"Bara så du vet, du får ingen lön nästa månad"

Permalänk
Medlem

"Bara så du vet, du får ingen lön nästa månad"

Hej!

Först för att förklara läget då:
Jobbar på ett stort företag. Började där 4 okt 2007 som "behovsanställd" vilket innebär att jag jobbade när jag behövdes. När jag anställdes sa de att jag fick vara behovsanställd i ett år, sedan var de tvugna att fastanställa eller sparka mig. 1 okt 2008 sa de till mig att jag fått en 3-månaders visstidsanställning. Ajja, måste ju ha ett jobb så det är väl bara att gilla läget tänkte jag. Efter 31 dec 2008 fick jag ytterligare 3 månaders visstidsanställning, till sista mars. I februari får jag plötsligt dubbel lön, vilket visar sig bero på att jag har gått över från timlön till fast månadslön (var 1 månads förskjutning på lönen innan) 30 mars 2009 fick jag reda att min anställning blev förlängd ytterligare 5 månader, vet dock inte vad jag har för anställning nu, har fortfarande inte fått nåt anställningsbevis eller nåt att skriva på.

Och nu i måndags kommer chefen i förbifarten och säger: Jo, förresten! du får ingen lön denna månaden för du har gått över från fast månadslön till timlön igen, hej då!....

Wtf? Det är två veckor kvar till lön och så säger han att jag inte får nån denna månaden? Endast mina övertidstimmar (som det alltid är en månads förskjutning på, ca 6000 eller vad han sa).

Är detta förfarandet ok? Känns inte bra alls! Ska försöka få tag på chefen imorn och ta reda på hur det verkligen ligger till, vad jag har för anställning nu och varför jag inte ska få nån lön denna månaden.

Btw, är medlem i facket med. Kanske skulle ta ett snack med dom, men ville höra er åsikt om det hela först!

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Låter som något du bör ta upp med facket, ja.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Tips från coachen: Facket nästa!

För det första tvivlar jag starkt på att det skulle vara ok att göra sådär med lönen. För det andra så vet jag att du ska ha klara besked om din anställning, och om det stämmer som du skriver så har du nu jobbat i snart 2 år utan fast anställning vilket jag har svårt att tro är ok det med.

Edit**
Och jag som trodde att mitt jobb var helt galet struligt med sånt här. Skulle gärna vilja veta vilket företag du jobbar åt så jag inte råkar söka jobb där någon gång.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Varje gång din anställningsform ändras måste du ju meddelas i förväg så du har en chans att godkänna, om det inte står i det första kontraktet att du byter automatiskt efter en viss tid.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Samma sak hände min arbetskamrat när hon blev befodrad. Tog 4 månader att räta ut.

Det enklast är nog att prata med löneavdelningen och se om det går att lösa så du får förskott på nästa lön.
Men jag har också för mig att du måste godkänna om de byter anställningsform.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Om du fick dubbel lön i februari, vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Det här är inget konstigt i sig såvida det inte finns papper på anställningsformerna.

Har du inte skrivit på sådana papper så har dom ett problem, annars är allt som det ska.

generellt sett
fast lön = lön samma månad.
timpenning = lön månaden efter.

Så går du från fast till tim så kommer det bli en månad då du inte får något, och gör du tvärtemot så blir det en månad då du får dubbelt.

totalt sett så går det jämnt ut, du får lika mycket betalt för ditt arbete oavsett form och växlingar.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Det här är inget konstigt i sig såvida det inte finns papper på anställningsformerna.

Har du inte skrivit på sådana papper så har dom ett problem, annars är allt som det ska.

generellt sett
fast lön = lön samma månad.
timpenning = lön månaden efter.

Så går du från fast till tim så kommer det bli en månad då du inte får något, och gör du tvärtemot så blir det en månad då du får dubbelt.

totalt sett så går det jämnt ut, du får lika mycket betalt för ditt arbete oavsett form och växlingar.

Fast att säga att det totalt sett går jämnt ut fungerar ju inte. Det skulle ju betyda att du inte har någonting emot om din arbetsgivare håller din lön inne tills den dag du slutar eller tills varje årsskifte m.m... Vårt samhälle är uppbyggt på löpande kostnader i förhållande till löpande inkomster.

