Permalänk
Medlem

Hacker?

Hej.

Jag går för närvarande It-programmet på högskola med programmering som inriktning och brinner för datorer och system. Jag vill börja berätta lite om mina erfarenheter och tankesätt, sedan följer några frågor.

Jag är i mina bästa år, 35 . Har skruvat med datorer sen -95 och kan en hel del, grundläggande. Jag bygger ihop datorn och förstår hur den fungerar, alltså inget märkvärdigt. Påbörjade studierna förra året för att lära mig mer och vill jobba inom IT, är planerna.

Som person så gillar jag problemlösning, saker ska inte lösas lätt. Jag tycker om att dela med mig av det jag kan för att hjälpa andra och håller låg profil, jag skryter alltså inte över mina små kunskaper eller gör en "big deal" av det.

Till hösten ska jag börja läsa java-kurser och det ser jag verkligen fram mot. Har läst kurser om datorn i helhet och lite om varje (IT). Har gått webbprogrammering och lärt mig grundläggande om XHTML/CSS/PHP och JavaScript.

Personligen så kommer jag inte vilja jobba med webbutveckling men kurserna i sig var roliga, speciellt kodknackningen och problemlösningen. Har även pillat lite med Linux som jag också vill lära mig mer om...men tiden räcker inte till .

Hur som helst så sitter jag hellre och kompilerar om en linux-kärna eller skapar en hemsida än att gå ut på krogen och ta en öl. Öl kan man dricka när man kodar .

Jag gillar begreppet hacker och ser en sådan person som duktig inom system och vill själv hamna där. Mitt tänkande tycks redan vara där men kunskapen saknas och därför undrar jag lite vad jag kan få för tips och vad jag bör lära mig i första hand.

HTML/CSS/PHP/JavaScript kan jag på grundnivå.

Linux vill jag lära mig mer om, sitter gärna och testar saker i skalet istället för GUI:n (grafiska gränssnittet).

Java blir nästa språk som jag ska/vill lära, stort utbud av kurser på högskola.

Vill sedan lära mig eller få kunskap inom C där programmeringen kommer närmare hårdvaran, om jag förstått det hela rätt.

Jag kommer givetvis läsa om nätverk, databaser etc, men finns det något som jag absolut bör läsa/lära mig?

Om jag formulerat mig rätt så är tanken att jag vill lära mig så mycket som möjligt om datorsystem, kopplingar/nätverk/kommunikation.

Lära mig om skadlig kod/brandväggar/säkerhet men endast för utbildningssyfte.

Jag har ingen lust och ställa till med oreda eller andra olagliga saker, tror ni förstår vad jag menar.

Skulle vara kul om jag kunde få lite feedback om vad jag bör läsa/lära mig och varför.

Permalänk
Medlem

Finns ju dessa "hack this website" Sidor. Det är väldigt väldigt grundläggande saker och du lär ju inte få någon speciell kunskap av det.
Är inte speciellt kunnig själv inom det men kan tänka mig att hacking inte är i stil med "pro-hackers" Men det är alltid en början.

Finns också enormt många communities om just Hacking utan skadliga syften, där kan du nog hitta många tutorials.
Google visar dig vägen.

Lycka till

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk

Jag tycker du ska fokusera på att lära dig lite mer programmering först. Efterhand som du gjort en del grejer i C kommer du på ett ganska naturligt sätt förstå/lära dig om assembler och hur saker funkar på låg nivå.

Själva hacking:en är egentligen ingen separat kunskap. Om du lär dig tillräckligt mycket om hur ett system fungerar så kommer du till sist hitta "luckor" och misstag.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt fascinerad(har inte en aning om hur det stavas) av som du säger, hacking osv.
Jag skulle verkligen vilja lära mig som jop_the_jopsan säger, att kunna hitta misstag och luckor etc.

Måste man i princip läsa kurser på högskola för att kunna hitta sånt, och, hur mycket annat måste man kunna för att se misstag och luckor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Jag är sjukt fascinerad(har inte en aning om hur det stavas) av som du säger, hacking osv.
Jag skulle verkligen vilja lära mig som jop_the_jopsan säger, att kunna hitta misstag och luckor etc.

Måste man i princip läsa kurser på högskola för att kunna hitta sånt, och, hur mycket annat måste man kunna för att se misstag och luckor?

Högskola är inget måste, det mesta man lär sig från högskolan kan man lära sig från böcker.

Permalänk
Medlem

En del har tusen skäl till varför de inte kan göra vad de vill göra, när allt de behöver är ett enda skäl till varför de kan.

