Permalänk
Medlem

Piratpartiet - Vänster?

Jag hade fått intrycket av att Piratpartiet enbart ämnade driva upphovsrättsfrågor. Idag läste jag runt lite bland deras kandidater och hittar då på enbart tre minuter att:

* Deras andranamn är verksam i Attac Malmö, en minst sagt vänsterinriktad organisation som vill begränsa privatiseringar, internationell handel, höja skatter och "demokratisera" marknader.

* Det går också att läsa att de ämnar verka i partigrupper som vill verka för en keynesiansk finanspolitik, d.v.s. jättelika statliga stödprogram för att "stimulera" ekonomin. En linje som idag främst förespråkas av vänsterpartiet i Sverige. (Kan dock tilläggas att Bush/Obama inte varit bättre, dock en tydlig vänsteråsikt)

Är detta enbart toppen på ett isberg? Är en röst på Piratpartiet samma sak som att rösta på Vänsterpartiet?

Permalänk
Medlem

Re: Piratpartiet - Vänster?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Jag hade fått intrycket av att Piratpartiet enbart ämnade driva upphovsrättsfrågor. Idag läste jag runt lite bland deras kandidater och hittar då på enbart tre minuter att:

* Deras andranamn är verksam i Attac Malmö, en minst sagt vänsterinriktad organisation som vill begränsa privatiseringar, internationell handel, höja skatter och "demokratisera" marknader.

* Det går också att läsa att de ämnar verka i partigrupper som vill verka för en keynesiansk finanspolitik, d.v.s. jättelika statliga stödprogram för att "stimulera" ekonomin. En linje som idag främst förespråkas av vänsterpartiet i Sverige. (Kan dock tilläggas att Bush/Obama inte varit bättre, dock en tydlig vänsteråsikt)

Är detta enbart toppen på ett isberg? Är en röst på Piratpartiet samma sak som att rösta på Vänsterpartiet?

en röst på piratpartiet är en röst på piratpartiet, sen kommer de att slå sina påsar ihop med några andra partier för att få sin villja igenom, om det blir vänstern lr högern får vi se:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Både traditionella höger- och vänstermänniskor samarbetar inom Piratpartiet. Detta är mycket bra och visar att det finns kloka människor som kan lägga mindre viktiga meningsskiljaktigheter åt sidan för en större sak. Mycket bättre än att spöa skiten ur någon för vad han råkar bära kring halsen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Nej, PP är inte vänsterpartiet. Om något så är PP det mest liberala partiet i Sverige (pyttepartier såsom LP borträknade).

De flesta piratpartister är antingen ickepolitiska (en enorm samhällsgrupp!) eller liberala (eller "har liberala idéer men är inte öppet liberal"). Både Falkvinge och Engström är liberaler (närmast libertarianer), även om de inte försöker ge sken av det utåt.

Vilken partigrupp är det du menar?

Det problem som finns är väl snarare vad som händer om fem år. Det finns ju alltid en liten risk att vänstermänniskorna lämnar V/likn. partier och "tar över" PP, men jag är tveksam.

Dels är PP ganska tydliga på att de inte är något "antikapitalistiskt arbetarparti" och dels tror jag att människor som är väldigt vänster är lojala mot vänsterpartierna. En M-röstare är rimligtvis betydligt närmare PP än en vänsterpartietröstare.

Risken som finns är väl snarare att PP blir övertaget av "galningar" och ultrapopulister som förstör imagen. Några få utspel från högt uppsatta pp-medlemmar kan definitivt köra partiet i botten på nolltid.

Att försöka kalla PP för vänster är lite som att kalla open source-förespråkare för kommunister. Det är fel.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Att försöka kalla PP för vänster är lite som att kalla open source-förespråkare för kommunister. Det är fel.

Men deras andranamn i EU-valet skriver helt öppet på sin valsida att hon är med i Attac och att:

"Däremot har Piratpartiet diskuterat att gå med i sådana partigrupper i parlamentet som troligtvis är benägna att verka för lite mer reglering än lite mindre. Keynesianska vindar blåser över lag i Europa, och till och med den annars i många frågor dumma franske presidenten Sarkozy har uttalat en önskan om mer och bättre reglering av den europeiska centralbanken."