Sen kan man inte jobba hur länge som helst innan man ska få en tillsvidareanställning. Att skyffla folk mellan anställningsformer för att slippa att faktiskt anställa dem ordentligt har det vart rätt mycket liv om och det är sällan arbetsgivare kommer undan med det.

Sen som du skriver så måste det finnas papper på det hela, annars är det ju helt uppåt väggarna. Dessa papper ska man dessutom få ut ordentligt och det ska gå att få klara besked gällande sin anställlning.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Om du fick dubbel lön i februari, vad är problemet?

Problemet är att dom kommer två veckor före lön och säger att jag inte får någon. Jag hade ingen aning om att jag ändrat anställningsform.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Det här är inget konstigt i sig såvida det inte finns papper på anställningsformerna.

Har du inte skrivit på sådana papper så har dom ett problem, annars är allt som det ska.

generellt sett
fast lön = lön samma månad.
timpenning = lön månaden efter.

Så går du från fast till tim så kommer det bli en månad då du inte får något, och gör du tvärtemot så blir det en månad då du får dubbelt.

totalt sett så går det jämnt ut, du får lika mycket betalt för ditt arbete oavsett form och växlingar.

Är fullt medveten om hur fast lön/timlön fungerar, problemet är att jag inte fick reda på något tidigare, t.ex. i samband med att jag fick veta att jag fick förlängt. Har inte sett eller skrivit på nåt papper om min anställning jag är inne på just nu.

------------------------------------

Var inne hos chefen idag och undrade/gnällde på att jag inte fått veta något tidigare. Och han tyckte också det var dåligt (han är chef på min arbetsplats, sen har han högre chefer i sthlm) och han sa att vi skulle ringa till nån käring på löneavdelningen eller nåt och så skulle hon få förklara för mig hur det låg till. Och att hon säkert inte var helt omöjlig att resonera med angånde lönen.

Undrade även vad jag hade för anställning nu, var ju visstidsanställd innan, han sa att jag var "timlönsanställd" vad det nu innebär :S

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Arbetsgivaren är skyldig enlig lag (LAS) att ge dig ett anställningsbevis senast 1 månad efter du påbörjat anställningen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag tycker utan tvekan att du bör konfrontera din chef och kräva papper på din anställning. Håll det sakligt, lugnt och rakt. Utgå från att det har skett ett missförstånd någonstans på vägen, men kräv din rätt, eftersom att du nu drabbas ekonomiskt av detta eventuella missförstånd.

Att ringa efter kavalleriet bör vara din sista utväg. Facket har som sin specialitet att göra det surt för företag. Att dra igång fackliga processer för någonting som kanske bara är ett misstag från en ouppmärksam sekreterare skapar inte direkt goodwill mellan dig och företaget.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Pratade med chefen idag, och vi ringde den där käringen på personalavdelningen eller vad det nu var. Det hela löste sig med att jag får ett förskott denna månaden, så smällen kommer nästa månad istället, när jag är förberedd på den. Fick samtidigt skriva på ett nytt anställningsbevis.

Dock fick dom det att låta som att dom gjorde mig en tjänst, medans jag tycker att det är en skyldighet från deras sida. Men skitsamma. Får väl anses som nöjd ändå.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Pratade med chefen idag, och vi ringde den där käringen på personalavdelningen eller vad det nu var. Det hela löste sig med att jag får ett förskott denna månaden, så smällen kommer nästa månad istället, när jag är förberedd på den. Fick samtidigt skriva på ett nytt anställningsbevis.

Dock fick dom det att låta som att dom gjorde mig en tjänst, medans jag tycker att det är en skyldighet från deras sida. Men skitsamma. Får väl anses som nöjd ändå.

Mvh Marcus

Företag och pack med högre ställning för alltid den där stilen, man ska vara så tacksam och snäll att man ens har ett jobb att man ska acceptera vilken skit som helst egentligen och bara vara tyst. Dom är ju chefer av en anledning...

Permalänk

Är du timanställd eller timlönsanställd.
För det första får man inte vara längre, finns vara tillsvidare anställning och visstidsanställning.