Och med detta citatet vill jag ha sagt; det är väl bara att installera Linux och köra?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Detta var ju en skitkul tråd

Ni får nog definiera vad ni menar med hacker först och främst. Menar ni någon som bryter sig in i system eller någon som är grym på programmering eller vad menar ni?

Är det det förstnämnda får ni börja läsa på om nätverk, med all sannolikhet lära er C, börja scanna nätverk, lära er vissa verktyg, läsa källkoden till dessa verktyg osv.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Ni får nog definiera vad ni menar med hacker först och främst. Menar ni någon som bryter sig in i system eller någon som är grym på programmering eller vad menar ni?

Precis. Är det massmedias snedvridna definition på hacker vi pratar om här eller är det den "riktiga"? Massmedia likställer ju hackers med något dåligt, typ någon som bara är ute efter att unyttja fel i system och jävlas med folk. Mer korrekt definition av hacker tycker jag nog är någon som utforskar kod och program för att få den att göra saker det inte var tänkt de skulle göra; tidiga demoskapare faller t.ex. i den kategorin.

Permalänk
Medlem

Denna sorts kunskap är tyvärr (?) inget man snappar upp på kort tid.

Djupare kunskaper i C, assembler och hur TCP/IP fungerar (The TCP/IP Guide: A Comprehensive, Illustrated Internet Protocols Reference är en bok som klassas bland dem bästa på det området) kan nog räknas som "grunden". Sedan finns det lite nymodigheter som farorna att använda SQL, PHP, m.m..

Vi snackar inte om "Hello World"-liknande grejer här utan det som gäller är att förstå sig på vad som egentligen händer. T.ex. hur fungerar egentligen vanliga funktionsanrop, systemanrop?

Experimentering, långvarig inlärning och kritiskt tänkande är nykelorden här.

ps. Ja, det finns massvis med fina säkerhetsverktyg på internet. Som hacker ska man dock i princip kunna skriva verktygen själva; att dem finns gratis att ladda ner ska bara ses som en tidssparande åtgärd. Ungefär som att en proffskock ska kunna skala potatis själv; att det finns andra som gör det är bara för att man ska kunna spara tid för sånt som är viktigare. Tvärtemot medias bild av vad en hacker är så är en vanlig hacker helt enkelt någon som har väldigt goda kunskaper inom dataområdet.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Sedan finns det lite nymodigheter som farorna att använda SQL, PHP, m.m..

Troll eller dålig frasering? Antar att det var dålig frasering och att du menade säkerhetsproblem som ibland uppstår när man använder PHP och SQL. För det är inte farligt i sig att använda dessa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Tvärtemot medias bild av vad en hacker är så är en vanlig hacker helt enkelt någon som har väldigt goda kunskaper inom dataområdet.

Precis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Troll eller dålig frasering? Antar att det var dålig frasering och att du menade säkerhetsproblem som ibland uppstår när man använder PHP och SQL. För det är inte farligt i sig att använda dessa.

Syftade naturligtvis på farorna med att använda språken om man inte är medveten om säkerhetsproblemen. Indataveriferingsbrister och liknande finns naturligtvis inom så gott som alla språk men webb-sammanhang gör sådana problem extra sårbara.

Själv använder jag PHP och (My)SQL för att koda mina egna sidor. Språken i sig är mycket bra på det dem ska göra.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Jag är född 90 och programmerar på fritiden och i skolan. Gick just ut gymnasiet med höga betyg i programmering A och B. ^^ Det var verkligen en barnlek för mig som har lekt runt med kod hemma sedan innan.

Jag programmerar i C++ och använder grafikbiblotek som OpenGL och just nu HAAF. Roligt som bara den att göra små 2d-spel i spritegrafik. Manipulera hur man vill. Blodstänk, fysik allt!

Kan verkligen rekommendera er som vill lära er grundera att ta programmering A och B. Jag tjuvstartade på egen hand och det tar tid att bli insatt då.

Tidigare erfarenheter innan C++ är html/css/javascript. Gjorde mycket flashfilm som 14-15 åring också.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Kan verkligen rekommendera er som vill lära er grundera att ta programmering A och B. Jag tjuvstartade på egen hand och det tar tid att bli insatt då.

Personal experience may vary. Personligen hade jag inte någon nytta alls av att läsa Programmering A-C på gymnasiet, kvalitén på dessa kurser varierar enormt mellan olika skolor. Har man ett genuint intresse för det behöver man inte gå kurser, man kommer förmodligen vara "för duktig" och ligga tre steg före hela tiden ändå. Men som sagt, varierar mellan skolor och kan säkert variera från person till person också.

Permalänk
Medlem

Kul med så många svar. Ja jag talar om en hacker som är duktig på system och mycket runt omkring, inte dem som bryter sig in och gör olagliga saker.

Efter sommaren funderar jag även på att gå med en linux klubb eller något liknande som någon kanske kan rekommendera i Sthlms området.

Först måste jag klappa hunden medhårs...

Permalänk
Medlem

Hela tråden tycker jag är knäpp. Ni vill bli "hackers" för att?
Handlar det endast om att det låter tufft att vara hacker??

Förstår inte riktigt. Vill ni bli programmerare, börja programmera.
Är inte svårare än så. Vill ni bli systemadministratörer(?), lär er linux och
microsofts serveros.

Man sätter sig inte ner och "blir hacker".

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hela tråden tycker jag är knäpp. Ni vill bli "hackers" för att?
Handlar det endast om att det låter tufft att vara hacker??

Förstår inte riktigt. Vill ni bli programmerare, börja programmera.
Är inte svårare än så. Vill ni bli systemadministratörer(?), lär er linux och
microsofts serveros.

Man sätter sig inte ner och "blir hacker".

För att man i allmänhet är intresserad av datorer och datorsäkerhet och inte nödvändigtvis för att man vill skaffa sig ett jobb inom dem områdena. Likvärdigt med folk som vill vara väldigt allmänbildade och/eller läser ruskigt många tidningar. Folk som löser sodoku-korsord? För att försöka ge sig själva intellektuella nötter att knäcka. En hobby.

Och för dem hackers som många gånger skrivs om i tidningar... tja... för att få sina 15 minuter i rampljuset.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hela tråden tycker jag är knäpp. Ni vill bli "hackers" för att?
Handlar det endast om att det låter tufft att vara hacker??

Förstår inte riktigt. Vill ni bli programmerare, börja programmera.
Är inte svårare än så. Vill ni bli systemadministratörer(?), lär er linux och
microsofts serveros.

Man sätter sig inte ner och "blir hacker".

Hur ska du ha det "glader" ?

Längre upp var det en "skit-kul" tråd men nu är det grinigt ?

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Det finns till att börja med en högst seriös tillämpning av hackerkunskaper - säkerhetskonsult. Det blir allt vanligare att man vill göra en revision av IT-säkerheten genom att anlita en firma som analyserar och sen presenterar säkerhetsbrister i företagets IT-struktur. Sak samma med både mjuk- och hårdvara - att testa om de håller en viss säkerhetsnivå.

Men man måste ju inte vara säkerhetskonsult för det, jobbar man med IT, utveckling eller liknande är det klart meriterande att ha insikt i datorsäkerhet.

Sidenote: tycker inte det är mer långsökt att vilja bli "hacker" än att vilja bli spelprogrammerare utan tidigare programmeringskunskaper. Ingen skall tro att något av det är enkelt att bli, men möjligt är det och framför allt finns inget hinder från att försöka.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av input
Kul med så många svar. Ja jag talar om en hacker som är duktig på system och mycket runt omkring, inte dem som bryter sig in och gör olagliga saker.

Efter sommaren funderar jag även på att gå med en linux klubb eller något liknande som någon kanske kan rekommendera i Sthlms området.

Först måste jag klappa hunden medhårs...

Om du vill gå med i en Linux klubb kan du börja kolla runt på Sveroks olika organisationer, finns massor av datorgrupper där bl.a proxxi som är allmänt inom teknologi och är en bra grund för att träffa andra "nördar" (Hatar det ordet, men de flesta förstår vad man menar om man använder det )

Själv gick jag programmering A-C i gymnasiet och eftersom jag hade hållit på och "hobbyprogrammerat" innan gymnasiet så gick det med lätthet att lära sig C++ även på distans som jag hade det, dock så hade jag nog lärt mig mer ifall det varit lärarled undervisning
Men som det sagts, kvalitén på utbildningen varierar kraftigt från skola till skola, jag hade turen att gå i en skola som hade datorer och nätverk som inriktning ^^

Ett språk som jag håller på och lär mig, och som är väldigt användbart inom webb-baserad "hacking" är perl, har fått det rekommenderat av flera programmerare. Om du vill ha en liten bas så kan du alltid kolla på www.hackthissite.com och testa deras "missions", mycket lärorikt tycker jag.

Om du vill ha hjälp med linux är det bara att skicka ett PM så försöker jag hjälpa till

PS om du väljer att komma till proxxi så kanske vi träffas nångång DS

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Hedersmedlem

Högskolan utbildar dig inte djupt i programmeringsspråken och praktiserande av det. Det får du göra själv. Man läser olika kurser inom datavetenskapsområdet. T.ex. algoritmer och datastrukturer är något varje datavetare ska ha läst.