Många som normalt sett röstar på frihetliga partier kommer rösta på piratpartiet denna gången. Jag tror att flera av dessa hade tänkt över detta en gång till om de upptäckt detta.

Permalänk

XerXes: Ja, det är onekligen ett problem, men du kan inte beskylla hela PP för att vara Attac-anhängare för att deras andranamn i eu-valet stödjer dem.

Förhoppningsvis så kommer hon, om hon kommer in, inte att agera på sina extremisttendenser. Målet för piratpartiet är ju att komma med i den liberala eller den gröna gruppen (jag håller tummarna för den liberala), där hennes extrema åsikter förhoppningsvis inte kommer särskilt långt.

Hennes hemsida finns förövrigt här: http://www.ameliatillbryssel.se/

Förövrigt finns ett tydligt bevis på min tes på hennes egna sida:
http://www.ameliatillbryssel.se/fragor-och-svar
"Keynesianska lösningar på ekonomin
Det här blir nog tyvärr en av de frågor där jag måste ge ett tråkigt svar. Piratpartiet kommer inte själv ta ställning för ytterligare eller minskad reglering av varken den inre marknaden eller EU:s politik utåt, om man bortser från immaterialrättsliga frågor. Däremot har Piratpartiet diskuterat att gå med i sådana partigrupper i parlamentet..."

Du citerade väldigt dåligt där...

"piratpartiet har diskuterat" är antagligen bara överdrivna personliga fantasier utan riktig koppling. Det hade inte alls varit PPs stil att gå med i någon rent ekonomisk förening.

Keynesiansk politik är förövrigt absolut inte något som bara existerar hos vänsterpartister...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Piratpartiet - Vänster?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes

* Det går också att läsa att de ämnar verka i partigrupper som vill verka för en keynesiansk finanspolitik, d.v.s. jättelika statliga stödprogram för att "stimulera" ekonomin. En linje som idag främst förespråkas av vänsterpartiet i Sverige. (Kan dock tilläggas att Bush/Obama inte varit bättre, dock en tydlig vänsteråsikt)

Tar du inte i lite väl mycket nu? Keynesianism bygger väl på att man ska minimera konjunkturfluktuationer med hjälp av utökad finanspolitik i lågkonjunktur och restriktiv finanspolitik i högkonjunktur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Jag tror att flera av dessa hade tänkt över detta en gång till om de upptäckt detta.

Varför? PP har en fördel framför de andra i det att de har tagit klart avstånd från den integritetsfientliga politik som över lag förs på andra håll. Att de inte skulle vara lika frihetsförespråkande gällande annat gör dem inte annorlunda från något annat parti, det betyder bara att deras viktning av frågorna är annorlunda.

Och då inget annat parti tar frågorna om integritet och allt annat medföljande i närheten av på samma allvar och det är just därför många kommer rösta på dem så spelar ju inte deras ståndpunkter i andra frågor någon roll.

Sen kan man hävda att det är dumt att rösta på ett sådant parti, men faktum kvarstår att då inget annat parti har mer ryggrad gällande dessa frågor så blir de det rätt självklara valet om man anser att dessa frågor är viktigare än de andra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Ett tips kan förövrigt vara att inte rösta på Christian Engström om ni röstar på PP. Han kommer definitivt att få flest röster vad som än händer, så vill man inte se Amelia Andersdotter (som vi pratar om här) även om PP så skulle få 2 platser så bör man rösta på någon annan.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Random-person: Jo du har givetvis rätt i mycket. Min spontana reaktion är bara att jag aldrig skulle vilja att min röst bidrog till att någon med hennes värderingar får ett förtroendeuppdrag. Jag tror flera potentiella PP-väljare känner som jag.

mrc: Nej det tycker jag inte alls. Liberala ekonomer har avvisat Keynes konstant sedan den dag han först publicerade sina idéer.

belga: Är det verkligen trovärdigt att de säger sig vilja verka för integritetsskydd när en av deras främsta företrädare samtidigt verkar vilja ha stenhård övervakning av internationella transaktioner och straffskatter. Jag tycker det är hyckleri.

Någon borde titta på vad resterande personer på deras lista har för värderingar. Tar de in en Attacmedlem som andranamn är det svårt att ha några större förväntningar.

Permalänk
Medlem

Re: Piratpartiet - Vänster?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Jag hade fått intrycket av att Piratpartiet enbart ämnade driva upphovsrättsfrågor. Idag läste jag runt lite bland deras kandidater och hittar då på enbart tre minuter att:

* Deras andranamn är verksam i Attac Malmö, en minst sagt vänsterinriktad organisation som vill begränsa privatiseringar, internationell handel, höja skatter och "demokratisera" marknader.

* Det går också att läsa att de ämnar verka i partigrupper som vill verka för en keynesiansk finanspolitik, d.v.s. jättelika statliga stödprogram för att "stimulera" ekonomin. En linje som idag främst förespråkas av vänsterpartiet i Sverige. (Kan dock tilläggas att Bush/Obama inte varit bättre, dock en tydlig vänsteråsikt)

Är detta enbart toppen på ett isberg? Är en röst på Piratpartiet samma sak som att rösta på Vänsterpartiet?

Nej, det är det inte.

1: Vad deras andra namns personliga åsikt är på en höger-vänster skala påverkar inte var partiet ligger. Jag har en åsikt som lutar lite åt höger, piratpartiet är inte höger för det även om jag är med där

2: Hela poängen med piratpartiet är att de kommer joina en grupp som väljer att stödja deras frågor angående integritet/fildelning. Och sen kommer de stödja gruppen de har gått med i alla deras andra frågor.

Och i EU-Parlamentet så är det så att den största gruppen som är för ett friare internet och för fildelning för privat bruk altså Piratpartiets frågor råkar vara den gröna gruppen. Därför så kommer de att samarbeta/gå med den här gruppen för att mer effektivt få igenom integritetsfrågorna och för deras stöd i dessa frågorna så kommer de följa deras linje i andra frågor.

Hade det t.ex varit en blå grupp som stått för ett friare internet så hade de gått med i den gruppen och kämpat för ett friare internet och även då röstat som den gruppen vill i andra frågor.

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem

Jag har hört från folk på vänsterkanten att de är rädda för att Piratpartiet skall komma att svänga åt höger när det väl kommer till kritan. Det verkar som om rädslan styr människorna. Visst, det finns inga garantier för att Piratpartiet kommer att hålla sina löften, men det gäller ju alla partier. Moderaterna sade ju före riksdagsvalet att de inte skulle kriminalisera en hel ungdomsgeneration och så var det precis det de gjorde.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har hört från folk på vänsterkanten att de är rädda för att Piratpartiet skall komma att svänga åt höger när det väl kommer till kritan. Det verkar som om rädslan styr människorna. Visst, det finns inga garantier för att Piratpartiet kommer att hålla sina löften, men det gäller ju alla partier. Moderaterna sade ju före riksdagsvalet att de inte skulle kriminalisera en hel ungdomsgeneration och så var det precis det de gjorde.

Glöm inte sossarna. Moderaterna och "alliansen" må vara de som idag övar prickskytte på sagda generation men det var sossarna som levererade och laddade vapnen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har hört från folk på vänsterkanten att de är rädda för att Piratpartiet skall komma att svänga åt höger när det väl kommer till kritan. Det verkar som om rädslan styr människorna. Visst, det finns inga garantier för att Piratpartiet kommer att hålla sina löften, men det gäller ju alla partier. Moderaterna sade ju före riksdagsvalet att de inte skulle kriminalisera en hel ungdomsgeneration och så var det precis det de gjorde.

Hur menar du kriminalisera en hel ungdomsgeneration? Även innan valet var det förbjudet att dela ut upphovsrättskyddat material och än så länge har inte en enda ungdom i Sverige blivit fälld för upphovsrättsbrott.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Glöm inte sossarna. Moderaterna och "alliansen" må vara de som idag övar prickskytte på sagda generation men det var sossarna som levererade och laddade vapnen.

