Permalänk
Medlem

Ful export i InDesign

Tja. När jag exporterar till PDF från indesign blir bilderna i pdfen fula (pixliga och taggiga), medan de i indesigndokmentet ser fina ut.

Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Det kan bero på att bilderna har dålig upplösning eller att du exporterar med för låg kvalitet. Testa att exportera med Print Quality, om de fortfarande är lågupplösta så är det bilderna det är fel på.

Permalänk
Medlem

Bilderna är som sagt fina och fina i indesign, och jag printar med högsta kvalitet :S.

Permalänk
Medlem

Kan du kolla vad dina bilder har för DPI? Vilket format är de i? Hur stora?
InDesign visar inte bilderna utan preview-versioner av dessa, så man kan inte riktigt lita på hur det ser ut i InDesign.

Permalänk
Medlem

De flesta bilder har bara 72 dpi, jpeg. Men varför skulle de se fulare ut i tryck än vad de gör på datorn? På datorn ser de kristallfina ut, men vid tryck helt pixliga.

Tack för fortsatt hjälp.

Permalänk
Medlem

72dpi ser inge vidare ut på papper. Papper har "högre upplösning" kan man väl säga än en skärm. Det beror såklart på hur fin tryckteknik som används. Ska det tryckas i ex 300dpi måste bilderna vara minst 300dpi.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Minst 300 DPI

Bilderna måste minst vara i 300 DPI för att de ska bli bra i tryck.

läs mer här så förstår du. Är bilderna i 300 DPI kommer de se bra ut när du trycker dem förutsatt att bilderna inte är pixliga eller otydliga från första början.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dpi

Permalänk
Medlem

Som Nioreh83 och ripex säger måste dina bilder ha en upplösning på (minst) 300 DPI för att se bra ut i tryck.

Permalänk
Medlem

All right.

När jag gör en 4x4 cm bild i photoshop med 300dpi blir den jättestor (arean blir stor alltså) medan 4x4cm med 72dpi blir en liten bild med mindre visuell area.

Varför blir det så? Ska det inte bli samma yta fast olika upplösning bara?

Permalänk
Medlem

För övrigt använde de som tidigare gjorde tidningen 72 dpi tif på sina bilder, och det blev snyggare än när vi gör den :/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
All right.

När jag gör en 4x4 cm bild i photoshop med 300dpi blir den jättestor (arean blir stor alltså) medan 4x4cm med 72dpi blir en liten bild med mindre visuell area.

Varför blir det så? Ska det inte bli samma yta fast olika upplösning bara?

Högre upplösning = fler pixlar. Det är väl inte så konstigt, eller? Du får ju zooma ut i Photoshop eftersom din skärm såklart inte visar 300 DPI.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
All right.

När jag gör en 4x4 cm bild i photoshop med 300dpi blir den jättestor (arean blir stor alltså) medan 4x4cm med 72dpi blir en liten bild med mindre visuell area.

Varför blir det så? Ska det inte bli samma yta fast olika upplösning bara?

DPI = Dots per Inch. Om du vill ha en bil som är 1x1 tum i 72 DPI kommer den bli 72*72 pixel stor. I 300 DPI hade den blivit 300*300. Tänk inte upplösning som i storlek, det är upplösning som i större informationstäthet.

Permalänk
Medlem

Precis, därför tyckte jag det var konstigt att 300dpi-bilden blev av mycket större yta trots att även den skulle vara 4x4cm.

När jag lägger in en 300dpi bild blir dom enorma i indesign.

Tex framsidan till tidningen... Jag ville ha den typ 3000x2000 pixlar, 300dpi, då blev den jättestor och fick inte plats, så jag fick göra den typ 700x400 med 72 dpi, och då fick den plats. Jag vill ha 300dpi samt att det får plats :S.

Permalänk
Medlem

700*400@72dpi = 24,68*14,09 cm... Vill du ha en sån bild med 300dpi upplösning så ska den vara 2917*1667 pixel stor. Men du vet väl att du i InDesign kan högerklicka på en bild och välja nåt i stil med "Fit content proportionally to frame" för att förminska (eller förstora) innehållet så det blir lika stort som ramen?

Permalänk
Medlem

mm det är kruxet, när jag ändrar storlek så att den ska passa så blir förminskningen jätteful och pixlig

i photoshop kan man ju förminsta snyggt, men i indesign blir det gräsligt och pixligt när jag förminskar. Men det kanske funkar snyggare med den metoden du nämnde?

Permalänk
Medlem

Har inte använt indesign så mycket, men i QuarkXpress har jag för mig att man ställde in DPI på sitt dokument, sen när man "Place"-ar bilder får de rätt storlek beroende på vad man har för bilder. Sen är det väl inte alla bilder som kan lagra DPI-information? TIF vet jag funkar.

Edit: Indesign visar bara previews, det "ska" se fult ut i Indesign, det kommer se bra ut när du exporterar till tryck / PDF.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
mm det är kruxet, när jag ändrar storlek så att den ska passa så blir förminskningen jätteful och pixlig

i photoshop kan man ju förminsta snyggt, men i indesign blir det gräsligt och pixligt när jag förminskar. Men det kanske funkar snyggare med den metoden du nämnde?

Den blir ful och pixlig i InDesign, eller hur? Det beror på att InDesign bara visar en grov förhandsgranskning av bilden utan att förminska den på ett fint sätt som t.ex. Photoshop. Det gör att programmet fungerar mycket bättre, drar mindre minne etc. Om du sedan exporterar med Print Quality när du har förminskade 300dpi-bilder så borde dessa se jättebra ut.

Permalänk
Medlem

All right, det stämmer, ska testa.

Permalänk
Medlem

När jag lägger en jättestor bild i 300dpi dokumentet blir den ju för stor och går utanför sidan, och inget händer när jag tar "fit content to frame proportionally" :/

Permalänk
Medlem

Har du förminskat din frame till den storlek du vill då?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vilken frame :P? Är rätt kass på programmet, har bara grejjat med photoshop innan.

Det är ju liksom en sida men några rutor runt sig, och bilden går utanför dom, men när jag använder ovannämnda funktion blir den ändå inte mindre och anpassad till sidan.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska börja med att lära dig grunderna i programmet? Det borde finnas lite guider på nätet om du googlar. Med frame menas såklart den "ruta" som du place-ar en bild i. Den kan du ändra storlek på och beskära bilden med i indesign. Nu antar jag bara att det funkar som QuarkXpress, men har testat Indesign nån gång och har för mig att det är riktigt likt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ville bara vara säker. Ja, jag har massa rutor/frames runt varje sida, och jag placade den i en sådan, men den omformade sig inte ändå :/.

Permalänk
Medlem

Öhm... MINST 300 dpi? höhö... beror helt på vilket papper man ska trycka... för er som inte visste det. Men i det här fallet är det väl kanske inte tidningspapper som gäller?

Permalänk
Medlem

Nah, ganska fint tidningstryck, halvblanka sidor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Öhm... MINST 300 dpi? höhö... beror helt på vilket papper man ska trycka... för er som inte visste det. Men i det här fallet är det väl kanske inte tidningspapper som gäller?

300dpi brukar vara ganska lagom, men det är ju klart att det finns undantag.