HD4850.. vafan?! Över 90C

Permalänk
Medlem

HD4850.. vafan?! Över 90C

Har inte spelat speciellt mycket.. men med nya riggen så provar jag nu Crysis Warhead.
Allt flyter på fint men efter 10 minuter så hänger sig datorn.. Boota om och tittade igen på tempen och då ser jag att den är uppe på över 90C??
Detta kan inte vara normalt väl?...

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

jodå det är normalt, du har nog för klent nätagg, har samma problem hära och har ett 500 watts agg, vid spelande av crysis så går ju cpu pch gpu på 100%

räknade med antecs power supply calculator att för min rigg så drar den 527 watt vid full belastning, så blir att införskaffa ett nytt agg.

trode det var värme först men efter nogran undersökning idag och kylning på grafe av 2x120 mm fläktar så verkar det inte vara det heller.

Permalänk
Medlem

Händer det bara i Crysis?
Har du klockat något?
Vad händer om du spelar med grafikkortsfläkten på exempelvis 100%?

Skulle inte tro att nätagget är problemet iaf.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Nätagget är verkligen inte problemet.. ett Corsair 520W driver det där enkelt. För att kunna gå över 500W behöver du en kraftigt klockat Core i7 och minst ett 295GTX.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Kan säga direkt att det inte är nätagget. PSU kalkulatorer räknar vanligtvis ut en rekomenderat watt styrka som inte räknar med att agget är 80+, vilket ditt är. Jag kör dubbla 4850s i cf med det agget utan problem. Ser du några arterfakter innan datorn bootar om?
det låter som du antingen kör vista 64 eller att processorklocken inte är stabil. Har du överklockat nåt?
Testa att öka volten eller kör cpu stress tester. Tycker iofs det är skumt att du kan lira 10 min innan den säckar ihop. Är klocken ostabil så brukar den vilja dö tidigare. Eller menar du att processorn är 90c i bios när den bootar om?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Nä... va inte nätagget, det är klart.
Har i7 920 klockat till 3,6ghz just nu och grafikkortet är inte överklockat någonting.
Har gjort mitt livs sämsta köp när det gäller moderkortet P6T Deluxe v2. Problemet är att när jag har i grafikkortet så täcker den över 1 av de 2 pci platserna, och när jag använder den tredje så är mitt tvkort (i detta fall) just brevid fläkten på HD4850. Provade att ta bort tvkortet och då har jag inte mer än 70C när jag spelar... Aaaaaaaaaaaargh!!!

Först var jag tvungen att ta bort ljudkortet pgr av att jag inte får plats med två PCI kort när jag har grafikkort... och nu vart jag tvungen att ta bort mitt TV kort. Suger apa..

Tror ni att jag kommer undan om jag fixar ny kylning till HD4850? Så att jag ändå kan ha ett PCI kort brevid så tätt som det faktiskt blir?
Tips på kylning till mitt grafikkort?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

Mitt 4850 låg på 95 - 110c men datorn startade aldrig om.

Nu har jag dock en S1 med 120 mm fläkt så kortet går aldrig över 40c

Visa signatur

AMD PhenomII x4 965 @3.4 GHz|Xfx HD 4890 1Gb|4Gb ddr3 value select
| Fractal Design define R3| 750Gb HDD| 650W corsair

Permalänk
Medlem

mitt tips är att du börjar med att tanka hem gpu-z gå in på andra fliken där det står "sensor"... klicka ur och i fliken "logg" sen drar du igång spelet och kollar hur varmt kortet blir när du spelar... gör samma sak i real temp... ha det i bakgrunden och kolla hur varm cpun blir (den visar högsta uppnådda temp när du går ur spelet). Jag har 2 st 4850 i cf med dual slot kylare. har samma problem som du med att korten sitter tätt och det övre kortet värmer upp det undra så när jag har chassi sidan på så blir det undre kortet 115 grader. Men datorn hänger sig inte för det... däremot uppstår artefakter efter nån halvtimmes spel, så kör alltid med chassi sidan av.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Re: HD4850.. vafan?! Över 90C

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Har inte spelat speciellt mycket.. men med nya riggen så provar jag nu Crysis Warhead.
Allt flyter på fint men efter 10 minuter så hänger sig datorn.. Boota om och tittade igen på tempen och då ser jag att den är uppe på över 90C??
Detta kan inte vara normalt väl?...

bara känna på kortet får du brännmärken på fingret lär de vara 90 grader annars lär de ju vara fel på en tempsensor.

Kolla om fläkten snurrar överhuvudtaget?

Lämna in på service 100 oftast max va krestar klarar=kokpunkten för vatten.

Visa signatur

Harry