Ja, de jävlarna. Jag fattar inte hur någon kan rösta på dem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ett tips kan förövrigt vara att inte rösta på Christian Engström om ni röstar på PP. Han kommer definitivt att få flest röster vad som än händer, så vill man inte se Amelia Andersdotter (som vi pratar om här) även om PP så skulle få 2 platser så bör man rösta på någon annan.

jag tycker däremot hon för en saklig och bra argumentation mot KD när det gäller de frågorna PP står för:)

sen när KD killen frågade ut henne om vad PP ska göra åt miljön så blev det lite "lol" över det hela:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
XerXes: Ja, det är onekligen ett problem, men du kan inte beskylla hela PP för att vara Attac-anhängare för att deras andranamn i eu-valet stödjer dem.

Förhoppningsvis så kommer hon, om hon kommer in, inte att agera på sina extremisttendenser. Målet för piratpartiet är ju att komma med i den liberala eller den gröna gruppen (jag håller tummarna för den liberala), där hennes extrema åsikter förhoppningsvis inte kommer särskilt långt.

Hennes hemsida finns förövrigt här: http://www.ameliatillbryssel.se/

Förövrigt finns ett tydligt bevis på min tes på hennes egna sida:
http://www.ameliatillbryssel.se/fragor-och-svar
"Keynesianska lösningar på ekonomin
Det här blir nog tyvärr en av de frågor där jag måste ge ett tråkigt svar. Piratpartiet kommer inte själv ta ställning för ytterligare eller minskad reglering av varken den inre marknaden eller EU:s politik utåt, om man bortser från immaterialrättsliga frågor. Däremot har Piratpartiet diskuterat att gå med i sådana partigrupper i parlamentet..."

Du citerade väldigt dåligt där...

"piratpartiet har diskuterat" är antagligen bara överdrivna personliga fantasier utan riktig koppling. Det hade inte alls varit PPs stil att gå med i någon rent ekonomisk förening.

Keynesiansk politik är förövrigt absolut inte något som bara existerar hos vänsterpartister...

Piratpartiet har väl ingen koll på vad deras medlemmar faktiskt röstar på i eu-frågorna?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Glömsk

Piratpartiet har tagit ställning i en del frågor utanför deras kärnfrågor, här: http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/vad-ska-du-rosta-pa-i...

Citat:

Den som gör DN:s valtest får också för första gången veta vad Piratpartiet tycker i en rad EU-frågor.

Partiets företrädare har hittills i intervju efter intervju vägrat ge sin åsikt i några andra frågor än sådana som gäller till exempel fildelning, upphovsrätt och övervakning. Men i DN:s valtest har partiet tagit ställning i samtliga EU-frågor, från klimatpolitik till sjukvård.

Piratpartiets Christian Engström förklarar att det är ställningstaganden utifrån partiets ”allmänna grundsyn”.

De kan nog säkert ändra sig dock, beroende vilken grupp i EU de får stöd av.

Vill förresten ge XerXes eloge för den här tråden. Jag anser personligen att den ekonomiska politiken är viktigast just nu (det innebär inte att PP:s kärnfrågor inte är viktiga, men de får redan väldigt mycket uppmärksamhet. Min favoritfråga penningpolitiken är det ingen som bryr sig om). Det är därför högst relevant vad deras kandidater anser om exempelvis Keynesianismen eller Euron.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Piratpartiet har tagit ställning i en del frågor utanför deras kärnfrågor, här: http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/vad-ska-du-rosta-pa-i...

De kan nog säkert ändra sig dock, beroende vilken grupp i EU de får stöd av.

Vill förresten ge XerXes eloge för den här tråden. Jag anser personligen att den ekonomiska politiken är viktigast just nu (det innebär inte att PP:s kärnfrågor inte är viktiga, men de får redan väldigt mycket uppmärksamhet. Min favoritfråga penningpolitiken är det ingen som bryr sig om). Det är därför högst relevant vad deras kandidater anser om exempelvis Keynesianismen eller Euron.

visst är det viktigt med penningpolitiken(du har inte lust att starta en tråd med lite pro/cons av vad du vill ha förändrat?:)), men att gå från en finanskris till ett STASI liknande samhälle är ju bara en för stor mardröm, de gamla människorna vid makten, de tycker att vi som oroar oss gör det i onödan, men vi vill inte i denna fråga stå där o säga sen "vad var det vi sa", eller?:)

EDIT: sen är partipiskan inte så hård i EU-parlamentet som den är i riksdagen:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Höger-vänster skalan är ju inte helt modern och har ju sina svårigheter med att beskriva verkligheten.

