Datagigantens fel?!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser då inte varför hon skulle köpa en dator för 42' (inte för att det inte finns andra som skulle göra det...), men om hon kunde visa lite specs så blir det ju genast mer trovärdigt (vad gäller den biten iaf)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Oj oj, krånglig historia. Att gå till en annan handlare och sen försöka få pengar tillbaka hos den första handlaren kan Labean glömma. Har haft liknande kund i min butik och han anmälde oss men fick avslag. Vi fick ingen chans alls att åtgärda felet...
Jag hoppas att det löser sig för både Labean och Datorgiganten. Verkar vara ett väldigt bra och seriöst företag. Svarar tillochmed på SweC ; )

Och att datorn kostar 42000:- har la ändå inget med saken att göra? Är det någon här i tråden som vet vad Labean skall ha den datorn till? Och om Labean vill ha den datorn så skall han la för köpa den utan att folk kastar skit...

---------------------
Nja, handlar nog inte om att kasta skit, utan handlar mer om rimligheten i det hela, och om personen handlat för den summan så lär det ha varit något mer än bara en dator, för jag kommer ju inte upp i de summorna ens med en I7 Extremmaskin, kanske om man tar SLI i trevägslösning, men som sagt..det verkar ändå mysko och ännu mer mysko när man får svaret från butiken att denne inte ens känner till ärendet...man kommer helt klart ihåg ett sådant dyrt system och ännu mer ifall det varit krångel med det hela och särskilt om den varit inne på rep 2 ggr.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
---------------------
Nja, handlar nog inte om att kasta skit, utan handlar mer om rimligheten i det hela, och om personen handlat för den summan så lär det ha varit något mer än bara en dator, för jag kommer ju inte upp i de summorna ens med en I7 Extremmaskin, kanske om man tar SLI i trevägslösning, men som sagt..det verkar ändå mysko och ännu mer mysko när man får svaret från butiken att denne inte ens känner till ärendet...man kommer helt klart ihåg ett sådant dyrt system och ännu mer ifall det varit krångel med det hela och särskilt om den varit inne på rep 2 ggr.

Han skrev ju i och för sig att han hade köpt skärm + alla tillbehör han behövde, vilket kan inkludera mus, tangentbord och kaffekoppsvärmare etc.

Plockar du ihop en monsterdator, med tex quad-SLI och dyraste processorn du kan hitta går bara det på _många_ tusen. Om du sen ska ha en bra skärm till det, bra skärmar har en tendens att kosta mycket... Dessutom kostnader för att montera osv.

Obs; Läste hans inlägg efter att han har ändrat i det, så. Men visst luktar det troll.

Permalänk
Medlem

Jag kan lätt bygga en vanlig dator för 50 papp, nemas problemas! (altså virituellt då, att sen KÖPA den är en annan historia).
Ett fett RAIDkort, några sasdiskar, dubbla socklar, xtremeprocessorer, vattenkylning, 6 1 TB diskar, 16 gig minne, 2st 295GTX kort....Va man sen skall ha den till? Folding@Home ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Jag kan lätt bygga en vanlig dator för 50 papp, nemas problemas! (altså virituellt då, att sen KÖPA den är en annan historia).
Ett fett RAIDkort, några sasdiskar, dubbla socklar, xtremeprocessorer, vattenkylning, 6 1 TB diskar, 16 gig minne, 2st 295GTX kort....Va man sen skall ha den till? Folding@Home ; )

-------------
Jo, men då är det inte en speldator, utan en workstation.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

hade varit fin att få se ett galleri på den datorn. 42K!?!?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Vad datorn kostade är väl ganska oväsentligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Vad datorn kostade är väl ganska oväsentligt.

kan va så, men de hade varit spännande att få veta vilka komponenter han fick till de priset.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Jag kan lätt bygga en vanlig dator för 50 papp, nemas problemas! (altså virituellt då, att sen KÖPA den är en annan historia).
Ett fett RAIDkort, några sasdiskar, dubbla socklar, xtremeprocessorer, vattenkylning, 6 1 TB diskar, 16 gig minne, 2st 295GTX kort....Va man sen skall ha den till? Folding@Home ; )

Inga problem att köpa en dator för 50.000kr+ ifall man pysslar med t.ex. CAD eller diverse foto/film-redigering, animering osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo men är tveksam till att hon håller på med sådant...

Permalänk
Medlem

JAJA jag ska lägga ut spec, jag är inte inne på sweclockers ofta så förlåt att jag inte svarar på momangen. jag skrev att jag även köpte skärm som igår i summan. men jag har kvitto och hela köret om jag nu måste scanna in det för att bevisa mig får jag la göra det. datorn är köpt av ett företag och kunde därför kostas på en del.

jag skrev tråden för att be om råd hur och om jag skulle agera. att datorgiganten inte känner till ärendet förvårar mig!! jag bor hundra meter från stället och har besökt stället flera ggr och mitt namn har de ju även i kundregistret. har haft två datorer där på lagning. jag vill absolut inte få datagiganten att framstå som dåliga eller okunniga. dom är jätte duktiga och har varit till stor nytta i andra sammanhang.

Jag ber om ursäkt att alla hetsat upp sig så mycket över min "överdriva" historia. jag ska snart besöka datagiganten och ta detta med dem personligen.

När jag har tagit mig tid att göra det skriver jag ett inlägg hur allt gick så ni får veta. om ni är intresserade. ha det bra

Permalänk
Medlem

äsch tycker du kan ringa dom igen och skita i och berätta det här. helt onödigt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
äsch tycker du kan ringa dom igen och skita i och berätta det här. helt onödigt.

Dagens inlägg? Varför ska hon ringa om hon inte ska berätta något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed

Reklamera ett moderkort som är skadat pga åverkan som tredjepart påstår och som t o m kan vara orsakat av tredjepart, vilken planet är du ifrån som tror att kunden kommer kunna reklamera detta.

För det första så uttalade jag mig i största allmänhet; t.ex i händelse att en vara har ett intermittent fel som inte kan återskapas av olika anledningar av serviceorganisationen.
För det andra har jag själv anlitats som oberoende part att avgöra felkällan vid en reklamationstvist - och det skedde här på jorden, bara så du vet.

Vi kan också ta det uttjatade bilexemplet. Jag lämade in min bil för reparation av plåtskador. Det hela slutade med att jag var tvungen att anlita oberoende parts utlåtande för att få skadorna (plåt och lack) godkända för reklamation.

Så även om du tydligen inte saknar fantasi om min härkomst så hade du kanske kunnat använda lite av den varan även när du läste mitt inlägg?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu har han ändrat i första inlägget, så jag kanske missförstår.
Killen köper alltså en dator för 42 000 kronor
Ett halv år senare går den sönder och passar på att uppgradering den för 10 000 kronor.

Är det verkligen en uppgradering? Dessa 10 000 avsågs för cpu, moderkort och grafikkort. Jag är skeptisk till att detta skulle kunna vara bättre än en dator för ett halv år sedan. Bara processorn och moderkort går väl på runt 8 000, vad har han då kvar att köpa grafikkort för? Ett 4770? Skulle det kunna ersätta ett halvår gammalt trisli?

Permalänk
Hedersmedlem

Herregud vad alla presumerar att det är en kille...

Permalänk

42000 kr

För dessa pengar får TS en värsting quadcore HP workstation med fint graffe. + 3 års onsitegaranti (innebär att tekniker kommer hem till TS o fixar datorn om den rasar).

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps