Permalänk

C# i ubuntu?

Jag börjar förhoppningsvis studera Datavenskapliga programmet till hösten och undrar därför huruvida det finns möjlighet att sitta med C# i ubuntu.

Och är det isåfall smidigt?

/Erik

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torkelboy
Jag börjar förhoppningsvis studera Datavenskapliga programmet till hösten och undrar därför huruvida det finns möjlighet att sitta med C# i ubuntu.

Och är det isåfall smidigt?

/Erik

Varför vill du göra detta? Java är helt uteslutet?

Jag har hört talas om C# i Linux och jag tror att finns en IDE som heter Mono. Kanske hjälper dig på rätt spår. Jag har inte testat och vet inget om det. Jag tippar på att det är osmidigt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Varför vill du göra detta? Java är helt uteslutet?

Jag har hört talas om C# i Linux och jag tror att finns en IDE som heter Mono. Kanske hjälper dig på rätt spår. Jag har inte testat och vet inget om det. Jag tippar på att det är osmidigt.

Jag har en relativt gammal laptop och ubuntu flyter mycket bättre än vad XP gör.

Mono har jag hört talas om, jag får vänta tills någon med erfarenhet av mono dyker in.

Tack

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torkelboy
Jag har en relativt gammal laptop och ubuntu flyter mycket bättre än vad XP gör.

Mono har jag hört talas om, jag får vänta tills någon med erfarenhet av mono dyker in.

Tack

Jag var ute efter ett svar om varför just C# måste användas. Java låter som ett alternativ i mina öron, men jag vet inte vad du har för preferenser.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

kör mono, fungerar klockrent. Ett program av alla mina ja testat hittils har strulat men fungerar nu med mono 2.4.

Tror det fanns med som standard i Ubuntu. Annars är det bara att installera.

Finns olika utvecklingskit med. MonoDevelop är det officiella http://www.mono-project.com/Main_Page.

Du kan behöva installera lite paket för att kunna köra .NET applikationer med winforms. Men de hittar du i synaptics.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att det finns någon vettig utvecklingsmiljö för .net i linux. Mono är ju bara ett ramverk för att simulera .net ramverket som finns i windows, alltså inte en utvecklingsmiljö. Vilken utbildning ska du läsa och vart? Är du säker på att ni kommer börja med .net första året? Om din bärbara inte orkar XP kommer den heller inte orka en vettig utvecklingsmiljö, så jag råder dig att antingen köpa en ny dator eller programmera i skolan.

EDIT: ahh, sedär det finns en utvecklingsmiljö för .net till linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
Har svårt att tro att det finns någon vettig utvecklingsmiljö för .net i linux. Mono är ju bara ett ramverk för att simulera .net ramverket som finns i windows, alltså inte en utvecklingsmiljö. Vilken utbildning ska du läsa och vart? Är du säker på att ni kommer börja med .net första året? Om din bärbara inte orkar XP kommer den heller inte orka en vettig utvecklingsmiljö, så jag råder dig att antingen köpa en ny dator eller programmera i skolan.

EDIT: ahh, sedär det finns en utvecklingsmiljö för .net till linux

Datorn är IBM Thinkpad x40, den är designad för xp. Men det låter positivt gällande mono och att det finns en utvecklingsmiljö.

Jag har sökt Datavetenskapliga programmet på MDH.

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem

Läste precis en kurs i C# där man fick välja om man ville utveckla antigen i Linux eller i Windows, och kan bara säga att när vi i slutet av kursen presenterade vårt projekt (f.ö ett spel) och man skulle delge sina erfarenheter av .Net var de som valt att uteckla mot Mono en aning missnöjda, delvis pga att MonoDeveloper var mycket buggigt. Samt att många features saknas från MS varianten (mono liknar .net 2.0 medan ms snart släpper .net 4.0).

Men visst det fungerar, och du kan läsa kurser i C# med en linuxdator, men finns det några skarpa projekt i affärsvärlden som använder det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
Läste precis en kurs i C# där man fick välja om man ville utveckla antigen i Linux eller i Windows, och kan bara säga att när vi i slutet av kursen presenterade vårt projekt (f.ö ett spel) och man skulle delge sina erfarenheter av .Net var de som valt att uteckla mot Mono en aning missnöjda, delvis pga att MonoDeveloper var mycket buggigt. Samt att många features saknas från MS varianten (mono liknar .net 2.0 medan ms snart släpper .net 4.0).

Men visst det fungerar, och du kan läsa kurser i C# med en linuxdator, men finns det några skarpa projekt i affärsvärlden som använder det?

Många nackdelar där, Jag får se vad som händer med XP när jag har installerat min SSD som anländer om ett par dagar.

Tackar för svar, men mer info är välkommet!

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Windows 7, som i en del tester (där de stängt av en del ögongodis) ger bättre prestanda än XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
Läste precis en kurs i C# där man fick välja om man ville utveckla antigen i Linux eller i Windows, och kan bara säga att när vi i slutet av kursen presenterade vårt projekt (f.ö ett spel) och man skulle delge sina erfarenheter av .Net var de som valt att uteckla mot Mono en aning missnöjda, delvis pga att MonoDeveloper var mycket buggigt. Samt att många features saknas från MS varianten (mono liknar .net 2.0 medan ms snart släpper .net 4.0).