Piratpartiets kärnfrågor präglas ju av väldigt liberala eller anarkistiska drag. Det blir ju både höger och vänster beroende på vilken synvinkel man har.

Permalänk
Medlem

Angående det faktum att det andra namnet på PP lista är "vänster" eller vad man vill kalla det, så kommer det inte bli något problem så länge planen att rösta med gruppen i frågor som inte rör PP politik efterföljs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
[B]Piratpartiet har tagit ställning i en del frågor utanför deras kärnfrågor, här: http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/vad-ska-du-rosta-pa-i.../B]

Anledningen till att PP har tagit ställning till de frågorna är att det inte fanns ett alternativ för att inte ta ställning till dem. Christian Engström förklarar här: http://christianengstrom.wordpress.com/2009/05/22/snus-och-pa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Piratpartiet har tagit ställning i en del frågor utanför deras kärnfrågor, här: http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/vad-ska-du-rosta-pa-i...

De kan nog säkert ändra sig dock, beroende vilken grupp i EU de får stöd av.

Vill förresten ge XerXes eloge för den här tråden. Jag anser personligen att den ekonomiska politiken är viktigast just nu (det innebär inte att PP:s kärnfrågor inte är viktiga, men de får redan väldigt mycket uppmärksamhet. Min favoritfråga penningpolitiken är det ingen som bryr sig om). Det är därför högst relevant vad deras kandidater anser om exempelvis Keynesianismen eller Euron.

Liten missuppfattning där, när Christian Engström skulle göra testet för PPs räkning så fanns inte "Tar inte ställning" som svar vilket det fanns för oss som gjorde testet sen. Därför var han tvungen att ta från sin egen syn på vissa frågor och från partiets allmänna grundsyn

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av folke123
Liten missuppfattning där, när Christian Engström skulle göra testet för PPs räkning så fanns inte "Tar inte ställning" som svar vilket det fanns för oss som gjorde testet sen. Därför var han tvungen att ta från sin egen syn på vissa frågor och från partiets allmänna grundsyn

... vilket är en mycket viktig poäng då de kommer rösta efter partiets program och medlemmarnas åsikter, och inte deras personliga. Det spelar alltså INGEN ROLL vad Christian Engström SJÄLV tycker. PP är ett demokratiskt parti; se bara på deras årsmöten, där alla medlemmar kan delta, var de än är i världen. Alla kan lägga motioner, alla kan lägga en röst. Ingen röst är värd mer än en annan. En motion som får majoritet antas oavsett vad "ledarna" tycker.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
... vilket är en mycket viktig poäng då de kommer rösta efter partiets program och medlemmarnas åsikter, och inte deras personliga. Det spelar alltså INGEN ROLL vad Christian Engström SJÄLV tycker. PP är ett demokratiskt parti; se bara på deras årsmöten, där alla medlemmar kan delta, var de än är i världen. Alla kan lägga motioner, alla kan lägga en röst. Ingen röst är värd mer än en annan. En motion som får majoritet antas oavsett vad "ledarna" tycker.

