarna glappa när du tröck i GPU'n?

Prova switcha kablar och kolla?

Permalänk

Återigen, byter jag tillbaks till de gamla grafikkortet så fungerar de klockrent!
Ska man ta det som att grafikkortet är paj? Det ger ju bild....
Jag tycker det hela är väldigt skummt...

Permalänk
Medlem

Men ta bort gamla drivers innan du drar in kortet!

Formatera burken så ska du se att allt funkar sen!

Permalänk

Nu har jag formaterat hela C: disken som ni sa, men utan något som helst resultat, Kortet fungerar, provade det i brosans datorn utan problem, å mitt moderkort fungerar, för det fungerar me annat grafikkort, kan det vara så att just dessa produkter inte fungerar ihop? Så ska det väl inte behöva vara..?

Moderkortet är ett Asus P5N-T Deluxe Och grafikkortet är ett Powercolor HD4890 PCS+

Permalänk

Alltså ingen som har någon aning?

Permalänk
Medlem

Hur långt fungerar grafikkortet i din burk? Får du fram bios osv? Kan du boota med en windows installationsskiva? Kan du köra i VGA mode? Beskrev mer vad du testat och vart det strular.

Det är aldrig fel att göra en nyinstallation när du bytt ut hårdvara.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Jag kommer ingenstans, inte ens till bios, först står det vilken cpu man har å i vilken klockfrekvens, sen provar den ram minnerna, å sen
Söker IDE drives, å där hittar den ingenting, och formateringen e som sagt gjord... :S