Men det kan ju finnas saker som är mer just-for-fun. En sista labb i en kurs där C användes var att vi fick en källkodsfil för ett tick-tack-toe spel och skulle minimera källkodsfilen samt binärfiler för sparc och x86. Då fick man testa på hur man kan förvanska C-källkoden till det oläsliga för att minimera den. Nyttig övning. Men det här var nog en ovanlighet (tror faktiskt den labben togs bort läsåret efter). Högskolan handlar om olika vetenskaper där programmeringsspråk är ett verktyg man använder.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Att vara med och bidra kod till Linux kernel anses som ganska kultigt. Det kräver, och ger dig, djupa kunskaper i hur en dator funkar. T.ex. Linux kernel hackaren Con Kolivas var ju självlärd. Han var en läkare som började hjälpa till med lite Linux administration på mail listor och sånt. Började jaga och rätta buggar. Därifrån är inte steget långt till att bidra med kod till Linux kernel, och då är man nästan en hacker. Googla lite om Con Kolivas och se hur han gjorde för att lära sig hacka, i vuxen ålder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hela tråden tycker jag är knäpp. Ni vill bli "hackers" för att?
Handlar det endast om att det låter tufft att vara hacker??

Förstår inte riktigt. Vill ni bli programmerare, börja programmera.
Är inte svårare än så. Vill ni bli systemadministratörer(?), lär er linux och
microsofts serveros.

Man sätter sig inte ner och "blir hacker".

Om du inte visste det så håller hacking och säkerhet ihop till 100%
Kan du programmera säkra hemsidor, då har du grunden till att hacka.
Kan du hacka kan du grunden till sökra hemsidor.
Samma gäller med java, c++ etc..

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem

Tack alla.

Det var trevligt och läsa era synpunker. Min uppfattning om en hacker klarnar till det ni har beskrivit.

Läser IT-juridik just nu och har snart tenta. Sen kommer sommarlov/semester och frugan vill ha uppmärksamhet/utlandsresa

Till hösten börjar Java-kurserna som jag verkligen ser fram mot. Jag har läst lite om slug här i Sthlm men får känslan att den är ganska inaktiv men jag dömmer inte i förväg utan kommer ner några ggr för att känna vibbarna. Har någon rekommendation om ABC-klubben?

Varför jag även är intresserad av klubbar är för att en variation irl och på nätet för utbyte av kunskap är en bra kombination, tycker jag. Därför vore det kul och träffa andra nördar/hackers eller om man bara vill kalla sig för datakunnig och få lite tips osv..inspirationen har jag redan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wrathian
Om du inte visste det så håller hacking och säkerhet ihop till 100%
Kan du programmera säkra hemsidor, då har du grunden till att hacka.
Kan du hacka kan du grunden till sökra hemsidor.
Samma gäller med java, c++ etc..

Nej. Definitionen på en hacker är snarare som några personer redan påpekat att man tycker om att rota runt och ta reda på hur saker fungerar, hur man utnyttjar dem, hur man kan reverse-engineera dem, etc... visst, en del av detta kan vara att vara duktig på just säkerhet, men det råder inget starkt samband där. Speciellt inte i riktningen skriva säkra sidor => kunna hacka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Nej. Definitionen på en hacker är snarare som några personer redan påpekat att man tycker om att rota runt och ta reda på hur saker fungerar, hur man utnyttjar dem, hur man kan reverse-engineera dem, etc... visst, en del av detta kan vara att vara duktig på just säkerhet, men det råder inget starkt samband där. Speciellt inte i riktningen skriva säkra sidor => kunna hacka.

De första hackarna brukar ju sägas vara ett gäng på en modelljärnvägsklubb som fick en del gamla telefondelar som de sedan på ett smart och elegant sätt använde för att utöka funktionaliteten i deras modelljärnväg. Så det är precis som du säger, en hacker är en person som tycker om att undersöka och ta reda på hur saker fungerar - kanske för att sedan använda det till något annat.

Permalänk
Avstängd

Bra skrivet :up:.
Har tyvärr inga råd till dig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska fortsätta med Linux och lära dig mer om datasäkerhet. Du kan tex. titta på IP tables och liknande. Tycker även du ska lära dig c programmering.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska lägga ner det här med "hacker", och istället använda din upptäckarförmåga till att bli en bra säkerhetsexpert. Det är välbetalt, utmanande och varierande. Att använda sina kunskaper för att bryta sig in i företagens system är ett vanligt sätt för en säkerhetsexpert att förklara för företaget hur mycket de behöver honom/henne. Med andra ord kan du då få titulera dig något så coolt som "hacker".

Permalänk

Så här gör du: lär dig C, ASM och datorteknik ordentligt. Lägg all din tid på wargames och crackme:s.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");