Det kan inte stämma, ett demokratiskt parti i Sverige? Och här trodde jag att det var den med mest tunnelseende och ormtunga som fick bestämma saker

Edit*
Inte att glömma, man måste ju vara gammal också. Unga människor har ingen aning om vad de pratar om, de är ju helt klart okapabla att tänka själv utan guidning från äldre, mer erfarna och inbitna nötter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det kan inte stämma, ett demokratiskt parti i Sverige? Och här trodde jag att det var den med mest tunnelseende och ormtunga som fick bestämma saker

Edit*
Inte att glömma, man måste ju vara gammal också. Unga människor har ingen aning om vad de pratar om, de är ju helt klart okapabla att tänka själv utan guidning från äldre, mer erfarna och inbitna nötter.

käre Belga, det du pratar om är partier som redan finns i riksdagen, de som finns utanför är av annat virke;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
käre Belga, det du pratar om är partier som redan finns i riksdagen, de som finns utanför är av annat virke;)

Ahh, det är så det ligger till!
Klantigt av mig att missa det

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
stop feeding concern troll http://en.wikipedia.org/wiki/Concern_troll

God perception du har.
Detta blev med ens en pro-PP-tråd.
Hur gick det till?

Låt mig belysa med egen ficklampa:

1. Klassiska frågan om höger-vänster-svängen kom upp i första stycket.
Vilket såklart endast lockar insatta att förklara hur pass orienterade PP är på den klassiska skalan, och där vi kommer fram till att PP kan sättas lite här och där beroende på vem som tycker. Eftersom det är insatta, oftast pro-PP-typer som tar sig an detta så ger svaren en positivare bild av PP än om det skulle förklaras av någon ej pro-PP.

2. Reklam.
Amelia Andersdotter kommer på tal och för de som undrar "vad i hela?" så finns material att ta del av, det mesta av materialet ger en mer positiv vinkling av han. Att öht skapa en tråd med PP på tal är reklam för PP och därmed något inledande positiv.

3. Rena rama massmissförståndet och hetsmätningen.
Rätas och ut trådskaparen framstår som pseudopåläst och hetsig, när väl pro-PP har skrivit klart. Eftersom trådskaparen framstår som anti-PP så ger detta pro-PP goda chanser att framhäva PP som motsatsen till allt negativt som trådskaparen har fått sig påmålat. Strawmans kastas runt och brinner våldsamt.

"BTW, så är inte PP vänster. De är moderater, för att grundaren har förflutet i MUF."
Duh..

EDIT: Jag glömde ironitaggarna.
EDIT2: Fixat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Men jag kan tänka mig att Piratpartiet har en stor del vänsterfolk. Tänker ju då mest på "störta storbolagen"/"allt ska vara fritt(gratis)" ideologin som gömmer sig underst.

Annars kommer jag nog rösta på Piratpartiet, mest för röra runt i grytan lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men jag kan tänka mig att Piratpartiet har en stor del vänsterfolk. Tänker ju då mest på "störta storbolagen"/"allt ska vara fritt(gratis)" ideologin som gömmer sig underst.

Annars kommer jag nog rösta på Piratpartiet, mest för röra runt i grytan lite.

Det är spännande med piratpartiet att det är människor ifrån hela den politiska skalan som slutit upp kring frågor som vi alla tycker är viktiga.

Jag som kommer ifrån högerskalan tidigare tycker det är tråkigt att de punkter Du tar upp underminerar det viktiga budskap att en av vår tids viktigaste uppgift är att hitta en ny punkt att förlägga inkomst för artister och producenter än att lägga den på varje kopia som distribueras av ett verk eller produktion (vilket ju är helt idiotiskt eftersom det är det som är så revolutionerande med internet att vi tillsammans betalar för en distributionsplattform som gör informationsflödet i sig gratis).

Med hjälp av Internet kan vi nu distribuera all världens kultur till alla människor med förmånen att ha tillgång till Internet. Självklart blir vår viktigaste uppgift att se till att mediaindustrin anammar den nya ekonomin på Internet så att artister och konsumenter även i framtiden kan ha en chans att tjäna pengar online samtidigt som vi kan sprida fantastisk kultur till en stor del av världen.

Att ta till sig den nya ekonomin och hjälpa mediaindustrin anamma den tycker jag är Piratpartiets viktigaste uppgift. För att göra det behöver vi reformera gamla lagar som står emot framtidens tjänstedistribution på Internet så att utvecklingen inte avstannas, det är jätteviktigt.

Det var en inflikning ifrån mig som kommer ifrån högerhållet tidigare, och som jag sa tycker jag det är jättespännande att det finns diskussioner som kommer ifrån helt andra håll men som i slutändan vill till samma mål.