Men visst det fungerar, och du kan läsa kurser i C# med en linuxdator, men finns det några skarpa projekt i affärsvärlden som använder det?

Mono har såvitt ja vet i 2.4 fullt stöd för .net 3.5.

Förövrigt så klarar min laptop (PM 1,7GHz, 512mb ram) visual studio 2008 utan några som helst problem. Dualbootar XP och Ubuntu på den. Så tycker din borde klara det med.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Mono har såvitt ja vet i 2.4 fullt stöd för .net 3.5.

Förövrigt så klarar min laptop (PM 1,7GHz, 512mb ram) visual studio 2008 utan några som helst problem. Dualbootar XP och Ubuntu på den. Så tycker din borde klara det med.

Det låter lovande!

Återkommer när jag hunnit testköra! Kan dock bli svårt då mina kunskaper i C# i dagsläget är obefintliga , jag återkommer om 1 år.

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Mono har såvitt ja vet i 2.4 fullt stöd för .net 3.5.

Förövrigt så klarar min laptop (PM 1,7GHz, 512mb ram) visual studio 2008 utan några som helst problem. Dualbootar XP och Ubuntu på den. Så tycker din borde klara det med.

Nja, inte fullt stöd. Såvitt JAG vet(jag är ännu en i en lång rad osäkra källor) så har Mono inte implementerat WPF-stacken eller stora delar av WCF-stacken. vilket har varit del av .net sedan 3.0. Det viktigaste(för att lära sig språket och att kunna lösa skoluppgifter(troligen)) är ju dock att Mono har stöd för C# 3.0.

WPF och WCF, tillsammans med en del andra apier är en del av ett mono-projekt kallat Olive branch (http://www.mono-project.com/Olive).

Har inte hört något om denna del av Mono på ett tag, troligtvis kommer iaf WPF delen att få en rejäl boost nu när Mono implementerat Moonlight(Monos Silverlight-implementation), bygger man det rätt borde stora delar kunna återanvändas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bedlam
Det viktigaste(för att lära sig språket och att kunna lösa skoluppgifter(troligen)) är ju dock att Mono har stöd för C# 3.0.

Hur menar du nu...? Kanske skrev fel här, menade 2.0? Det viktigaste är ju 1.1, där det mesta finns med. För ASP.NET är 2.0 viktigt, men C# 3.0 innehåller inget som är viktigt för programmeraren i skolan tror jag. Inget man behöver iaf, även om det finns sånt som underlättar. Vi brukar ofta köra våra projekt i 2.0 för kompatibilitetens skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Hur menar du nu...? Kanske skrev fel här, menade 2.0? Det viktigaste är ju 1.1, där det mesta finns med. För ASP.NET är 2.0 viktigt, men C# 3.0 innehåller inget som är viktigt för programmeraren i skolan tror jag. Inget man behöver iaf, även om det finns sånt som underlättar. Vi brukar ofta köra våra projekt i 2.0 för kompatibilitetens skull.

I och med C# 2.0(CLR 2.0) tillkom en rad stora features, varav den absolut största och ovärderligaste var/är Generics.

i C# 3.0 tillkom en hel del av vad man brukar kalla för syntaktiskt socker. dvs saker som förenklar själva språket och användandet av det, t.ex tillkom här Linq och Lambda expressions samt automatic properties, type inference och extension methods.

med C# 3.0 uppgraderades alltså inte CLRen till en ny version, utan alla dessa förändringar/features som tillkom språket tar compilern hand om i förhand och spottar ut samma byte-kod som tidigare.

Det är en hel del olika versioner att skilja åt.
CLR:en (version 2.0 i skrivande stund),
C# (språket, 3.0 i skrivande stund),
.net (ramverket, 3.5 i skrivande stund).

Asp.net har inte fått sig en uppgradering sedan 2.0 som du säger. dock har en del kontroller tillkommit.

Men jag anser att C# 2.0 är absolut minimum att jobba med i dagsläget. för den som utvecklar tillför C# 3.0 en hel del som gör det roligare att utveckla i.

i .net 4.0 som är i beta nu kommer även CLRen att uppgraderas till version 4 iochmed att dynamic och optional samt namngivna parametrar införs.

ledsen om det blev en uppforstrande ton på inlägget, du har uppenbarligen en hel del på fötterna redan.
/Simon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bedlam
I och med C# 2.0(CLR 2.0) tillkom en rad stora features, varav den absolut största och ovärderligaste var/är Generics.

i C# 3.0 tillkom en hel del av vad man brukar kalla för syntaktiskt socker. dvs saker som förenklar själva språket och användandet av det, t.ex tillkom här Linq och Lambda expressions samt automatic properties, type inference och extension methods.

Men jag anser att C# 2.0 är absolut minimum att jobba med i dagsläget. för den som utvecklar tillför C# 3.0 en hel del som gör det roligare att utveckla i.

Ja Generics används naturligtvis i utbildningen, det tänkte jag inte på eller tänkte att det var 1.1. Så jag reviderar till C# 2.0, men det krävs ganska många kurser innan man känner sig behöva ex. extension methods Lambda, LINQ och automatisk typning är som du säger bara bekvämligheter. Det jag reagerade på var att du skrev att 3.0 var det viktigaste, ungefär som att 2.0 -> 3.0 skulle vara viktigare än grundandet eller 1.1 -> 2.0. Jag tror vi är överens, helt enkelt.