Jag antar att du just nu är visstidsanställd med timlön?

Du borde prata med facket och det omedelbart.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Är du timanställd eller timlönsanställd.
För det första får man inte vara längre, finns vara tillsvidare anställning och visstidsanställning.

Jag antar att du just nu är visstidsanställd med timlön?

Du borde prata med facket och det omedelbart.

Har mitt anställningsbevis här framför mig. Och där står det:

Behovsanställning*
Anställningsart: Deltid
Gäller fr o m 2009-04-01
Gäller t o m 2009-08-31

*Visstidsamställning med månadslön som övergår i en timavlönad behovsanställning. Lön utbetalas månaden efter intjänandet.

Vet inte vad jag ska säga, dom har väl insett att jag inte får vara visstidsanställd. För jag kikade lite i en bok jag fått av facket, och där stod det att visstidsanställning får användas vid tiilfälligt och kortsiktigt behov av arbetskraft och får inte användas för att täcka ett kontinuerligt artbetsbehov.

Jag har jobbat lika mycket, samma tider i över 1 och ett halvt år. Det anser jag vara ett kontinureligt arbetsbehov.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk

"Behovsanställning

Behovsanställning saknar stöd i lag men anses ändå accepterat och förekommer i kollektivavtal. Behovsanställning innebär att ett företag anställer en person för att utföra ett visst arbete vid akuta personalbehov.

Du som arbetsgivare förbinder dig att erbjuda arbete av en viss omfattning per månad, men arbetstagaren förbinder sig inte att arbeta. Den behovsanställde får endast lön för arbetad tid. "

http://www.nutek.se/sb/d/887

Så jag anser att du borde prata med facket om detta.

Oftast så blir man visstidsanställd för säsongsbetonat arbete eller ifall ett företag tillfälligt är överhopat med arbete.

Det som egentligen anses finnas under visstidsanställning är vikarie eller provanställning.
Vikarie är när du ersätter någon annan och provanställning är ja vad det låter som.
Vikarie ska automatiskt bli tillsvidareanställning efter 3 år och provanställning ska automatiskt bli tillsvidareanställning efter 6 månader.

Det de gör är att de försöker hatta runt så du inte blir tillsvidareanställd.

Prata med facket. Mitt råd.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Avaktar nog lite med facket då min chef och hans chef har satt ihop ett "case" på 16 sidor som dom skickat upp till sthlm (där dom som bestämmer i slutändan håller till) om att att jag och 2-3 st till ska fastanställas av den och den anledningen hit å dit. Så antagligen ska det väl lösas snart. Tyckte han sa att dom har facket med sig där, i kriget mot stockholm.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Om du fick dubbel lön i februari, vad är problemet?

Klart att han måste få förklarat för sig hur det ligger till. Man kan inte ge honom dubbel lön en månad och sedan, en halv månad senare, dra in nästa på grund av det utan att säga till honom.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

En nödlösning om inget annat hjälper kan vara en "räntefri" kredit hos banken. Löste själv en månads lucka mellan utbildningens slut och anställning med Visa Gold ...

Permalänk
Avstängd

Smidigt att jävlas med dig och se hur du reagerar. Går du till facket vet de att du står på dig, då är du inte lika rolig att ha att göra med och får inte lika säkert stanna.

På Arla här i Jönköping ger de åt helvete dåliga tider och tvingar provanställda jobba helg och så. De som protesterar eller ber om att få byta tider minskar ju sina chanser att stanna rejält.

Som tur är har jag ingen personlig erfarenhet. Men hört från flera oberoende källor.

Permalänk
Avstängd

Som säkert någon redan sagt, vad jag vet som sagt så ska nytt kontrakt skrivas om det är nya villkor, dvs löner, anställningsform, procent, tjänst, etc etc.

Att muntligt ändra en persons anställningsform utan att konsultera personen ifråga strider mot LAS tror jag.

Men ring facket omgående.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har du inget tidigare skriftligt ang anställningsform så skriv inte på det nya....du är nämligen tillsvidareanställd. I lagens mening spelar det iofs ingen roll om de skriver på det nya...
Är du medlem i facket så ta och lyft luren och ring...

Visa signatur