Permalänk

1200mhz passivt eller 1500mhz 9db

Morsning korsning. Sitter och rullar tummar över den eviga frågan "vad är bäst".
Ska investera ett Mini ITX moderkort som ska agera server till diverse saker. Moderkorten som jag funderar över är VIA EPIA EN1200G samt VIA EPIA EN1500G. Som ni ser på namnen så är det samma moderkort bortsett från att 1200'an är passivt och 1500'an inte.

Klarar ett sådant passivt kort att vara på 24 timmar om dygnet 365 dagar om året? Det är alternativ ett. Mitt andra alternativ är att använda det kortet som har 300mhz mera än det andra och som dessutom är billigare. För att sedan kombinera det med en 140mm Fractal Design fläkt. Tanken är att moderkortet ska vara i en låda som har en yta på 17*17cm samt en höjd på ca 10cm. Antligen en helsluten låda med 1200'an eller en låda med Fractal fläkten och 1500'an. Servern kommer att stå i mitt rum där jag även sover. Man vill ju inte sova med hela Arlanda under sängen. Dock har jag hört att Fractal fläktarna ska vara bra.

Offtopic:
Gjorde en "intern USB adapter?" idag som ska användas till detta bygge.
Tog 9-pins delen (delen mot moderkortet) ifrån en USB sak som följde med mitt Lian-Li chassi och kopplade ihop den med en vanlig USB förlängare. En bild finns här. Ska använda mig av en vanlig USB sticka som hårddisk - fast internt.

Vart osäker på om denna tråd hör hemma här.

Permalänk

Känner mig inte så skickad att svara på en del av frågorna, men har du övervägt Intel Atom något? Intel Atom drar rätt lite ström, moderkort med processorn fastsatt kostar någonstans runt 900-1200kr, jämfört med VIA korten på runt 2k?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoulShatter
Känner mig inte så skickad att svara på en del av frågorna, men har du övervägt Intel Atom något? Intel Atom drar rätt lite ström, moderkort med processorn fastsatt kostar någonstans runt 900-1200kr, jämfört med VIA korten på runt 2k?

Jag har alltid haft för mig att Intel korten tillhör dom sämre korten. Men nu när du nämnde det så kollade jag faktiskt upp det närmare och det lutar åt ett Intel kort tillsammans med en fläkt

Permalänk
Medlem

Intel Atom kickar Via processorn och är billigare!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Atom-processorn i sig fungerar bra, och förbrukar inte många W, men de flesta moderkort som finns idag använder sig utav 945G chipset, ett chipset som egentligen är designat för vanliga stationära datorer och drar många ggr mer än Atom-processorn. I de fall du ser ett Atom-moderkort med aktiv kylning är det alltså på chipset som du ser en fläkt, och inte på processorn som man kan tro.

Det finns ett nytt chipset, kodnamn Poulsbo, som är speciellt anpassat för Atom, men jag har tolkat det som så att Intel försöker tömma lagret på gamla 945G innan de går över helt till Poulsbo.

Tydligen ska det dock finnas produkter med Poulsbo, Google gav mig http://www.nordichardware.se/nyhet,14623.html .

Kan vara bra att veta när du letar Atom-moderkort.

Permalänk

Hittade "Kontron KTUS15" när jag sökte lite på Poulsbo. Dock är det mini ITX.

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=OKIKkXaoVAc

Den använder sig givetvis av Poulsbo chipset. Men processorn har jag inte hört något om tidigare (Intel® Atom™ Z530 processor 1.6 GHz BGA CPU). Den gamla hederliga Intel D945GCLF2 använder sig ju utav Intel Atom™ processor 330 som har dubbla kärnor. Känns som att dubbelkärna är ett måste för min del.

Hittar bara finare och bättre saker hela tiden nu

Axiomtek's PICO820
http://www.linuxdevices.com/news/NS9237044699.html
Kolla layouten och platsen för SODIMM och CF II platsen. Där kan man snacka om liten samt passiv server, även strömsnål. Det är vad jag kallar för integrerat nätaggregat

Permalänk

Vill ha ett atom-kort med Poulsbo-chipset! Ska vara riktigt strömsnålt jämfört med Atom+945.
Blir en helt passiv server med en SSD-disk.

Perfekt att använda som liten mail,web och file/ftp-server. Undrar hur länge man måste vänta innan det kommer ut produkter på marknaden. Ingen som vet?

Edit - Hittade den här. http://asia.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1569&m...
Hade varit perfekt!

Mvh/Svanteson

Permalänk

Rätt komiskt med en dator som kanske drar mindre ström än modemet/Routern
Undra om det är svårt att driva datorn med solceller eller minivindsnurra
Syftar på Poulsbo/Atom

Permalänk
Medlem

Hur gick det med projektet? Blev det något? Vad/hur isf?

Permalänk

Intel har nu ett MiniITX-kort på gång som verkar väldigt intressant att använda till en strömsnål server.

Intel D945GSEJT
http://www.intel.com/products/desktop/motherboards/D945GSEJT/...

* Atom N270
* Passivt kylt
* Strömsnålt 945GSE-chipset
* Inbyggd DC-DC omvandlare. Endast en extern AC-DC adapter behövs
* Ca 1000:-

Verkar komma in den 26:e Maj till många näthandlare i Sverige.

/Svanteson

Permalänk
Medlem

Det är inte något dual-core atom med strömsnålt chipset på G?

Permalänk

Behövs det verkligen bara en AC-DC adapter ? s-ata hårddiskarna då ? får dom ström genom s-ata kabeln ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Behövs det verkligen bara en AC-DC adapter ? s-ata hårddiskarna då ? får dom ström genom s-ata kabeln ?

Va?
Du har ju två kontakter på en ("normal") hårddisk - ena är för data och andra för ström. Allting i datorn (förutom nätagget då) går på likström.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Va?
Du har ju två kontakter på en ("normal") hårddisk - ena är för data och andra för ström. Allting i datorn (förutom nätagget då) går på likström.

?
Det här moderkortet har inbyggt "nätagg".
Det är bara AC-DC adapter som fattas.

Det jag undrar är precis som du säger, behöver jag även en strömkabel för en 2,5" disk.
Jag tror mig ha hört att vissa 2,5" diskar ej behöver strömkabeln
Tänk på att en 2,5 tums disk drar bara någon watt.

Kanske jag blandat ihop detta med någon extern 2,5 usb disk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
?
Det här moderkortet har inbyggt nätagg.
Det är bara AC-DC adapter som fattas.

Det jag undrar är precis som du säger, behöver jag även en strömkabel för en 2,5" disk.
Jag tror mig ha hört att vissa 2,5" diskar ej behöver strömkabeln
Tänk på att en 2,5 tums disk drar bara någon watt.

Kanske jag blandat ihop detta med någon extern 2,5 usb disk...

Sorry, det var en berättigad fråga

De moderkort jag har sett som har integrerat dc-dc nätagg har någon form av molexkontakt/sladd direkt på moderkortet som man kan använda för att driva hårddiskar, optiska enheter osv.

2.5" SATA använder (trevligt nog ) samma kontakter som 3.5" SATA, så det är bara att koppla in som vanligt.

2.5" PATA däremot använder en mindre version av kontakten som dessutom har strömmen i samma kontakt. Så en 3.5" PATA -> 2.5" PATA-adapter kräver ström för att fungera.

Permalänk

aha nu förstår jag hur det fungerar.
http://download.intel.com/support/motherboards/desktop/d945gs...
sida 31
(bilden)